دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تولد زودهنگام بهره هوشی را كاهش می دهد
 
تهران- ایرنا- نتایج یك مطالعه نشان می دهد تولد زودهنگام و وزن كم نوزاد در هنگام تولد بر بهره هوشی وی در سال های بعدی زندگی تاثیر منفی می گذارد و میزان آن را كاهش می دهد.
تولد زودهنگام بهره هوشی را كاهش می دهد تهران- ایرنا- نتایج یك مطالعه نشان می دهد تولد زودهنگام و وزن كم نوزاد در هنگام تولد بر بهره هوشی وی در سال های بعدی زندگی تاثیر منفی می گذارد و میزان آن را كاهش می دهد.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، نتایج این مطالعه كه توسط محققان دانشگاه «وارویك» در انگلیس انجام شد، نوزادانی كه پنج هفته زودتر از موعد مقرر متولد می شوند و وزن كمی در هنگام تولد دارند، نسبت به نوزادانی كه دوره كامل جنینی را گذرانده اند و اندازه عادی دارند، در نوجوانی از بهره هوشی كمتری برخوردارند.

داده های این مطالعه نشان می دهد نوجوانانی كه در هفته 32 بارداری به دنیا آمده اند و وزن آنها در زمان تولد كمتر از پنج پوند و هشت انس بوده است نسبت به هم سن و سالان خود كه در هفته 37 بارداری به دنیا آمده اند و وزن عادی در زمان تولد داشته اند، در آزمون های بهره هوشی 12 امتیار كمتر كسب می كردند. وزن پنج پوند و هشت انس (2.5 كیلوگرم) حداقل وزن سالم نوزاد در زمان تولد محسوب می شود.

محققان گفتند، یافته های این مطالعه نشان می دهد كه سلامت در زمان تولد بر هوش و عملكرد شناختی در سال های بعدی زندگی تاثیر دارد.

«دیتر ولكه» استاد روانشناسی رشد در دانشگاه وارویك انگلیس و یكی از نویسندگان این مطالعه گفت: با مراقبت های مدرن زنان و زایمان، بیشتر (نوزادان نارس) با توانایی های شناختی در محدوده طبیعی رشد می كنند. با این حال، افرادی كه خیلی نارس به دنیا می آیند، چالش های بیشتری در رشد شناختی خود تجربه می كنند.

به گفته ولكه و همكارانش، حداكثر 2٪ از نوزادان در سراسر جهان «بسیار» زودرس متولد می شوند، كه به عنوان تولد در هفته 32 بارداری یا كمتر تعریف می شود.

در آمریكا كه 37 تا 40 هفته بارداری، طبیعی تلقی می شود، این رقم به 12٪ می رسد، اگر چه بر اساس برآوردهای مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری، میزان زنده ماندن این نوزادان 95٪ یا بیشتر است.

تولد نوزادان بین هفته های 32 تا 33 بارداری

حدود 98 درصد از نوزادانی كه در این سن به دنیا می آیند زنده می مانند. بیشتر آنها بین یك كیلو و 360 گرم تا دو كیلو و 260 گرم وزن دارند و لاغرتر از نوزادان فول ترم به نظر می رسند. برخی از آنها می توانند بدون كمك نفس بكشند و بسیاری از آنها فقط به اكسیژن مكمل برای كمك به تنفس نیاز دارند.

برخی از آنها را می توان از سینه مادر یا با شیشه شیر تغذیه كنند، اما آنهایی كه در تنفس مشكل دارند احتمالا به تغذیه با لوله نیاز خواهند داشت. نوزادانی كه در این سن به دنیا می آیند، در مقایسه با نوزادان زودرس تر احتمال كمتری برای ابتلا به معلولیت های جدی ناشی از تولد زودرس دارند.

مشروح این مطالعه در نشریه JAMA Pediatrics منتشر شده است.

برچسب ها
- انگلیس
- بارداری
- نوزاد
- دانشگاه وارویك
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۳۱ - ۱۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴