دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

علائم افسردگی با كاهش سریع عملكرد كلیه ها مرتبط است
 
محققان در مطالعه ای جدید پی بردند افرادی كه غالباً دارای علائم افسردگی هستند با احتمال بیشتر تجربه كاهش سریع عملكرد كلیه های شان مواجه هستند.
علائم افسردگی با كاهش سریع عملكرد كلیه ها مرتبط است محققان در مطالعه ای جدید پی بردند افرادی كه غالباً دارای علائم افسردگی هستند با احتمال بیشتر تجربه كاهش سریع عملكرد كلیه های شان مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیكال اكسپرس، افسردگی یك بیماری شایع در بزرگسالان میانسال و افراد مسن است و می تواند به بروز انواع مشكلات روحی و جسمی منجر شود.

تحقیقات قبلی ارتباطی بین علائم افسردگی و كاهش سریع عملكرد كلیه در بیماران مبتلا به بیماری مزمن كلیه را نشان داده است.

در مطالعه فعلی، اطلاعات 4763 فرد توسط محققان دانشگاه پزشكی نان فانگ چین بررسی شد.

در آغاز مطالعه، 39٪ از شركت كنندگان دارای علائم افسردگی بالا بودند، و طی یك دوره پیگیری متوسط 4 ساله، 260 (6٪) شركت كننده كاهش سریع عملكرد كلیه را تجربه كردند.

بین علائم افسردگی در ابتدای مطالعه و كاهش سریع عملكرد كلیه در طی دوره پیگیری ارتباط معنی داری وجود داشت. شركت كنندگان دارای علائم مكرر افسردگی، 1.4 برابر بیشتر از شركت كنندگان فاقد علائم افسردگی، كاهش عملكرد سریع كلیه را تجربه كردند.

دكتر «شیان هو كین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بیماری مزمن كلیوی یك فاكتور پرخطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی، نارسایی كلیه و مرگ و میر در سراسر جهان است. بنابراین، شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح ممكن است منجر به تشخیص و پیشگیری به موقع از این بیماری و عوارض مربوط به آن شود.»

وی در ادامه می افزاید: «در حالی كه مطالعه ما علیت را نشان نمی دهد، اما نشان داد كه علائم افسردگی به طور قابل توجهی با كاهش سریع عملكرد كلیه در میان بزرگسالان با عملكرد طبیعی كلیه ارتباط دارد.»

محققان بر غربالگری علائم افسردگی و مداخلات روانشناختی مؤثر برای پیشگیری از بیماری مزمن كلیوی تاكید دارند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۷:۰۱ - ۱۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۰