دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ارائه خدمات به بیماران اسكیزوفرنی در 3 مركز شبانه روزی تهران
 
تهران-ایرنا- مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: در حال حاضر 3 مركز شبانه روزی بیماران اعصاب - روان در شهر تهران وجود دارد كه به 189 نفر از مبتلایان به اختلالات روان از جمله اسكیزوفرنی خدمات مراقبتی - توانبخشی ارائه می كنند.
ارائه خدمات به بیماران اسكیزوفرنی در 3 مركز شبانه روزی تهران تهران-ایرنا- مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: در حال حاضر 3 مركز شبانه روزی بیماران اعصاب - روان در شهر تهران وجود دارد كه به 189 نفر از مبتلایان به اختلالات روان از جمله اسكیزوفرنی خدمات مراقبتی - توانبخشی ارائه می كنند.

سید سعید آرام روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز اسكیزوفرنی گفت: بیشتر بیماران مبتلا به اسكیزوفرنی از پذیرش این اختلال و مراجعه به روان پزشك امتناع می كنند و آمار ارائه شده برای افرادی است كه اكنون خدمات دریافت می كنند.

وی افزود: عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند سبب اختلال در زندگی روزانه فرد و نیاز وی به اقامت مقطعی در مركز نگهداری شبانه روزی بیماران اعصاب - روان شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینكه افراد دارای اسكیزوفرنی نیاز به حمایت دوستانه دارند تا تمایل بیشتری برای ادامه روند درمانی خود داشته باشند، گفت: یكی از اقدامات حمایتی سازمان بهزیستی ، فراهم كردن امكان بهره مندی مبتلایان به اختلالات روان از جمله اسكیزوفرنی از خدمات مراكز آموزشی توانبخشی است .

وی گفت: این مراكز با ارائه خدمات پزشكی و توانبخشی با ایجاد محیط امن برای توانخواهان در راستای پیشگیری از بازگشت بیماری و فراهم كردن امكان حضور مجدد فرد در اجتماع فعالیت می كنند.

آرام با تاكید بر اینكه اسكیزوفرنی نوعی بیماری روانی است گفت: این اختلال در فرد مبتلا، مشكلات رفتاری و احساسی مانند اختلال در درك واقعیت ها و توهم در شنوایی دیده می شود. احتمال بروز افسردگی، اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر در این افراد بیشتر بوده و هذیان، توهم و تشویش فكری و احساسی نیز در آنها دیده می شود.

وی گفت: ابتلا به بیماری اسكیزوفرنی می تواند به دلیل صدمات مغزی، ژنتیك، شرایط محیطی مانند استرس و اضطراب خانوادگی، مصرف مواد مخدر و الكل ایجاد شود. اگر یكی از والدین مبتلا به اسكیزوفرنی باشد، در حدود 12 درصد احتمال انتقال این بیماری به فرزندان وجود دارد. اگر هر دو والد مبتلا به اسكیزوفرنی باشند، احتمال ابتلای فرزند 40 درصد است.

این مقام مسئول خاطر نشان كرد: دوقلوهای همسان ساختار ژنتیكی یكسانی دارند. اگر یكی از آن ها به این اختلال مبتلا شود، دیگری نیز به احتمال 50 درصد به اسكیزوفرنی مبتلا خواهد شد. این احتمال در مورد دوقلوهای ناهمسان 12 درصد است زیرا ساختار ژنتیكی آن ها متفاوت می باشد .در حال حاضر ژن های عامل ایجاد این بیماری هنوز ناشناخته است.

به گفته وی، بر اساس مطالعات انجام شده روی ساختار مغز افراد مبتلا به اسكیزوفرنی، قسمت هایی از مغز این بیماران در مقایسه با افراد سالم رشد طبیعی ندارد. همچنین این افراد ممكن است دچار بزرگی بطن ها، كاهش حجم مغز و كاهش تقارن مغز شوند. این صدمات مغزی ممكن است به دلیل ابتلای مادر به بیماری های ویروسی در ماه های اول بارداری یا نرسیدن اكسیژن كافی به جنین ایجاد شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اهتمام بر اینكه علائم اسكیزوفرنی در نوجوانی شروع می شودگفت: حتی در بسیاری موارد هرگز برطرف نمی شود این عارضه یك اختلال روانی است كه در حدود یك صدم افراد به آن مبتلا می شوند. این بیماری در میان مردان و زنان به یك اندازه شایع و مشاهده شده است. بیشتر در سنین 15 تا 35 سالگی مشاهده شده و قبل از سن 15 سالگی بسیار نادر است اما در هر سنی پس از آن می تواند.

وی بر عوامل تاثیر گذار بر بیماری اسكیزوفرنی اشاره كرد و گفت: عوامل محیطی مانند استرس طولانی مدت به دلیل مشكلات تحصیلی، خانوادگی یا كاری، تجاوز در دوران كودكی و حوادث ناگهانی مانند تصادف یا از دست دادن نزدیكان، می توانند در ایجاد یا تشدید اسكیزوفرنی نقشی مهم و حیاتی داشته باشند.

وی افزود: همچنین مصرف مواد مخدر برای بیماران اسكیزوفرنی خطرناك است و موجب تشدید بیماری آن ها می شود. اگر در دوران نوجوانی و از سنین پایین مواد مخدر مثل ماری جوانا، كراك، آمفتامین ها و قرص های اكستازی استفاده شوند، احتمال بروز اسكیزوفرنی در افراد تا 6 برابر افزایش می یابد.

آرام گفت: علائم و نشانه های اسكیزوفرنی شامل هذیان، توهم، عدم كنترل احساسات و رفتار غیر طبیعی و آشفته بوده و برای تایید بیماری وجود حداقل دو علامت ضروری است .

وی با اشاره به اینكه اسكیزوفرنی شكل های مختلفی دارد، گفت: شایعترین نوع آن « پارانویید» است در این شكل از بیماری، فرد دچار توهم دیداری و شنیداری می شود و به بقیه شك و تردید زیادی دارد. علائم این بیماری معمولا در بزرگسالی بروز می كند. به همین دلیل توانایی برقراری ارتباط با دیگران در این بیماران نسبت به انواع دیگر اسكیزوفرنی بهتر است.

مدیر بهزیستی شهر تهران اضافه كرد: افراد مبتلا به پارانوئید تمایل كمی نسبت به صحبت در مورد شك و توهمات خود و همچنین مراجعه به روان پزشك دارند. همین موضوع می تواند روند درمانی این افراد را دچار مشكل كند.

24 مه (سوم خرداد) روز جهانی اسكیزوفرنی است.

برچسب ها
- مستمری مددجویان
- شهر تهران
- اداره كل بهزیستی استان تهران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۳۰ - ۰۳/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷