دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آغاز توزیع كارت شناسایی هوشمند برای افراد اوتیسم
 
تهران- ایرنا- مدیر واحد سلامت انجمن اوتیسم ایران با اشاره به ثبت نام پنج هزار مددجوی اوتیسم در وب سایت irautism.org گفت: توزیع كارت شناسایی هوشمند برای این پنج هزار مددجو آغاز شده است.
آغاز توزیع كارت شناسایی هوشمند برای افراد اوتیسم تهران- ایرنا- مدیر واحد سلامت انجمن اوتیسم ایران با اشاره به ثبت نام پنج هزار مددجوی اوتیسم در وب سایت irautism.org گفت: توزیع كارت شناسایی هوشمند برای این پنج هزار مددجو آغاز شده است.

سحرانه جوادی آسایش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كارت های هوشمند اوتیسم دارای قابلیت های متعددی مانند قابلیت شناسایی فرد اوتیسم از روی كارت است، باركدی روی كارت نصب شده است كه با اسكن كردن آن، به پرونده اطلاعاتی فرد دارای اوتیسم وصل می شود و اطلاعات خانوادگی، فردی، درمانی و توانبخشی فرد را ارائه می دهد و خانواده لازم نیست برای استفاده از خدمات متعدد، پرونده را حمل كند.

وی خاطرنشان كرد: بخش دیگر این كارت هوشمند، كاركرد كارت بانكی را دارد و در حال حاضر نیز 200 هزار تومان از سوی بانك پاسارگاد روی این كارت ها برای خانواده ها، شارژ شده است و آنها می توانند از طریق اپلیكیشن های كیپاد (كیف پول همراه پاسارگاد) و آونگ، خرید اینترنتی كنند.

مدیر واحد سلامت انجمن اوتیسم ایران گفت: همچنین خیرین می توانند كارت خانواده های دارای اوتیسم را شارژ كنند و در تامین هزینه های درمانی به آنها كمك كنند.

جوادی تصریح كرد: هزینه های درمانی فرد دارای اوتیسم بسیار هنگفت است؛ سال گذشته این هزینه ها، ماهانه سه میلیون تومان برآورد شده بود و بدیهی است كه امسال این میزان افزایش یافته است.

وی یادآور شد: شماره كارت بانكی مددجویان اوتیسم در اختیار انجمن اوتیسم است و خیرین در صورت تمایل به راحتی می توانند كارت آنها را شارژ كنند.

جوادی درباره تكمیل توزیع كارت های هوشمند اوتیسم نیز گفت: به نوبت هر پرونده ای كه تكمیل می شود، كارت فرد دارای اوتیسم نیز صادر شده و در اختیار آن خانواده قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، سعیده صالح غفاری مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: سامانه ثبت نام (رجیستری) افراد دارای اوتیسم به نشانی http://www.irautism.ir/ دارای امتیازات زیادی از جمله تسهیل در معافیت از نظام وظیفه، یافتن كودكان گم شده دارای اوتیسم و ارائه بیمه سلامت و تكمیلی و دیگر خدمات آموزشی با تائید این انجمن است.

اوتیسم نوعی اختلال عصبی و رشدی است كه در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مركزی مختل می شود. این اختلال در دو زمینه رفتاری از جمله نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت های تكراری و محدود بروز می كند.

ارتباط برقرار نكردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حركات تكراری، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت های غیر معمول در حواس پنجگانه برخی از نشانه های اوتیسم است كه در همه افراد نیز یكسان نیست.

شدت اختلال طیف اوتیسم بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تكراری در سه سطح 1 نیازمند حمایت، سطح 2 نیازمند حمایت زیاد و سطح 3 نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می شود.

برچسب ها
- اوتیسم
- سازمان بهزیستی كشور
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۵۳ - ۰۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷