دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

با این بازی ها، استرس و افسردگی كودكانتان را در منزل از بین ببرید!
 
بازی درمانگر كودك گفت: كمبود امكانات آموزشی و ترك تحصیل كودكان در خانواده های كم درآمد و فقیر و افزایش كودكان كار بیشتر از دیگر خانواده ها مشاهده می شود، ضمن آن كه برای كودكان دچار معلولیت در این خانواده نیز آسیب ها به دلیل محدودیت در تردد و دسترسی كمتر آنان به خدمات درمانی و توانبخشی، بیشتر و ...
با این بازی ها، استرس و افسردگی كودكانتان را در منزل از بین ببرید! دكتر مریم بهنودی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به قرنطینه های خانگی در ایام كرونا گفت: ماندن كودكان در خانه، سبب شده بیشتر در معرض خشونت خانگی قرار بگیرند و سلامت روانی و امنیت كودكان در این شرایط به خطر بیافتد، و همزمان، عوامل تنش آفرین جدیدی برای والدین و مراقبان آنان ایجاد شود.
وی با تأكید بر اینكه كودكان خانواده های كم درآمد و فقیر، به دلیل كمبود امكانات ناشی از نبود یا كمبود منابع مالی، در معرض آسیب های بیشتری نسبت به كودكان در خانواده های مرفه می باشند، اظهاركرد: كمبود امكانات آموزشی و ترك تحصیل كودكان در خانواده های كم درآمد و فقیر و افزایش كودكان كار بیشتر از دیگر خانواده ها مشاهده می شود، ضمن آن كه برای كودكان دچار معلولیت در این خانواده ها نیز آسیب ها به دلیل محدودیت در تردد و دسترسی كمتر آنان به خدمات درمانی و توانبخشی، بیشتر و در واقع، اثرات منفی ناشی از همه گیری بیماری كرونا بر كودكان، به صورت نابرابر ایجاد می شود.
بهنودی یادآور شد: والدین برای كاهش اضطراب و استرس در دوران قرنطینه، برنامه روزانه منظم و با ارزشی برای فرزند خود درنظر بگیرند و زمانی را برای بازی، برقراری ارتباط با دوستان و كمك گرفتن از آنها در انجام كارهای خانه، اختصاص دهند.
وی با اشاره به واكنش های احساسی متفاوت در افراد بیان كرد: بعضی كودكان به انجام كارهای هنری علاقه مند هستند و بعضی دیگر دوست دارند با استفاده از وسایل ارتباطی، در موقعی كه امكان حضور فیزیكی در كنار دوستان شان را ندارند، احساسات خوب و بد خود را با آنها در میان بگذارند، مهم این است كه همان كاری كه احساس می كنند برایشان بهتر است را انجام دهند.
بهنودی با تأكید بر لزوم رعایت اصول بهداشتی در شرایط كرونا و آموزش آن به كودكان افزود: جملات دستوری" دستاتو بشور یا دستاتو شستی!؟" برای كودكان خوشایند نیست، باید از جملاتی همچون " بدویم بریم دستامونو بشوریم كه شام خوشمزه منتظرمونه" استفاده و آن را با چهره ای گشاده و حتی ریتمیك با آوایی خاص توأم كنیم، از بابت ماسك بهتر است با توجه به روحیه تنوع طلبی كودك، لایه زیبا با گلدوزی های زیبا و متنوع برای روی ماسك كودك درست كنند تا كودك از استفاده آن و تعریف دیگران لذت ببرد و اشكال حیوانات به صورت كارتونی و نقاشی روی ماسك نیز می تواند جاذب باشد.
بازی درمانگر كودك با اشاره به تأثیر مثبت بازی ها بر سلامت جسم و كاهش آسیب های روانی كودكان گفت: والدین سعی در ساخت بازی با ابزار ساده داشته و برای پیشگیری از افسردگی و پرخاشگری كودكان بهتر است والدین در تمامی بازی های كودكان مشاركت داشته باشند.
بهنودی در ادامه ساخت چند بازی را برای كودكان به والدین توصیه و فواید آن را یادآور شد: با كاموا مسیری درست و یك توپ تخم مرغی را در مسیر جاده قرار دهند با فوت توپ را در مسیر به جلو برانند یا چند لیوان یك بار مصرف پر از آب كنار هم و یك توپ تخم مرغی روی لیوان اول با فوت كردن توپ را به لیوان دوم منتقل كنند این عمل باعث افزایش حجم ریه كودكان می شود.
وی افزود: بازی لی لی روی فوم بر تقویت حركات حسی حركتی، یه قل دو قل بر سرعت عمل دست و چشم، نقطه بازی بر استدلال و استراتژی و تفكر منطقی، اسم فامیل بر دایره لغات و اطلاعات عمومی، ساخت داستان های تخیلی با دادن چند شئ كوچك بر وسعت هوش تجسمی و تخیلی، یه مرغ دارم روزی چندتا تخم میزاره چرا دوتا پس چندتا؟ بر دقت و حافظه و تقویت توجه به چهره ها دركودكان تأثیرگذار است و شركت بزرگترها در بازی لذت آن را برای كودكان افزایش می دهد.
بهنودی با اشاره به تنش های كودكان بیش فعال در منزل افزود: والدین بطری های نوشابه خالی را پر از آب و مثل بولینگ انتهای اطاق بچینند و با یك توپ با سایز توپ فوتسال ضربه بزنند، منجر به تقویت پرتو دید در نقاط معلوم و بالا بردن دقت كودك می شود و مناسب برای كودكان بیش فعال، تا تنش هایشان را كم و آرامش را جایگزین كند.
وی در انتها یادآور شد: بهتر است والدین اخبار و نگرانی كرونا را نزد كودكان مطرح نكنند تا كودكان در دنیای آرام خود بسر ببرند، مادران پرتنش این تنش را به كودكان خود منتقل و كودكان را پر استرس بار می آورند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۵۴ - ۱۳/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۲