دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آیا فیبروز ریه در بهبودیافتگان كرونا درمان می شود؟
 
تهران - ایرنا - فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: ورزش و فیزیوتراپی تنفسی می تواند در بهبود عملكرد دستگاه تنفس بهبودیافتگان كرونا موثر باشد، اما اكنون برای فیبروز ریه (سخت شدن) ناشی از كووید19 یك درمان قطعی مشخص نشده است.
آیا فیبروز ریه در بهبودیافتگان كرونا درمان می شود؟ تهران - ایرنا - فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: ورزش و فیزیوتراپی تنفسی می تواند در بهبود عملكرد دستگاه تنفس بهبودیافتگان كرونا موثر باشد، اما اكنون برای فیبروز ریه (سخت شدن) ناشی از كووید19 یك درمان قطعی مشخص نشده است.

حمید سهراب پور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص درمان فیبروز ریه ناشی از كرونا عنوان كرد: در حال حاضر برای معالجه و درمان این فیبروز داروهای موثر و قطعی مشخص نشده و درمان این عارضه به سهولت امكان پذیر نخواهد بود.
فیبروز ریه به مفهوم تشكیل بافت فیبروز در ریه است كه با علائم بالینی كوتاهی تنفس، سرفه مزمن، تنگی نفس، خستگی، بی اشتهایی و كاهش وزن، كاهش توان تأمین اكسیژن بدن، تغییرات كدورتی در عكس رادیوگرافی و تغییرات عملكرد در تست های ریوی همراه است.

این متخصص ریه افزود: برخی بهبودیافتگان كرونا كه مشكلات ریوی شدیدی را تجربه می كنند، به این فیبروز (سخت شدن و سفت شدن ریه) مبتلا می شوند كه براساس مشاهدات بیمارستانی تقریبا معادل پنج درصد بیماران است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی داروهای جدید برای درمان فیبروز غیرمرتبط با كووید19 استفاده می شود، اما اطلاعات در زمینه فیبروز ناشی از كرونا ناقص بوده و مستلزم گذشت زمان به منظور تكمیل اطلاعات پزشكی برای درمان این عارضه است.

سهراب پور خاطرنشان كرد: فیبروز ریه ناشی از كرونا در حقیقت تغییرات ساختاری در نسج ریه است كه سبب سخت شدن و ضخامت ریه شده و عبور گاز از این قشاع ضخیم را با دشواری روبه رو می كند.

وی ادامه داد: این مساله كه می تواند تنگی نفس را به عنوان یكی از علائم اصلی فیبروز ریه سبب شود، با ورزش كردن و فیزیوتراپی تنفسی می تواند عملكرد دستگاه تنفس را ارتقا دهد، اما نمی تواند این عارضه را درمان كرده و از بین ببرد.

ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.
بر اساس آمار رسمی كشورها ویروس كرونا تاكنون حدود 146 میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا كرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری كووید 19 جان خود را از دست داده اند.
ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.
جهش ویروس كرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- اختصاصی ایرنا
- پرسش از خبر
- بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۶ - ۱۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۴۱۲