دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

افراد واكسینه شده، درصورت داشتن علائم چه كنند؟
 
بر اساس آخرین راهنمای مركز پیشگیری و كنترل بیماری ها ایالات متحده (CDC) اگر افراد به طور كامل واكسینه شوند حتی اگر در معرض فرد مبتلا به كووید قرار گیرند نیازمند تست كرونا نیستند مگر این كه علائمی مانند تب، سرفه و یا خستگی داشته باشند.
به گزارش «تابناك» به نقل از ایسنا، این راهنمای جدید منعكس كننده نتایج تحقیقاتی است كه بیان می كند، افراد واكسینه شده در معرض خطر كمتری از بیماری سخت و شدید قرار دارند و اگر به عفونت مبتلا شوند ویروس را كمتر به دیگران انتقال داده و علائم آنان احتمالا خفیف تر است.

مركز پیشگیری و كنترل بیماری ها ایالات متحده اعلام كرده است، افراد واكسینه شده می توانند از غربالگری معمول محل كار خارج شوند، البته بسیاری از شركت ها چنین غربالگری ندارند اما بررسی بیشتر برای افرادی كه در پناهگاه بی خانمان ها زندگی می كنند و یا برای زندانیان به دلیل خطر بیشتر انتقال توصیه می شود.

همچنین این دستورالعمل در مورد پزشكان، پرستاران و سایر كاركنان مراقبت های بهداشتی كه هنوز به آزمایش نیاز دارند، اعمال نمی شوند.

لازم به ذكر است، این راهنما ممكن است بر اساس كشورها متفاوت باشد.

شهروندان آمریكایی كه از خارج به این كشور برمی گردند همچنان باید تست منفی كووید-19 ارائه دهند و اگر جواب آزمایش آنان مثبت باشد باید 10 روز قرنطینه شوند.

بسیاری از كارشناسان انتظار دارند، CDC با افزایش آمار افراد واكسینه شده آزمایش ها را برای افراد واكسینه دارای علائم نیز كاهش دهد چون بسیاری از سرماخوردگی ها و بیماری های ویروسی علائم مشابه به كووید-19 دارند درنتیجه با كاهش بسیاری از آزمایش های غیرضروری در پاییز روبرو خواهیم شد.

واكسن ها كارایی دارند اما 100 درصد موثر نیستند دكتر اریف. ار. ساروری از دانشگاه ویرجینای غربی ایالات متحده می گوید: محققان طی سال گذشته واكسن های شگفت انگیز كووید-19 تولید كردند. كارایی بالای این واكسن ها در محیط كنترل شده از نظر آزمایش های بالینی با اثربخشی آنها در زندگی واقعی مطابقت دارد. واكسن های mRNA ساخته شده توسط شركت فایزر و شركت مدرنا بیش از 90 درصد از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ پیشگیری می كنند.

این بدان معنا نیست كه شما از همان درجه محافظت در برابر آلودگی برخوردار هستید نتایج آخرین تحقیقات تخمین می زند كه واكسن های mRNA از 70 درصد تا 85 درصد از آلودگی محافظت می كنند اما نمی توان دریافت كه آیا فردی كاملا محافظت شده است یا اگر در معرض ویروس كرونا قرار گیرد ممكن است به بیماری خفیف مبتلا شود و یا ویروس را منتشر می كند یا خیر، به همین دلیل آزمایش هنوز مهم است.

هنگامی كه فردی پس از واكسیناسیون كامل به ویروس كرونا آلوده می شود در برابر ویروس حفاظت می شود اما ابتلا فرد به تعادل بین دو عامل شدت قرار گرفتن در معرض فرد آلوده و صلاحیت ایمنی فرد بستگی دارد.

شدت قرار گرفتن در معرض فرد آلوده به ویروس، مدت زمان مكالمه و تماس بین فرد آلوده و سالم است. صلاحیت ایمنی، مربوط به محافظت ذاتی بدن در برابر كووید-19 است. افراد واكسینه نشده كه هرگز به ویروس كرونا آلوده نشده اند هیچ گونه محافظتی ندارند (این یك ویروس كاملا جدید است) در حالی كه افراد كاملا واكسینه شده بسیار محافظت می شوند.

طبق آمار CDC از تاریخ 30 آوریل، در افراد واكسینه شده 10262 عفونت سارس-كوو-2 (SARS-CoV-2) در ایالات متحده مشاهده شده است. این موارد معمولا بدون علامت یا فقط موارد خفیف هستند و منجر به بستری شدن در بیمارستان نمی شوند. این موارد همچنان ادامه خواهد داشت و اگرچه این افراد نسبت به افراد واكسینه نشده كمتر ویروس كرونا را به دیگران منتقل می كنند اما احتمال دارد انتقال دهنده باشند.

خوشبختانه جهان خوش شانس بوده است كه به طور خاص واكسن های mRNA از محافظت قابل توجهی در برابر انواع اصلی ویروس كه تاكنون پدیدار شدند، برخوردار هستند. اما ممكن است كه در بعضی از زمان ها ویروس كرونا جهش یابد و از محافظت در برابر واكسن ها به طور جزئی یا كامل نجات یابد. این دلیل خوب دیگری برای آزمایش در صورت احساس بیماری است.

همان طور كه میزان واكسیناسیون افزایش و تعداد موارد روزانه در ایالات متحده و سایر كشورها كاهش می یابد، مهم است كه همچنان مراقب ویروس كرونا باشیم. آزمایش كووید-19 به مسئولان این امكان را می دهد تا میزان ویروس موجود در یك جامعه را ردیابی كنند و نتایج آزمایش های مثبت می تواند از انتشار ندانسته ویروس به دیگران پیشگیری كند. بنابراین لطفا در صورت بروز علائم آزمایش شوید حتی اگر كاملا واكسینه شده اید.

آیا با واكسیناسیون افراد، شنا در استخر ایمن است؟ با ورود به فصل گرما بسیاری از افراد مشتاق رفتن به استخر هستند اما آیا در اوضاع كنونی شنا در استخر ایمن است؟ دكتر ریچارد كندی، متخصص بیماری های عفونی در كلینیك مایو در مینه سوتا ایالات متحده اظهار كرد: شنا كردن در اوضاع همه گیری بر اساس برخی موارد از جمله این كه چند نفر در اطراف شما هستند و چقدر با آنها تعامل نزدیك دارید می تواند ایمن و یا خطرناك باشد.

وی افزود: البته شنا در استخرهای روباز به دلیل گرم بودن هوا و احتمال گرم شدن آب استخر خطر انتقال را تاحدودی محدود می كند.

وی خاطرنشان كرد: به دلیل افزایش تعداد افراد واكسینه شده معمولا موارد كمتری از ابتلا به كووید-19 در طول تابستان وجود دارد، بنابراین كمتر احتمال دارد كه با یك فرد آلوده در تماس باشید اما همچنان چند مورد خطر وجود دارد، به طور معمول، كودكان و افراد جوان در استخر حضور دارند و در حال حاضر در برنامه واكسیناسیون نیستند. افراد جوان تر نیز در صورت آلودگی به طور معمول علائم كمتری نشان می دهند، این بدان معناست كه آنان بدون اطلاع از بیماری شنا و آلودگی ایجاد می كنند. سرانجام، در استخر، فریاد و خنده زیادی وجود دارد كه می تواند مقدار بیشتری از ذرات ویروسی در هوا پخش كند.

كندی تاكید كرد: «به طور كلی موردی كاملا ایمن وجود ندارد و همچنان خطر وجود دارد.»

منابع

www.news10.com

www.livemint.com

www.marketwatch.com

www.king5.com
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۰:۱۶ - ۱۷/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۴