دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

كسب و كارهای خـانگی جـان می گیرد
 
دومین نمایشگاه توانمندی بانوان بخش لواسانات با حضور بانوان در حالی برگزار شد كه بسیاری از كسب و كارهای خانگی در سایه كرونا كم رونق شده است.
كسب و كار خانگی همشهری آنلاین_شهره كیانوش راد: «سحر سیروس كبیری» مدیر اجرایی این نمایشگاه، ترویج مصرف تولیدات داخلی و حمایت از كسب و كارهای كوچك خانگی در لواسانات را از اهداف برگزاری این نمایشگاه می داند و می گوید: «در این نمایشگاه كه به مناسبت دهه فجر و با عنوان تولیدكنندگان ایرانی، حامیان انقلاب برگزار شده است 25 تن از بانوان محصولات و دست سازه های خود را در معرض نمایش و فروش گذاشتند.

سری به این نمایشگاه زدیم و با چند تن از از بانوان فعال گفت وگو كردیم. فضای مدرسه شهید غفاری رسولی در لواسان با میزهایی از كارهای دستی و محصولات خانگی چیده شده است. در بخشی از این نمایشگاه می توان محصولاتی از سوسیس و كالباس خانگی تا ترشی و فرآورده های باغی را دید.توتك، عسل، گردو، مواد غذایی سلامت و ارگانیك از محصولات پرطرفداری اند كه در لواسان تولید شده است.

بخش دیگری از این نمایشگاه به دست ساخته های بانوان هنرمند اختصاص دارد. زیورآلات، پتینه، شال و كلاه بافتنی، مكرومه و كارهای قلاب بافی، لباس زنانه، روسری، چادرهای نماز و مشكی در بخش دیگری از نمایشگاه خودنمایی می كنند. سیروس كبیری می گوید: «در این نمایشگاه كه با همكاری شهرداری، بخشداری، آموزش و پرورش لواسان و مریم خلیلی برگزار شده است 25 نفر از بانوان حضور دارند. در این دوره نخستین بار یك گروه از بانوان كارآفرین از مناطق دیگر تهران مهمان ما هستند كه در زمینه تولید كیسه های پارچه ای مخصوص نان و خرید فعالیت می كنند. هدفمان از برگزاری این نمایشگاه ارتباط دوسویه میان بانوان هنرمند و بازدیدكنندگان برای معرفی، فروش و آموزش هنرهایی است كه به وسیله آن درآمدزایی می كنند.»

- كمبود فضای نمایشگاهی در لواسان

كبیری كمبود فضای مناسب برای برپایی نمایشگاه را یكی از مشكلات لواسان می داند و می گوید: «متأسفانه لواسان هیچ گونه شهرك صنعتی و امكان فعالیت اقتصادی بزرگ ندارد. در لواسان و روستاهای این محدوده، بانوان توانمندی هستند كه در خانه محصولاتی را تولید می كنند اما متأسفانه بازار ثابتی برای فروش محصولات خود ندارند.

البته شهرداری به تازگی قول هایی داده كه غرفه های ثابتی را در اختیار بانوان قرار دهد تا بتوانند به صورت دائمی و دوره ای محصولاتشان را بفروشند ولی اكنون چنین امكانی وجود ندارد. در بخش لواسانات به دلیل نوع نگاه شهر و روستا، نه فضای نمایشگاهی شهری داریم و نه بازارهای محلی روستایی. در این دوره با حمایت آموزش و پرورش در سالن اجتماعات دبستان شهید غفاری نمایشگاه برپا شده است و امیدواریم كه در دوره های بعد بتوانیم نمایشگاه را با حضور شمار بیشتری از بانوان توانمند برگزار كنیم.»

- جان بخشی به شهر با هنر

«هانیه خدایی» از بانوان هنرمند و جوانی است كه در این نمایشگاه با محصولاتی ساخته شده از چوب حضور دارد. او در رشته هنرهای تجسمی با گرایش نقاشی تحصیل كرده است و 10 سالی می شود كه منبت كاری و پیكرتراشی می كند. خدایی این هنر را تجربی آموخته و به واسطه حكاكی روی تنه خشكیده درختان میان اهالی لواسان شناخته شده است.

او درباره محصولاتی كه در این نمایشگاه ارائه داده است می گوید: «سعی كردم كارهایی را به نمایش بگذارم كه بیشتر جنبه كاربردی و تزیینی دارد؛ گردنبند، بشقاب، تابلوهای تزیینی و یكسری مجسمه در ابعاد كوچك كه همه از چوب ساخته شده اند.»پیرمرد حكاكی شده روی چوب یكی از كارهای خدایی در افجه بود كه اكنون فقط جای خالی آن باقی مانده است. او با افسوس از این تنه درخت حكاكی شده یاد می كند و می گوید: «در خیابان بنه رود افجه روی تنه خشك شده درخت گردو پیرمردی را حكاكی كرده بودم كه متأسفانه قبل از تكمیل در مراحل آخر به سرقت رفت. طول این كار 2 متر و قطر آن 40 سانتیمتر بود كه با سفارش مهندس صفا دهیار افجه ساخته بودم. زمانی كه در حال اجرای این كار بودم، مردم افجه به ویژه بانوان استقبال خوبی كردند و می گفتند این پیرمرد در كنار گندم هایی كه حكاكی شده به نمادی برای روستای ما تبدیل می شود. اما متأسفانه به سرقت رفت.»
خدایی درباره آموزش و اجرای طرح روی تنه درختان خشك شده می گوید: «لواسان درختان بسیاری دارد. ازچوب درخت های خشك شده می توان برای زیباسازی شهر بهره برد. بهترین درخت تنه گردو است. روی تنه درختان گیلاس هم می توان آثار ارزشمندی تولید كرد. لواسان با ویلاسازی و راه اندازی پاساژهای لوكس به منطقه ای لاكچری تبدیل شده است.

اما اهالی و ساكنان این منطقه از امكانات فرهنگی محروم هستند. درآمدزایی و حمایت از زنان روستایی می تواند به جذب گردشگر كمك كند. البته به شرط اینكه گردشگران به طبیعت آسیب نرسانند. برگزاری نمایشگاه های كسب و كارهای خانگی می تواند راه های كسب درآمد را به سایر بانوان معرفی می كند. اما نكته مهمی كه وجود دارد به تبلیغات مربوط است. در معرض دید نبودن و تبلیغات ناكافی می تواند به تلاش دست اندكاران برپایی چنین نمایشگاه هایی لطمه بزند. اگر تبلیغات بیشتر شود حتی محصولات خانگی هم مشتری پیدا می كند.»

- حفظ محیط زیست با كیسه های پارچه ای

«فاطمه همتی راد» یكی از بانوان هنرمندی است كه در این نمایشگاه با فروش كیسه های پارچه ای حضور دارد. او كه دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است چند سال پیش با عمه اش كه او هم بازنشسته شد به فكر دوختن كیسه های پارچه ای افتاد. این موضوع را با گروهی از دختران جوان فامیل و دوستان مطرح می كنند و این شروع كاری می شود كه هم درآمدزایی دارد و هم با حذف كیسه های نایلونی به محیط زیست كمك می كند.

این بانوی هنرمند می گوید: «مهم ترین دغدغه ما برای شروع این كار دغدغه اجتماعی بود. وقتی در میان دختران فامیل كه به محیط زیست علاقه مند بودند موضوع را مطرح كردیم، آنها استقبال كردند و ایده های خوبی ارائه دادند. هركدام گوشه ای از كار را برعهده گرفتند. شهریور و مهر سال گذشته با سرمایه های اندكی كه داشتیم كار را شروع كردیم.

دختران طرح ارائه می دادند و ما كه با خیاطی آشنا بودیم كارها را برش می زدیم و دوخت آنها را به بانوانی كه در كارگاه خیاطی بهزیستی فشم بودند می سپردیم. گروه ما احساس خوبی داشت كه علاوه بر كار اجتماعی و زیست محیطی توانسته بودیم از زنان سرپرست خانوار هم حمایت كنیم. متأسفانه كرونا كه شروع شد كارگاه خیاطی بهزیستی فشم تعطیل شد. تیر ماه امسال دوباره كار را شروع كردیم و این بار از بانوان خیریه زینب(س) كمك گرفتیم.»
همتی راد درآمدزایی را هدف اصلی این كار نمی داند اما معتقد است كسب درآمد می تواند انگیزه ای برای ادامه كار باشد: «هدفمان صرفاً مسئله مادی نیست. چون در این اوضاع گرانی، اجناس را با قیمت بالا، تهیه و سعی می كنیم با حداقل قیمت ارائه دهیم. تلاش می كنیم تا تولید را بالا ببریم. تولید هرچه بالاتر باشد سوددهی ما هم بیشتر می شود كه انگیزه ای می شود برای گروه دانشجویی ما كه این كار را انجام می دهند.»
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۴۳ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۳