دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

70 هزار مبتلا به ام اس در ایران
 
رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت 70 هزار مبتلا به ام اس در ایران رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت در حوزه بیماری ام اس، گفت: طی دهه های اخیر شیوع بیماری ام اس در كشور به خصوص در مناطق شهری افزایش یافته است.
دكتر مهدی شادنوش با اشاره به وضعیت بیماران ام اس در كشور، گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بیماران خاص معاونت درمان وزارت بهداشت تا امروز تعداد 70000 بیمار مبتلا به ام اس در كشور برآورد شده است.
وی با بیان اینكه شیوع بیماری ام اس همچنان با نسبتی 2.5 برابری در زنان بیش از مردان بوده و بیشتر در سنین 20 تا 45 سال است، گفت: متوسط شیوع این بیماری بر اساس آمارهای جهانی به میزان 112 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده و میزان بروز آن نیز 5.2 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است. البته این نسبت در كشورهای مختلف متفاوت است.
شادنوش ادامه داد: در ایران نیز شیوع ام اس معادل 87 بیمار به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده و كشورمان از نظر شیوع ام اس در شمار كشورهای با شیوع بالا محسوب می شود. در عین حال باید توجه كرد كه طی دهه های اخیر شیوع بیماری ام اس در كشور به خصوص در مناطق شهری افزایش یافته است. این مسئله اهمیت تشخیص و كنترل بیماری در جوانان و میانسالان را با توجه به شیوع متوسط تا بالای این بیماری در كشور نشان می دهد.
شادنوش با بیان اینكه به طور متوسط سالانه حدود 5 هزار بیمار به جمعیت مبتلایان در كشور افزوده می شود، اظهار كرد: این بیماری از سال 1384 در كشور در زمره بیماری های خاص و مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفته و اقدامات متعددی برای حمایت از این بیماران انجام شده است. به طوری كه سامانه رجستری و سرشماری بیماران ام اس در كشور راه اندازی شد. همچنین تشكیل كمیته علمی مشورتی برای ترسیم سیاست های كلی در امر تشخیص و درمان و توانبخشی بیماران و همچنین كمیته های ام اس دانشگاهی جهت تأیید بیماری و رسیدگی به موضوعات در سطح هر دانشگاه علوم پزشكی یكی دیگر از اقدامات مربوط به حوزه بیماران ام اس بوده است.
وی گفت: تدوین بسته خدمتی متناسب با نیازهای درمانی و دارویی، حمایت از خدمات بسته خدمتی در جهت كاهش بار مالی بیماران، به روزرسانی سالانه سامانه ها و بسته خدمتی بیماران ام اس، تدوین استاندارد تشخیصی و درمانی ام اس و ابلاغ آن در سطح كشور، حمایت از داروهای تولید داخل و پرداخت فرانشیز سهم بیمار در داروهای تولید داخلی و تأمین جدیدترین داروهای مورد مصرف بیماران مانند مونوكلونال آنتی بادی با اثربخشی بالا از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه ام اس بوده است.
وی افزود: در عین حال مراكز جامع ارائه خدمات بیماران خاص در 13 مركز دانشگاهی از قبیل چهار مركز در تهران و مراكزی در اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز، كرمان، مازندران، كردستان و كرمانشاه برای ارائه خدمات به بیماران خاص و از جمله بیماران مبتلا به ام اس راه اندازی شده است. همچنین مراكزی را با عنوان مراكز ارائه خدمات جامع توانبخشی به بیماران ام اس تجهیز و تكمیل كرده ایم.
شادنوش از تدوین پروتكل خدمات توانبخشی مورد نیاز بیماران ام اس و ابلاغ سراسری آن خبر داد و گفت: در سال 1399 بابت فرانشیز سهم بیمار در بسته خدمتی ام اس، بالغ بر 58 میلیارد تومان به دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور پرداخت شد. در عین حال باید توجه كرد كه مهم ترین چالش فعلی در حوزه ام اس، بار مالی بالا در خصوص فرانشیز سهم بیمار برای داروهای تخصصی و همچنین هزینه های بالای توانبخشی در بیماران ام اس كه فاقد پوشش بیمه ای هستند.
شادنوش درباره وضعیت واكسیناسیون بیماران ام اس علیه كرونا نیز گفت: تخصیص سهمیه واكسن كرونا به بیماران ام اس در تهران و كلیه شهرها بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و همكاری انجمن های حمایتی این بیماران با معاونت های درمان و بهداشت دانشگاه های علوم پزشكی انجام شده و در خصوص اولویت بندی و فراخوان بیماران و هدایت شان به سمت مراكز منتخب تزریق واكسن نیز اقدامات لازم انجام شده است. باید توجه كرد كه واكسیناسیون بیماران ام اس از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و آمار پوشش واكسیناسیون در این بیماران را نیز بعدا اعلام می كنیم.
منبع خبر:
روزنامه کائنات
   تاریخ: ۰۲:۲۱ - ۱۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶