دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

شهروندانی زنجانی در زمان مقرر به محل واكسیناسیون كرونا مراجعه كنند
 
زنجان - ایرنا - رییس مركز بهداشت شهرستان زنجان گفت: شهروندان زنجانی به محض دریافت پیامك یا فراخوان برای تزریق واكسیناسیون در موعد مقرر به محل مراجعه كنند و این كار را با تعویق انجام ندهند چراكه برنامه ریزی ها برای گروه های سنی بعدی با مشكل مواجه می شود.
شهروندانی زنجانی در زمان مقرر به محل واكسیناسیون كرونا مراجعه كنند زنجان - ایرنا - رییس مركز بهداشت شهرستان زنجان گفت: شهروندان زنجانی به محض دریافت پیامك یا فراخوان برای تزریق واكسیناسیون در موعد مقرر به محل مراجعه كنند و این كار را با تعویق انجام ندهند چراكه برنامه ریزی ها برای گروه های سنی بعدی با مشكل مواجه می شود.

دكتر محمود حریری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به وضعیت واكسیناسیون گروه های مختلف سنی در شهر زنجان افزود: فاز یك این كار مهم از بهمن سال گذشته تا اواخر فروردین سال جاری شامل گروه های بهداشت و درمان، بیماران خاص، جانبازان بالای 70 درصد و دیابتی ها انجام شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس از اردیبهشت امسال فاز جدید گروه های هدف با واكسیناسیون سالمندان بالای 80 سال در سطح شهر و روستا تداوم یافت كه ابتدا در پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت انجام می گرفت كه این مراكز همچنان در سه گروه سنی جدید اعلام شده نیز فعال هستند.

این مسوول ادامه داد: در شهر زنجان و از همان روزهای نخستین واكسیناسیون گروههای سنی سالمندان این نیاز در سطح ملی دیده شد كه باید رویكرد به سمت ایجاد مراكز تجمیعی باشد تا علاوه بر تحت پوشش قرار گرفتن گروههای هدف در زمان كوتاه، هدر رفت واكسن را نیز كاهش داد.

وی با بیان اینكه همزمان با رهگیری بیماران، به كار گیری نیروهای با تجربه به موفقیت كار كمك می كند، اضافه كرد: بر این اساس نسبت به راه اندازی مركز واكسیناسیون پیام شهر زنجان اقدام شد كه با بررسی نقاط ضعف و قوت آن و با الگوی مناسبتری مركز دوم با همكاری شركت توزیع برق سالن ورزشی تجهیز، آماده سازی و در اختیار مراجعه كنندگان قرار گرفت.

حریری با اشاره به اینكه در امر واكسیناسیون گروه سنی بالای 80 سال مشكلاتی وجود داشت، افزود: این گروه سنی به علت كهولت محدودیت های خاصی دارند و بر این مبنا حضور آنان در مراكز تجمیعی با دشواری انجام می گیرد و برخی نیز به علت ناتوانی امكان حضور نداشتند كه با همكاری 2 ارگان حمایتی بهزیستی و كمیته امداد امام خمینی(ره) پوشش این گروه ها در حال انجام است.

رییس مركز بهداشت شهرستان زنجان ادامه داد: علاوه بر 2 مركز یاد شده، مركز سیار خوردویی و پیاده تجمیع نیز در سایت پردیس علوم پزشكی زنجان واقع در منطقه گاوازنگ راه اندازی شده كه در مجموع به چهار پایگاه فعال در شهر زنجان افزایش یافته است.

طی 10 روز آینده هشت پایگاه دیگر در زنجان راه اندازی می شود

وی با بیان اینكه طبق پیش بینی انجام گرفته در سطح شهرستان زنجان باید 12 پایگاه تجمعی واكسیناسیون كرونایی راه اندازی شود، گفت: این مراكز مكان یابی شده اند و در زمان حاضر رایزنی هایی با دستگاههای مسوول و متولی در حال انجام است كه تجهیز، تامین نیروی انسانی خدماتی و نگهبانی را عهده دار هستند و از طرفی برخی ادارات شهرستانی نیز به عنوان معین در نظر گرفته شده اند.

این مسوول ادامه داد: بكارگیری نیروی ثابت نیز در امر مستندسازی، كنترل و شناسایی واكسیناسیون اهمیت زیادی دارد تا پوشش خوبی بر گروه های هدف در مقایسه با سطح ملی انجام گیرد كه بصورت آنلاین رصد می شود در سطح ملی چه میزان مراجعه كرده اند.

وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته تا 10 روز آینده تمامی پایگاه های واكسیناسیون در شهرستان زنجان با هدف دسترسی مردم و كاهش صف انتظار راه اندازی خواهد شد، كه در زمان حاضر چهار پایگاه دیگر نیز توسط دستگاه های مسوول در حال تجهیز بوده و چهار پایگاه دیگر مكان یابی شده و در حال پیگیری است.

حریری افزود: این در حالی است كه طی روزها و هفته های آینده واكسیناسیون گروههای هدف شتاب بیشتری خواهد یافت و بر این مبنا راه اندازی مكان های تجمعی جدید از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوان به اهداف تعیین شده دست یافت.

وی با تاكید بر اینكه تا كنون بیش از 90 درصد واكسن های تحویلی در شهرستان مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار داشت: اطلاع رسانی از طریق رسانه های گروهی انجام می گیرد و بر مبنای پرونده الكترونیك سلامت نیز فراخوان هایی ازطریق تماس های تلفنی و ارسال پیامك برای تزریق واكسن در محل مورد نظر به افراد ارسال می شود.

این مسوول با تاكید بر اینكه افراد خارج از گروههای سنی اعلامی به پایگاه تجمیعی واكسیناسیون مراجعه نكنند، گفت: برخی گروههای سنی با مراجعه اصرار بر تزریق واكسن داشتند كه این كار مقدور نیست چرا كه میزان دریافت واكسن بر حسب گروههای سنی اعلامی است و تقسیم بندی واكسن ها بر حسب گروه های سنی پرخطر و پایین تر انجام می گیرد.

تزریق واكسن به معنی عادی انگاری شرایط نیست

حریری افزود: تزریق واكسن به معنای پایان و رهایی از بیماری نیست و تا زمانیكه 70 درصد جمعیت مشمول واكسینه نشوند، رهمچنان رعایت پروتكل های بهداشتی باید در اولویت باشد.

رییس مركز بهداشت شهرستان زنجان با اشاره به اینكه تا زمانیكه در سطح ملی الزام به رعایت پروتكل ها اعلام شود باید به این امر توجه كرد، گفت: اجتناب از دورهمی ها و تجمعات باید در دستور كار باشد چرا كه شركت در مراسم ها احتمال ابتلا را افزایش می دهد، چرا كه واكسن ها پوشش 100 درصدی ندارند و درصدی احتمال آسیب هم دور از ذهن نیست.

وی اضافه كرد: رعایت پروتكل های بهداشتی امری مهم و ضروری است و برخی ها به دلیل تزریق واكسن تصور می كنند كه دیگر نیازی به استفاده از ماسك نیست درحالیكه احتمال ابتلا به بیماری با توجه به گردش بالای ویروس در جامعه وجود دارد.

این مسوول با تاكید بر اینكه استان و كشور به تازگی موج چهارم بیماری را پشت سر گذاشته است، گفت: همین عادی انگاری ها در صورت تزریق واكسن می تواند احتمال بروز موج پنجم بیماری را افزایش دهد و بر این مبنا از عموم تقاضا می شود تا زمانیكه ایمنی بالا بوجود نیامده است به نكات بهداشتی كرونایی پایبند باشند.

وی خاطرنشان كرد: مقایسه كنونی با اوایل ماه اردیبهشت نشان می دهد اطلاعات و آگاه زنجانی ها در خصوص واكسیناسیون كرونا افزایش یافته به عبارتی دیگر از باورهای غلط ترویج یافته كاسته شده و در مجموع استقبال از تزریق واكسن به مراتب افزایش یافته است.

برچسب ها
- كرونا
- واكسن كرونا
- زنجان
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۵۱ - ۰۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶