دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مشكلات خواب در دوران كرونا
 
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی قزوین با انجام مطالعه ای مروری مشكلات خواب در دوران همه گیری كووید-19 را بررسی كردند.
خواب بهتر پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی قزوین با انجام مطالعه ای مروری مشكلات خواب در دوران همه گیری كووید-19 را بررسی كردند.

به گزارش قدس آنلاین، بیماری نوظهور كووید-19 در سال 2020 به یكی از مهمترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده است. مطالعات مختلفی بر روی مشكلات خواب در دوره شیوع COVID-19 متمركز شده است؛ اما نتایج هماهنگی نداشته اند.

با توجه به تعداد قابل توجه مطالعات چاپ شده در زمینه كیفیت خواب و عوامل مرتبط با آن و اهمیت مطالعات مرور سیستماتیك و متاآنالیز در جمع بندی و تجزیه و تحلیل نتایج مطالعات موجود، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی قزوین مطالعه ای را با هدف برآورد مشكلات خواب در دوران كووید 19 و ارتباط آن با دیسترس های روان شناختی طراحی و اجرا كردند.

یافته های این مطالعه مروری نشان داد مشكلات خواب در پاندمی كووید-19 متداول است. علاوه بر این، مشكلات خواب با سطح بالاتری از پریشانی روانشناختی همراه است.

بررسی های این پژوهش حاكی از آن است كه با استفاده از برنامه های درمانی موثر برای درمان مشكلات خواب، ممكن است ناراحتی روانی كاهش یابد. در این مطالعه عنوان شده كه شیوع مشكلات خواب در میان متخصصان مراقبت های بهداشتی 31 درصد ، در میان جمعیت عمومی 18 درصد و در میان بیماران مبتلا به كرونا 57 درصد بود.

بر اساس این یافته ها، ارتباط ضعیفی بین مشكلات خواب با افسردگی در میان متخصصان مراقبت های بهداشتی، جمعیت عمومی و بیماران COVID-19 مشاهده شد. همچنین ارتباط متوسطی بین مشكلات خواب با اضطراب در بین متخصصان مراقبت های بهداشتی، جمعیت عمومی و بیماران COVID-19 مشاهده شد.

پژوهشگران این مطالعه طراحی و اجرای مداخلات برای درمان بیخوابی یا اختلالات روانشناختی و بررسی اثربخشی آن ها را پیشنهاد می كنند.

این پروژه تحقیقاتی با عنوان « برآورد فراوانی اختلالات خواب در دوران پاندمی كووید19 و ارتباط آن با دیسترس روانشناختی: مرور سیستماتیك و متاآنالیز» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت كشور منتشر شده و مجری اصلی این طرح زینب علی مرادی از دانشگاه علوم پزشكی قزوین است.

منبع: ایسنا
منبع خبر:
روزنامه قدس
   تاریخ: ۱۸:۲۰ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱