دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

چهار راهكار مفید برای جلوگیری از كارزدگی یا فرسودگی شغلی
 
اگر احساس می كنید تیم كاری سرحال و پرانرژی ندارید و اعضای تیم دچار فرسودگی شغلی یا كارزدگی شده اند، این چهار راهكار ساده اما كاربردی به شما كمك می كند آنها را احیا كنید. گاهی اوقات اعضای تیم كاری به دلیل فشار و حجم كارها هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی احساس خستگی می كنند و در چنین شرایطی حتی ...
اگر احساس می كنید تیم كاری سرحال و پرانرژی ندارید و اعضای تیم دچار فرسودگی شغلی یا كارزدگی شده اند، این چهار راهكار ساده اما كاربردی به شما كمك می كند آنها را احیا كنید.
گاهی اوقات اعضای تیم كاری به دلیل فشار و حجم كارها هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی احساس خستگی می كنند و در چنین شرایطی حتی در انجام دادن كارهای ساده نیز دچار مشكل می شوند. اگر با چنین علایمی در محل كار روبرو شدید، شاید فرسودگی شغلی (كارزدگی) ریشه مشكلات باشد.
فرسودگی شغلی یا كارزدگی به معنی خستگی فیزیكی و روانی به دلیل فشار كار سخت و شدید است كه گاهی برخی با آن مواجه می شوند و همین فرسودگی باعث می شود دیگر رغبتی به انجام كارها نداشته باشند.
فشار دایمی و مكرر می تواند هم از روانی و هم از نظر فیزیكی شرایط پرفشاری را برای فرد ایجاد كند تا جایی كه دیگر قادر به ادامه همكاری نباشد. داشتن برنامه انعطاف پذیر، استراحت كردن به موقع، توجه به توانمندی های فردی و برخی موارد دیگر می تواند از كارزدگی یا فرسودگی شغلی (Burn) در كار جلوگیری كند.
در این مطلب به چهار راهكار موثر كه می تواند مانع بروز فرسودگی شغلی یا كارزدگی شود، اشاره شده است.
تعیین زمان مشخص برای كار
بیشتر سازمان ها و شركت ها دارای ساعت مشخص و منظمی برای فعالیت هستند. بهتر است در صورت داشتن زمان مشخص برای فعالیت، در خارج آن ساعات تا جای ممكن به فعالیت های اداری و شغلی نپردازید. اضافه كاری های بیش از حد گاهی به شدت می تواند باعث فرسودگی شغلی شود.
لازم نیست جلسات كاری در تایم های خارج ساعات اداری برگزار شود. زمان كار را به انجام مسئولیت ها اختصاص بدهید و برای ساعات غیر اداری، تا حد امكان كاری تعریف نكنید.
برخی روزها جلسه برگزار نكنید
گاهی اوقات شركت در جلسات متعدد كاری بسیار خسته كننده است. برخی روزها كلا جلسه ای تدارك نبینید. مثلا می توانید برای ابتدای هفته جلسه كاری بگذارید و برای روزهای بعدی جلسه ای تشكیل ندهید. جلسات غیرضروری را حذف كنید. حذف برخی از این جلسات می تواند به بهره وری تیم كاری كمك كند.
برنامه های گروهی تدارك ببینید
برخی برنامه های گروهی مانند ناهار خوردن، تفریح دسته جمعی و حتی ورزش های گروهی می تواند احساس بهتری در تیم كاری ایجاد كند. چنین برنامه هایی باعث می شود تیم كاری با روحیه بهتری به كار ادامه بدهند و در پیوند بین اعضای تیم قوی تر خواهد شد. مدیرانی كه به فكر بهره وری تیم كاری هستند و نمی خواهند تیم كاری فرسوده و كارزده را مدیریت كنند، به برگزاری چنین برنامه هایی توجه نشان می دهند.
برخی روزها را تعطیل كنید
تعطیل كردن برخی روزها باعث می شود تیم كاری بتواند با بهره وری و انرژی بالاتری در روزهای بعدی به كار خود ادامه بدهد. گاهی اوقات یك مرخصی تشویقی و تعطیل كردن یك روز كاری می تواند به جلوگیری از فرسودگی كاری بسیار كمك كند. مثلا اگر امكان پذیر است می توانید به جای مرخصی ساعتی به برخی اعضای تیم مرخصی یك روزه بدهید.
تیم كاری كه دچار فرسودگی شغلی شده باشد، نمی تواند به شكل درستی به فعالیت خود ادامه بدهد. پس با رعایت این نكات ساده می توانید تا حد امكان از بروز چنین مشكلی در مجموعه خود جلوگیری كنید.
منبع: دیجیاتو
منبع خبر:
روزنامه ابتكار
   تاریخ: ۰۰:۳۴ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱