دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

تصویر«شهر امن» از نگاه زنان هنرمند
 
روی بوم نقاشی تعدادی از دختران، نمایی از سیاهی معابر به تصویر كشیده شده است؛ برخی هم سعی كرده اند كه محله ای قدیمی از تهران را نقاشی كنند كه دیوارهایشان پر از رنگ و شادی شده است.
گزارشی از رویداد بزرگ هنری بانوان با موضوع «تهران شهری برای همه زنان» و گذر نمایشگاهی «جان زندگی» زنان
تصویر«شهر امن» از نگاه زنان هنرمند
مرضیه نورعلی_خبرنگار

روی بوم نقاشی تعدادی از دختران، نمایی از سیاهی معابر به تصویر كشیده شده است؛ برخی هم سعی كرده اند كه محله ای قدیمی از تهران را نقاشی كنند كه دیوارهایشان پر از رنگ و شادی شده است. دخترانی هم سوژه شان مادران بوده كه در لابه لای آنها نقاشی مادری با فرزند در آغوش خودنمایی می كند؛ مادری كه پوشش خود را جلو كشیده تا از تاریكی اطراف مصون بماند. و البته یك نقاشی از تصویر زنی كه از پشت پنجره خانه گویی با حسرت به خیابان نگاه می كند نیز جالب توجه است. آن طرف تر برخی با پارچه های سفید مشغول ساختن حجم های گرد و مجسمه هستند كه معلوم نیست در پایان كار چه خواهند شد. تحریر كلمه «فاطمه»، «مادر»، طراحی آثار حجمی با موضوع «یادبود 17هزار زن شهید، جانباز و آزاده»، ریسه بافی و نمایشگاهی از عكس زنان و شهر بخشی از رویداد هنری بانوان با موضوع «تهران، شهری برای همه زنان» و 6گذر نمایشگاهی «جان زندگی» است؛ رویدادهایی كه همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، روز زن و گرامیداشت مقام مادر در فرهنگستان هنر و 6نقطه از شهر تهران (برج میلاد، میدان شهدا، افسریه، تئاتر شهر، میدان آزادی و پارك ملت) با محتوای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با بانوان بر پا شده است. از این میان، رویداد نمایشگاهی و كارگاهی «تهران، شهری برای همه زنان» دیروز پس از 4روز فعالیت در فرهنگستان هنر به كار خود خاتمه داد اما بازارچه های جان زندگی و دستاوردهای زنان و مادران تا 22بهمن برقرار خواهد بود.

تلاش برای همصدایی
زنان هنرمند، در كارگاهی كه با حضور 105نفر از هنرمندان در نمایشگاه «تهران، شهری برای همه زنان» برگزار شد، به خلق آثاری پرداختند كه قرار است نیازهای زنانه شهر و روایت شان از شهر تهران را در قالب اثر هنری به نمایش دربیاورد. به همین منظور، مجموعه فرهنگی هنری صبا در فرهنگستان هنر، از 14بهمن، میزبان زنان هنرمندی شد كه با تصویرسازی به زنانه تر شدن چهره شهر كمك كند.
در این نمایشگاه هر هنرمندی در فاصله تعریف شده مشغول به كار شد. سیم، كاغذ، پارچه، یونولیت، خمیر، رنگ، چكش، اره، قیچی، نخ، سوزن، گچ و تابلوهایی كه هنوز آثار روی آن تكمیل نشده، بیشترین چیزهایی هستند كه در اینجا به چشم می خورد.
اینجا صرفا یك نمایشگاه ساده و بی سر و صدا نیست. اغلب آثاری كه زنان تصمیم گرفته اند در این رویداد خلق كنند، پیچیده اند و شامل یك تعریف انتزاعی می شوند. چند مدل كفش زنانه كه قرار است روی آن اثری خلق شود، تندیسی كه در دل آن چهره هنرمندی بیرون می آید، سیم هایی كه با كاغذهای بازیافتی قرار است تبدیل به مجسمه شوند، همگی نشان از تفكری دارند كه قرار است به ایده ای برای زنانه و مادرانه تر شدن شهر تهران ختم شود. گروه زیادی از زنان هم چیزی كه چهره شهر برای زنانه شدن به آن نیاز دارد را از دل رنگ ها بیرون می كشند تا با قلم شان تابلویی برای بیان مشكلات خلق كنند.
در این نمایشگاه پیشكسوتان عرصه هنر، در كنار دانشجویانی كه آمده اند تا تجربه كسب كنند منظره چشم نوازی را ساخته اند. ساعت های اولیه افتتاحیه هر كسی مشغول به كار خودش بود و تعاملی بین افراد دیده نمی شد اما در روز پایانی باتجربه ترها به تازه واردها كمك كردند و جوان ترها هم ایده های خلاقانه خودشان را با پیشكسوتان شان در میان می گذارند.
در این رویداد، علاوه بر كمكی كه باتجربه ترها به جوان ترها می كنند، برای هر رشته هنری یك سرپرست درنظر گرفته شده تا در تعامل كامل با هنرمندان باشد. فاطمه كركه آبادی، سرپرست كارگاه گرافیك در رویداد «تهران، شهری برای همه زنان» گفت: «از بین آثار منتخب، نمایشگاهی در خانه هنرمندان برپا می شود. ایده برگزاری نمایشگاه در قالب وركشاپ ایده بسیاری خوبی بود. زنانی كه هنرمند پیشكسوت هستند در كنار جوان ترها كار می كنند و روی یكدیگر تأثیر می گذارند. من مطمئن هستم ایده های خوبی از دل این نمایشگاه بیرون می آید.»
هركدام از زنان صبح تا عصر در این نمایشگاه مشغول به پایان رساندن كار خود هستند تا درنهایت بتوانند آثاری كه خلق كرده اند را در خانه هنرمندان تهران به نمایش بگذارند. هر تیشه ای كه به چوب ها زده می شود، هر فرزی كه سنگ ها را می برد، هر قلمی كه طرحی روی بوم می زند، همگی یك هدف دارند؛ اینكه صدای زنان شهر خود باشند.

گذری با محتوای فرهنگی اجتماعی
همزمان با رویداد«تهران، شهری برای همه زنان» در 6 نقطه از شهر تهران نیز نمایشگاهی با عنوان «گذر جان زندگی» به همت اداره كل امور بانوان شهر تهران طراحی و اجرا شده است.
این نمایشگاه در 6 پایگاه و دربرج میلاد تهران، میدان شهدا، افسریه، تئاتر شهر در چهارراه ولیعصر، میدان آزادی و پارك ملت با محتوای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با بانوان بر پا شده است. در نمایشگاه «گذر جان زندگی» مخاطبان با بخش های متفاوتی روبه رو می شوند كه هر بخش نمایانگر توانمندی زنان ایرانی است.
دیدگاه اصلی این نمایشگاه تزریق ابعاد متفاوت از نگاه زنان به جامعه است و بیشتر به مشاركت بانوان اشاره دارد. این نمایشگاه از بخش های متفاوتی تشكیل شده كه در قسمتی از آن عكس زنان و شهر به نمایش گذاشته شده كه حضور زنان در شهر را به تصویر كشیده است. بخش دیگری از این نمایشگاه ازجملاتی تشكیل شده است كه نقش زن در كلام بزرگان را نشان می دهد.
یكی دیگر از بخش های نمایشگاه «گذر جان زندگی» از بریده روزنامه هایی از زنان موفق ایرانی كه پس از انقلاب تیتر روزنامه ها شده اند، تشكیل شده است. در این بخش شهروندان با نقش زنانی كه در طول تاریخ 40ساله انقلاب توانسته اند تیتر یك جراید را به خود اختصاص دهند بیشتر آشنا می شوند.
بخش دیگری از نمایشگاه به زنان الهام بخش اختصاص داده شده است. در این قسمت مخاطبان می توانند قصه های تصویرسازی شده از این زنان را تماشا كنند. زنانی كه در مسیر زندگی با تحمل ابعاد متفاوتی از سختی، نمودی از استقامت را به تصویر كشیده اند و توانسته اند از سختی ها پلی برای موفقیت بسازند.
بخش دیگر از این نمایشگاه نیز با اختصاص عنوان «هنر تعاملی»، این فرصت را در اختیار بانوان قرار داده كه با حضور در این بخش دیواره ای را با گل و آویزهای درخشان به سلیقه خود تزئین كنند. در كنار تمام این بخش ها، دیواره ای نیز به دلنوشته های شهروندان خطاب به مادران اختصاص داده شده كه مخاطبان این جملات را در داخل پاكت گذاشته و در نهایت به بهترین جملات هدایایی اهدا می شود. زهرا بهروز آذر، مدیركل امور بانوان شهرداری تهران، درباره هدف از این گذر گفت: «هدف كلی ما در این برنامه ها افزایش آگاهی بانوان نسبت به نقش تأثیرگذار آنان در مدیریت و تحكیم بنیان خانواده است. این برنامه ها با تأكید بر رویكرد زن و معنویت، زن و تحكیم بنیان خانواده، زن و گفت وگوی بین خانواده، زن و انقلاب اسلامی، زن و تاب آوری، زن، نشاط، ورزش و سلامتی، زن و مشاركت اجتماعی، زن و كارآفرینی و اشتغال، برگزار می شود.»
از سوی دیگر به مناسبت دهه فجر بازارچه های جان زندگی در مناطق یك، 3، 7، 9، 11، 12، 17 و 22 شكل گرفته است؛ بازارچه هایی كه در آنها دست سازه های زنان شهر با عنوان «جان زندگی» به نمایش عموم گذاشته شده تا ضمن فروش به دیده شدن آثار بانوان هنرمند سرپرست خانوار كمك كنند.

برپایی 6بازارچه از دست سازه های مادران
در هر یك از این بازارچه ها به طور میانگین 160زن سرپرست خانوار با نمایش مهارت های خود و با عنوان كار در منزل توانسته اند هنر دست خود را به فروش برسانند. همچنین اداره كل امور بانوان مسیر ویژه دیگری با عنوان مراكز كوثر نیز برای بانوان سرپرست خانوار تدارك دیده است. یكی از بازارچه ها با نام «دستاورد مادران تهران» در بوستان ملت افتتاح شده تا در آن كسب وكارهای خانگی در قالب 20غرفه از دست سازه های مادران عرضه شود. كاظم كمالی نسب، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه3 در این رابطه گفت: «در این بازارچه دست سازه های مادران تهرانی از قبیل زیورآلات، صنایع دستی، گل های تزئینی، محصولات خانگی خوراكی، خشكبار و... عرضه می شود. بازارچه یك فرصت شغلی و حمایتی برای این افراد به شمار می رود كه به مدت 10روز از 12 تا 22بهمن از ساعت 10صبح تا 19 در پارك ملت برپاست. این بازارچه نخستین نمایشگاه خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار است كه با حضور 100زن سرپرست خانوار به صورت پایلوت در بوستان ملت برپا شد.» به گزارش همشهری در نمایشگاه «جان زندگی» یك گذر ویژه زنان تزئین شده و هدایایی متناسب با روحیه زنان به این قشر از جامعه اهدا می شود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۰:۳۵ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۳