دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

توانبخشی ریوی، درمان موثری برای كرونا
 
یك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: توانبخشی ریوی و انجام فیزیوتراپی و حركات مناسب، در بهبود وضعیت مبتلایان به كرونا مفید است.


سمانه قهرمان پوری متخصص طب فیزیكی و توانبخشی و درمان غیر جراحی بیماری های عضلانی اسكلتی و ستون فقرات، در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: توانبخشی فیزیكی در بیماران مبتلا به كووید 19 شامل دو بخش توان بخشی ریوی و توانبخشی جسمی است.

قهرمان پوری افزود: در موارد ابتلای شدید به كرونا، بیماران حتی به بازتوانی روانی نیز نیاز دارند كه در این مرحله، ارتباط با مشاوره و روانشناس و روانپزشك می تواند سودمند باشد.

او ادامه داد: توانبخشی ریوی در بیماران مبتلا به كووید 19 در زمان ابتلا و حتی بستری شامل پوزیشن دهی و فیزیوتراپی ریه است كه به تخلیه ترشحات ریوی، انجام سرفه موثر جهت تخلیه خلط ریوی، افزایش حجم ریه و بهبود كیفیت تنفس كمك می كند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی اظهار كرد: در بیماران مبتلا به كووید 19 شدید كه بستری هستند، فیزیوتراپی قفسه سینه با پوزیشن دهی بیمار آغاز می شود. به شكلی كه روزی دو تا سه مرتبه بیمار در وضعیت نیمه نشسته قرار می گیرند. این وضعیت با گذاشتن بالش زیر بالاتنه بیمار یا بالا آوردن سر تخت در زاویه 45 تا 60 درجه با خط افق ایجاد می شود، بهتر است بیمار بیست دقیقه در این وضعیت قرار بگیرد.

او گفت: در موارد شدیدتر كه بیماران هوشیاری كافی ندارند، خواباندن بیمار به شكم به بهبود تهویه تنفسی كمك می كند. اما در بیماران سرپایی با ابتلا خفیفت تر، قرار گرفتن در وضعیت های زیر باعث افزایش حجم ریوی و بهبود تهویه تنفسی می شود.

قهرمان پوری ادامه داد: پشت میز بنشینید، به سمت جلو خم شوید و بازو های خود را بر روی میز قرار دهید سپس سر را بر روی دستانتون بگذارید. اگر ارتفاع میز كافی نیست، می توانید زیر بازو ها خود بالش قرار دهید، آرام و شمرده هوا را از بینی به داخل كشیده، به مدت سه شماره نگه داشته و سپس به آرامی با لبان غنچه شده از دهان خارج كنید.

توانبخشی ریوی، درمان موثری برای كرونا

او افزود: در حالت دوم در حالی كه ایستاده اید كمی به جلو خم شده و با دست لبه پنجره یا صندلی را گرفته و تنفس عمیق با بینی انجام داده، سه شماره هوا را نگه دارید و با لبان غنچه شده هوا را از راه دهان به آرامی خارج كنید و در پوزیشن آخر در حالی كه به اندازه عرض شانه از دیوار فاصله دارید، كمر و پشت خود را به دیوار تكیه دهید، به اندازه عرض شانه، پا ها را از هم باز كنید و كمی زانو ها را خم كرده و نفس عمیق بكشید.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی بیان كرد: بهترین پوزیشن برای خوابیدن در بیماران مبتلا به كووید 19 كه بستری نیستند، خوابیدن به پهلو و گذاشتن چند بالش زیر سر به طوری كه تنه با خط افق زاویه 30 درجه داشته باشد و با زانو های خمیده است.

او اظهار كرد: فیزیوتراپی ریه در بیماران مبتلا به كووید 19 نیز به صورت زیر انجام می شود:

در حالی كه بیمار روی تخت نشسته و به جلو خم شده، زیر دستان بیمار بالش بگذارید. انگشتان دست را خم كرده و كف دست را در وضعیت كاسه (كاپ) قرار دهید. سپس قفسه سینه را به دوقسمت چپ و راست تقسیم كرده و از پایین به سمت بالا به آرامی ضربه بزنید. در انتها از بیمار بخواهید تنفس عمیق دهانی انجام داده و سپس با قدرت سرفه كند. در هنگام انجام این مانور حفاظت كامل از مجاری تنفسی و چشمان خود برای جلوگیری از پریدن آب دهان بیمار به چشمان خود بعمل آورید. فیزیوتراپ های بیمارستان از دستگاه ویبراسیون نیز، جهت تكمیل مانور بالا استفاده می كنند. در افراد سرپایی جهت تقویت عضلات تنفسی و افزایش ظرفیت ریه ورزش های زیر توصیه می شود، در یك بادكنك یا دستكش استریل به آرامی و طی ده شماره بدمید.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی بیان كرد: تنفس عمیق شكمی انجام دهید و در حالی كه دستان خود را بر روی شكم و قفسه سینه قرار داده اید، نفس عمیق بكشید به طوری كه شكم از قفسه سینه برآمده تر شود و سپس تا سه شماره نگه دارید و از راه دهان خالی كنید.

انتهای پیام /
   تاریخ: ۱۹:۰۳ - ۱۳/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴