دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

هزینه درمانی 65 سال به بالاها 3.7 برابر سایرین است/لزوم توجه بیمه ها به "سیاهچاله سالمندی"
 
عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی، خطر "سالمندی" را از جمله مشكلات پیش روی كشور دانست و گفت: گاهی در برخی منابع از سالمندی به عنوان "سیاهچاله سالمندی" یاد می كنند و سازمانهای بیمه گر باید این بحث را مورد توجه قرار دهند چراكه فقط در بحث درمان، هزینه درمانی سالمندان بالای 65 سال 3.7 برابر سایر ...
هزینه درمانی 65 سال به بالاها 3.7 برابر سایرین است/لزوم توجه بیمه ها به عكس تزئینی است به گزارش ایسنا، محمد علی همتی در افتتاحیه همایش "ایران 14: رفاه و تامین اجتماعی" كه به صورت مجازی و به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، اظهار كرد: از جمله چالشهای حوزه رفاه و تامین اجتماعی بحث آینده پژوهی و توجه سیاست مداران به تغییرات آینده و سالمندان است. سالمندی به عنوان خطر پیش رو كشور كه جزئی از نظام رفاه و تامین اجتماعی محسوب می شود باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: گسترش گفتمان تامین اجتماعی در حوزه های مدنی و حاكمیتی باید توسعه یابد. مفاهیم تامین اجتماعی باید بیشتر مورد رایزنی و مباحثه فعالین حوزه حاكمیت و فعالین حوزه مدنی قرار گیرد. همچنین در زمینه توسعه پایدار منابع باید قدم های مهمی برداشته شود.

همتی با اشاره به بیماری های نوپدید نظیر كووید 19، تصریح كرد: امروزه بیماری های نوپدید نظیر كووید 19 به شدت در رفاه مردم و میزان تاب آوری مردم اثر گذار است. دامنه كووید 19 آنچنان گسترده شده كه تمام وجوه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. ما باید برای آینده بیماری های نوپدید برنامه ریزی داشته و آماده باشیم و میزان تاب آوری جامعه و سازمانهای ارائه دهنده خدمات را افزایش دهیم.

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینكه "هزینه های كمر شكن بیماری" از دیگر موارد اثر گذار بر تامین اجتماعی است، ادامه داد: هزینه های درمان در دنیا خواهی نخواهی رو به افزایش است و هزینه بیشتر بر نظام سلامت كشور و بر مردم ایجاد می كند، "كاهش هزینه جیب مردم" و "حفاظت مالی مردم" در مقابل هزینه های كمر شكن از جمله اهداف نظام رفاهی و سلامت در دنیا است. سازمان تامین اجتماعی در این راه قدم های بزرگی را برداشت، یكی از این قدم ها درمان رایگان بیماران بالای 65 سال و بستری رایگان بیماران ساكن در شهرهای بدون بیمارستان بود.

به گفته وی، بیمه های اجتماعی كه در رفاه اجتماعی مردم جامعه نقش مهمی دارند؛ باید در ابعاد "فراگیری خدمات" برای تمام افراد جامعه، "جامعیت خدمات" و "كفایت خدمات" تقویت شوند.

وی همچنین این را هم گفت كه با توجه به افزایش "امید به زندگی" مردم پس از انقلاب اسلامی باید برای افزایش سن بازنشستگی در كشور چاره اندیشی شود.

همتی تاكید كرد: "حق بر سلامت" جزء حقوق ذاتی بشر است و انسان باید از سلامت برخوردار باشد و حاكمیت این سلامتی را برای آحاد جامعه تامین كند. در قانون اساسی به آموزش و سلامت اشاره شده و تكالیفی برایش تعیین شده كه باید در این مورد به طور جدی فكری كنیم.

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی، با بیان اینكه برای تعیین تكلیف در حوزه رفاه و تامین اجتماعی و سایر حوزه ها نیازمند "سند نقشه راه" در كشور هستیم، تصریح كرد: یكی از مواد مهمی كه باید انجام دهیم، سنجش شاخص فقر و نابرابری و برنامه ریزی در آن راستا است.

سازمانهایی كه در این زمینه تلاش می كنند در ایجاد اعتماد ملی نقش بسیار جدی و مهمی دارند. اصولا ما چیزی را تحت عنوان "سرمایه اجتماعی" تلقی می كنیم كه مجموعه ای از امكانات و خدمات ارائه شده در كشور است كه اعتماد اجتماعی در ایجاد آن نقش مهمی دارد.

وی افزود: آسیب های اجتماعی نظیر كاهش ازدواج، افزایش طلاق و حتی افزایش خودكشی امروزه به طور جد مورد تاكید مسئولین است. جلسات متعددی شكل گرفته و راهكارهایی در حال طراحی است. اهمیت ویژه ای دارد كه سازمانهای ارایه دهنده خدمات رفاهی به آسیب ها توجه ویژه ای نشان دهند. باید به موضوعات به طور جدی فكر و توجه كرد و نقشه راه جامع و كاملی برای افزایش حمایت اجتماعی به ویژه در بحث نظام های چندلایحه جامع تامین اجتماعی ایجاد كرد.

همتی در پایان با اشاره به لزوم كاهش موازی كاری ها در كشور، گفت: از جمله مشكلات ما در كشور موازی كاری است كه از بهره وری منابع می كاهد. با كاهش موازی كاری باید در بحث پایداری منابع و حفظ آرامش ذی نفعان تلاشهای مضاعفی انجام شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۳۹ - ۰۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱