دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ضرورت فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان كرونا
 
تهران- ایرنا- دكتری فیزیوتراپی با اشاره به ضرورت انجام فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان كرونا گفت: توانبخشی ریه می تواند عملكرد دستگاه تنفس را پس از گذار از دوران بیماری حفظ كرده و برخی عوارض ماندگار تنفسی ناشی از كووید-19 را بهبود بخشد.
ضرورت فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان كرونا تهران- ایرنا- دكتری فیزیوتراپی با اشاره به ضرورت انجام فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان كرونا گفت: توانبخشی ریه می تواند عملكرد دستگاه تنفس را پس از گذار از دوران بیماری حفظ كرده و برخی عوارض ماندگار تنفسی ناشی از كووید-19 را بهبود بخشد.

محمد عموزاده خلیلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: فیزیوتراپی تنفسی یكی از مهمترین معالجات پزشكی برای بیماران مبتلا به كرونا در دوران نقاهت و همچنین پس از بهبود است.

وی تصریح كرد: یكی از عوارض اصلی كووید-19 مشكلات تنفسی است، بیمار مبتلا به كرونا با افت اكسیژن در اولین علامت از عارضه های تنفسی روبه رو شده و از طریق فیزیوتراپی تنفسی و توانبخشی ریه می تواند تنفس مطلوب را حفظ و در حقیقت افت اكسیژن را جبران كند.

عموزاده خلیلی ادامه داد: با هر دم و بازدم، میزان معینی از اكسیژن وارد ریه شده و گاز كربنیك خارج می شود. با ورود ویروس كرونا و درگیری ریه، دم و بازدم و ورود و خروج هوا با دشواری روبه رو شده و میزان حجم اكسیژن در بدن و گاز كربنیك كاهش می یابد.

این دكتری فیزیوتراپی تاكید كرد: تمرینات تنفسی و توانبخشی ریه در حقیقت میزان ورود و خروج این گازها به بدن را تقویت كرده و بهبود می بخشد.

وی افزود: این اقدام نخست از طریق فعال تر كردن بخش های سالم ریه (كه طی گذار از دوران نقاهت دچار عارضه نشده اند) اتفاق می افتد. مطابق با برخی تمرینات ورزشی و و دم و بازدم مصنوعی، ریه و عضلات تقویت شده و تنفس بهبود می یابد.

ضرورت تخلیه ترشحات عفونی و بهبود دستگاه تنفس

عموزاده خلیلی ادامه داد: برخی از بیماران كووید-19 با مشكلات عفونی نظیر عفونت ریه مواجه بوده و باید ترشحات مزاحم در راه تنفس را نیز تخلیه كنند.

این استاد علوم پزشكی توضیح داد: تخلیه ترشحات عفونی باعث پاكسازی (باز شدن انسدادها) و در نتیجه بهبود تبادلات گازی در بدن شده و دستگاه تنفس را تقویت می كند.

عموزاده خلیلی اضافه كرد: برخی از بیماران مبتلا به كرونا اما به دلیل مشاهده علائمی همچون ترشحات خونی، باید در انجام تمرینات توانبخشی ریه احتیاط كنند؛ گاه تمرینات تنفسی را متوقف و به منظور تداوم معالجه بررسی های بیشتری انجام دهند.

به گفته این پزشك، در بیماران عادی اما این توانبخشی می تواند عوارض مزمن تنفسی كه گاه مدت ها پس از بهبود كووید-19 نیز ماندگار است را كاهش دهد.

وی یادآور شد: یك ورزشكار به هنگام نفس كشیدن میزان اكسیژن بالایی را وارد شش ها می كند، اما یك شخص غیرورزشكار با وضع مشابه از لحاظ سن، جنس، فیزیك و قدرت بدنی، حجم بسیار كمتری از اكسیژن را به بدن می دهد.

عموزاده خلیلی خاطرنشان كرد: بنابراین توجه به تمرینات فیزیوتراپی در حال حاضر با توجه به شیوع كرونا، می تواند سیستم بدنی را همچون ورزشكاران با تقویت برخی از سلول های غیردرگیر به طرف انجام وظایف بهتر و ترمیم بخشی از سلول های آسیب دیده سوق دهد.

ضرورت فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان كرونا

به گزارش ایرنا، ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.

بر اساس آمار رسمی كشورها ویروس كرونا تاكنون حدود 146 میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا كرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری كووید 19 جان خود را از دست داده اند.

ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس كرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- فیزیوتراپی
- اختصاصی ایرنا
- بهداشت و سلامت
- توانبخشی
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۰۵/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۸