دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

واكسن ایرانی احتمالا هفته آینده وارد بازار می شود / واكسیناسیون معلمان از مرداد
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا با بیان اینكه مردم نگران دوز دوم واكسیناسیون كرونا نباشند، گفت: دوز دوم واكسن اسپوتنیك را توزیع كردیم. دوز دوم واكسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می كنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واكسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیك تا 12 هفته ایرادی ندارد.
واكسن ایرانی احتمالا هفته آینده وارد بازار می شود / واكسیناسیون معلمان از مرداد سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا با بیان اینكه مردم نگران دوز دوم واكسیناسیون كرونا نباشند، گفت: دوز دوم واكسن اسپوتنیك را توزیع كردیم. دوز دوم واكسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می كنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واكسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیك تا 12 هفته ایرادی ندارد.
علیرضا رئیسی در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت كه به صورت زنده از شبكه شاد پخش شد، درباره آخرین روند تهیه و توزیع واكسن در كشور توضیح داد و در این باره اظهار كرد: در فاز یك كادر بهداشت و درمان را واكسینه كردیم. فاز دوم، گروه های سنی است و 70 سال به بالا ها را جزو اولویت واكسیناسیون قرار دادیم كه انجام شده است. در استان بزرگی، چون تهران بالای 80 درصد افراد واجد شرایط، واكسن را دریافت كرده اند. در این بین گروه های دیگر، چون جانبازان بالای 50 درصد و ... هم واكسن گرفتند.
وی افزود: قرار بود محموله ای از واكسن طی دو هفته قبل به دست ما برسد كه بنا به دلایلی میسر نشد. علت این است كه میزان تقاضای واكسن با عرضه همخوانی ندارد. متاسفانه بیش از 80 درصد واكسن های دنیا را شش كشور زده اند و كشوری مثل امریكا و یكی از كشور های اروپایی 200 میلیون دوز واكسن در حال انقضا دارند، اما به كسی نمی دهند. سهم كشور های فقیر 25 عدد تزریق واكسن است.
واكسن ایرانی احتمالا هفته آینده وارد بازار می شود
سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا با بیان اینكه با اطمینان می گویم تا آخر سال همه 70 درصد جمعیت كشور كه گروه هدف هستند حداقل یك دوز واكسن را خواهند گرفت كه از تولید داخل می آید، گفت: اگر مجوز واكسن تولید داخل صادر شود از هفته آینده وارد بازار می شود. ما تا آخر خرداد، یك میلیون دوز آماده داریم. در تیرماه سه میلیون، در مرداد بالای هفت میلیون و از شهریور به بعد ماهانه 10 میلیون دوز واكسن دست ماست.
رئیسی ادامه داد: گروه هدف ما 55 میلیون نفر است كه تا آخر سال با توجه به اینكه بالای 70 میلیون دوز واكسن در دست داریم، با خیال راحت میتوانیم واكسیناسیون را پیش ببریم. این جدای از واكسن هایی است كه خریداری كرده ایم.
بدعهدی در تحویل واكسن های خریداری شده از كووكس
وی ادامه داد: آبان سال گذشته، از سبد كوواكس 16.8 میلیون دوز واكسن خریداری كردیم به علت بدعهدی به دست ما نرسید و از آن تعداد حدود 2 میلیون دوز به دست ما رسید. تلاش كردیم از كشور های دیگر هم واكسن بگیریم و قرارداد بستیم، اما به كشور خودشان اولویت دادند. واكسن در فرودگاه بود كه برای ما ارسال شود، اما دادستانی آن كشور، صدور واكسن را متوقف كرد و اجازه نداد به ما برسد.
وی با اشاره به اینكه برخی از خواب بیدار می شوند و می گویند سه ماهه كشور را واكسینه می كنند، گفت: كشور های بزرگ دنیا با نظام قوی سلامت به زانو درآمده اند. اینطور نیست كه بشود به سادگی جمع كرد؛ این ها یا شمردن بلند نیستند یا تا كنون چوب نخورده اند. اگر با واقعیت با مسائل برخورد كنیم می توانیم موفق باشیم با شعار فایده ای ندارد.
معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا افزود: مردم نگران دوز دوم نباشند. دوز دوم واكسن اسپوتنیك را توزیع كردیم. دوز دوم واكسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می كنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واكسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیك تا 12 هفته ایرادی ندارد.
وی تاكید كرد: اینكه واكسن دیگری را به عنوان دوز دوم تزریق كنیم فعلا در دستوكار نیست و اگر در آینده ثابت شد ممكن است این كار را انجام دهیم.
برقراری وضعیت مطلوب واكسیناسیون طی هفته های آتی
رئیسی با بیان اینكه پنج واكسن ساز داخلی به سرعت كار خود را پیش می برند، گفت: از سال آینده نیازی به خرید واكسن خارجی در زمینه كرونا نداریم. زیرساخت ها بسیار خوب فراهم شده و ظرفیتی كه الان داریم میتوانیم روزانه تا 500 هزار دوز واكسن تولید كنیم و طی هفته های آتی وضعیت واكسیناسیون مطلوب خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت در ادامه این برنامه با بیان اینكه گروه هدف اصلی ما در امر پیشگیری، دانش آموزان هستند و باید از سفیران سلامت دانش آموزی قدردانی كنیم، گفت: قریب به 15 ماه است كه درگیر بیماری كرونا هستیم. ویروسی كه وارد جهان هستی شد، بسیار عجیب و غریب و با اجداد خودش هم متفاوت بود. ویروس كرونا ویروس جدیدی نبود و قبلا باعث سرماخوردگی می شد و حتی در كتاب ها و مراجع پزشكی اشاره كوچكی درباره كرونا شده بود.
وی افزود:، اما از دو سال قبل طوری خودش را رونمایی كرد كه گویی شبیه ویروس سارس و مرس بود، اما باز نسبت به آن ها هم تفاوت داشت و بسیاری از معادلات را به هم ریخت. ویروس آنفلوآنزا پاییز و زمستان درگیری ایجاد می كرد و بهار و تابستان كم می شد. دنیا منتظر بود ویروس با شروع فصل گرما از بین برود، اما دیدیم قوی تر وارد شد و در فصل گرما استان های جنوبی را درگیر كرد وپیك كرونا در تابستان گذشته از استان های جنوبی شروع شد.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت تهویه مناسب در فضا های بسته گفت: به هرصورت باید در آینده در طراحی فضا های بسته، بحث تهویه را جدی بگیریم. به عنوان مثال سالن های ساختمان صداوسیما، تهویه ندارد، خطرناك است و این افراد در معرض خطر هستند و از جمله مشاغل پرآسیب كسانی هستند كه در صداوسیما كار می كنند. یا مثلاً باشگاه های ورزشی عمدتاً در زیرزمین ها ساخته می شوند و تهویه مناسب ندارند و باید در آینده بازنگری شوند.
وی ادامه داد: كرونا از 30 بهمن 98 وارد كشور شد كه بلافاصله اعلام كردیم. یكی از شفاف ترین كشور ها در منطقه در حوزه شفافیت اطلاع رسانی، كشور ماست. با وجود اینكه دو روز بعد، انتخابات بود، اما به محض ورود ویروس اعلام شد و هیچ گونه ملاحظه كاری در میان نبود كه بگذاریم بعد انتخابات اعلام كنیم.
رئیسی با بیان اینكه از سوی دیگر كشور های معاند سعی كردند اختلالی از نظر تفكر و برداشت در مردم ایجاد كنند و اینطور جا بیندازند كه آمار هایی كه ما می دهیم كم است و درست نیست، گفت:، اما بعد مشخص شد یكی از شفاف ترین و دقیق ترین آمار ها مربوط به كشور ماست. آن ها كه در حوزه آمار تخصص دارند می توانند قضاوت كنند كه چه اتفاقی افتاده است. سال گذشته مباحث زیادی در این زمینه داشتیم و برخی تلاش كردند مدیریت كرونا را تحت تأثیر قرار دهند، اما این اتفاق نیفتاد.
راه اندازی شبكه شاد كار بزرگی بود
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: اولین جایی كه در كشور ما تعطیل شد مدارس و بعد دانشگاه ها بودند. آموزش و پرورش كار بسیار بزرگی انجام داد و راه اندازی شبكه شاد كار بزرگی بود. حالا اینكه كم و كاستی داشته باشد یك چیز طبیعی است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد. آموزش مجازی می تواند تاثیرگذار باشد، اما یادمان باشد در آموزش مجازی عمدتاً آموزش را داریم، اما بخش پرورشی بسیار ضعیف می شود. آسیب آموزش مجازی و بسته بودن مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، از خود كرونا بیشتر است و باید این اصل مهم را مدنظر داشته باشیم.
وی افزود: ما تلاش كردیم بازگشایی مدارس را داشته باشیم، اما به علت شرایط نتوانستیم این كار را انجام دهیم. آن قدر كه نگران مدارس هستم نگران، دانشگاه نیستم. دانشگاه هم باید باز شود و می بینیم كه برخی دارند مدرك فوق لیسانس می گیرند و دانشگاه خود را ندیده اند؛ با این حال نگرانی برای مدارس بیشتر است. كسانی كه وارد دانشگاه می شوند از قبل فرایند پرورش را گذرانده اند و از این بابت نگرانی نیست، گرچه زندگی اجتماعی جریان دارد، اما افراد بالغی هستند و توانایی و امكان استفاده از ابزار هوشمند را دارند. دوم آنكه دروس دانشگاه اكثراً خودخوان هستند.
فعلا برای سنین پایین تر از 18 سال، واكسن نیست
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: موضوع بعدی اینكه كنترل افرادی كه سن بالاتری دارند راحت تر است. دانش آموزان مقطع ابتدایی ممكن است در كلاس منظم نشسته باشند، اما به محض اینكه زنگ می خورد با هم قاطی می شوند و فاصله اجتماعی از بین می رود. ولی دانشجو ها بهتر می توانند رعایت كنند. تفاوت بعدی در واكسن پذیر بودن است. می توانیم دانشجو ها را، چون 18 سال به بالا هستند واكسینه كنیم، اما فعلاً برای زیر 18 ساله ها واكسن مورد تأیید در دسترس نیست.
بازگشایی مدارس؛ نیازمند برنامه ای جامع
رئیسی با تاكید بر اینكه معتقدم ما باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم، اما بازگشایی نیاز به یك برنامه جامع دارد كه با همكاری وزارت آموزش و پرورش باید ابعاد مختلف آن دیده شود گفت: خانواده ها نقش بسیار مهمی دارند و توانمندسازی و آموزش خانواده ها در این بخش بسیار مهم است. خانواده ها باید در حوزه آموزش، علائم شناسی و كنترل فرزندان خود آموزش ببینند.
واكسیناسیون معلمان از مرداد

وی با اعلام اینكه ما این توانایی را داریم و از مرداد معلمان را واكسینه خواهیم كرد و جزو برنامه های اصلی ماست، اظهار كرد: حتی در حوزه بازگشایی قادر هستیم رانندگان سرویس مدارس را هم واكسینه كنیم تا رفت و آمد ها ایمن تر صورت گیرد. اگر لیست تأییدیه رانندگان از استان ها در اختیار ما باشد می توانیم آن ها را هم از آخر مرداد جزو برنامه واكسیناسیون قرار دهیم كه این عزیزان تا قبل از شروع مدرسه در یك فاصله چهار هفته ای دو دوز واكسن را هم دریافت كنند.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینكه بحث اصلی رعایت استانداردهاست و آموزش مدیران مدارس و معلمان حائز اهمیت است عنوان كرد: استاندارد ها كاملاً مشخص است و آموزش و پرورش آن قدر خوب اطلاع رسانی كرده كه بسیاری از مدیران مدارس از كارشناسان ما هم بهتر هستند و این بسیار ارزشمند است. به عنوان مثال یكی از مدیران مدارس این استاندارد ها را برای مدرسه خودش تعیین كرده بود كه فاصله گذاری مناسب، تهویه مطلوب، مدیریت ورود و خروج دانش آموزان، نصب دستگاه اتوماتیك ضدعفونی، وجود شوینده به مقدار كافی، اطمینان بخشی به والدین و رضایت والدین از این جمله است.
رعایت بیش از 90 درصدی پروتكل ها در برگزاری آزمون های نهایی
وی به بر گزاری مطلوب آزمو ن های نهایی نیز اشاره و عنوان كرد: این آزمون ها كه برگزار شد همكاران ما در استان های مختلف نظارت و بررسی كردند و تقریباً در هیچ استانی میزان رعایت پروتكل ها كمتر از 90 درصد نبود. در برخی مدارس اشكالاتی وجود داشت، اما روی هم رفته بالای 90 درصد رعایت پروتكل ها را شاهد بودیم. وقتی رعایت پروتكل ها در جامعه 70 درصد و در مدرسه 90 درصد است، یعنی محیط برگزاری آزمون امن تر بوده است. ما پروتكل های بالای 85 رصد را به عنوان وضعیت مطلوب در نظر می گیریم.
رئیسی افزود: باقی پایه ها به صورت مجازی در امتحانات و ارزشیابی ها شركت كردند، اما نتایج ارزشیابی پایه های نهم و دوازدهم در انتخاب رشته، كنكور و ورود به آموزش عالی مهم و سرنوشت ساز هستند. اعتراض هایی هم مبنی بر اینكه چرا آموزش مجازی و امتحانات حضوری بودند وجود داشت. بحث عدالت در آموزش و ارزشیابی به ویژه در این دو پایه بسیار مهم است.
وی گفت: كرونا بدی هایی داشت، اما مزایایی هم داشت از جمله اینكه مردم اكنون قدر آموزش و پرورش را بیشتر می دانند. تازه فهمیدیم كه آموزش و پرورش چقدر در تربیت بچه های ما مؤثر است.
افزایش ترك تحصیل و كودكان كار در بحران كرونا
وی با بیان اینكه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در كشور های توسعه نیافته یا در حال توسعه، میزان ترك تحصیل و كودكان كار فوق العاده بالارفته و مشكلات روحی و روانی و خودكشی در دانش آموزانی كه در ایام كرونا از تحصیل بازمانده اند بیشتر شده و این افت تحصیلی می تواند در آینده خطرناك باشد، گفت: دبیركل سازمان جهانی بهداشت یك بار گفت كه اگر مجموع این عوامل را كنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود كرونا بیشتر است كه این حرف پایه علمی دارد. افراد زیر 18 سال از نظر سیستم ایمنی و مواجهه با ویروس ها از بدن افراد بزرگسال متفاوت و قوی تر هستند.
معاون وزیر بهداشت افزود: نكته دیگر اینكه در حوزه بیماری های غیرواگیر، دانش آموز چاق زیاد داریم. كرونا بیماری واگیر است، اما تلفاتش در بیماری های غیرواگیر است و افرادی را می كشد كه بیماری غیرواگیر مانند دیابت، مشكلات قلبی-عروقی، ریوی و چاقی و ... دارند. اگر سبك زندگی را به دانش آموزان به ویژه در حوزه غیرواگیر بیاموزیم، ضمانتی برای سلامت آنهاست.
لزوم تهیه پكیجی كامل برای بازگشایی مدارس
وی در ادامه با تاكید مجدد بر این موضوع كه باید اصل را بربازگشایی مدارس بگذاریم، منتها باید برنامه ریزی كنیم، گفت: تا زمانی كه واكسن برای زیر 18 ساله ها در دسترس قرار گیرد، فعلاً به معلمان و كادر مدارس می توانیم واكسن بزنیم. دو كشور امریكا و چین این كار را شروع كرده اند، اما تا در دسترس قرار بگیرد زمان می برد. باید اصل را بر این بگذاریم كه در تمام ابعاد برنامه ریزی كرده و دست به دست هم بدهیم تا یك پكیج كاملی را برای بازگشایی مدارس تهیه كنیم.
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷