دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

در درمان و پیشگیری از اعتیاد به دنبال «تك دوزی» هستیم
 
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور گفت: در حوزه درمان و كاهش آسیب های اعتیاد، سری دوزی كارگشا نیست و باید تك دوزی كردن خدمات را موردتوجه قرار دهیم و خدمات باید با توجه به ملاحظات اختصاصی فرد به لحاظ سن، جنسیت، مسائل خانوادگی، مسائل اجتماعی، داشتن یا نداشتن فرزند موردتوجه قرار بگیرد.
در درمان و پیشگیری از اعتیاد به دنبال «تك دوزی» هستیم محسن روشن پژوه در كمیته مشورتی اعتیاد استان قزوین كه امروز 24 خرداد در سازمان بهزیستی استان قزوین برگزار شد، با اشاره به دادگاه درمان مدار، تصریح كرد: برای دادگاه درمان مدار 2 الگوی كلی در 6 استان طراحی كردیم، در یك الگو مانند استان قزوین رئیس دادگستری كل استان و در گروه دوم استاندار مسئول هماهنگی بین دستگاه های در این طرح بود، در نهایت در گروهی كه رئیس دادگستری مسئول بود هماهنگی بیشتری به چشم می خورد.

وی افزود: به طور مشخص آسیب های اجتماعی به قدری مهم است كه جزو اولویت های سطوح مختلف اجرایی كشور، نهادهای حاكمیتی و مقام معظم رهبری است، این اولویت در سطح مردم نیز احساس شده و یكی از دغدغه ها و مطالبات اصلی مردم است و باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور اظهار كرد: در حوزه كنترل و آسیب اجتماعی نیز مسئله اعتیاد اولویت اصلی است و باید پاسخگوی مطالبات مردمی و مسئولان باشیم؛ آسیب ها و مسائل اجتماعی بسیار پیچیده است و عواملی متعددی دست به دست هم می دهد تا سلامت اجتماعی حاصل شود.

وی تأكید كرد: اصلاح و بهبود مسائل اجتماعی باید با توجه به همه جوانب باشد، تغییراتی باید در سطوح مختلف صورت بگیرد و این تغییرات را در سلسله مراتب زنجیره اصلاحی، بهبودی، تحولی و افق گشایی داشته باشیم؛ بهبود وضعیت اجتماعی كشور بدون توجه به اصلاح عرصه های كاركردی جامعه، حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و عملكرد نهادهای مرتبط دست نیافتنی است لذا باید به همه حوزه ها توجه شود.

روشن پژوه خاطرنشان كرد: وقتی كه دستگاهی اسم اعتیاد را بر روی خود گذاشت به معنای این نیست كه پیشگیری و درمان اعتیاد وظیفه یك دستگاه است بلكه مشاركت همه دستگاه ها را می طلبد؛ اگر بگویید ما مركز درمان داریم و وزارت بهداشت به عنوان متولی درمان باید همه كارها را بكند تا ما در كنترل اعتیاد موفق شویم، غلط است.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به عنوان متولیان اختصاصی سلامت اجتماعی و سلامت درمان، مسئولیت هدایت این رویكردها را دارند اما مشاركت و اصلاح وضعیت حوزه های كاركردی جامعه بدون تغییر و تحول و بهبودی نمی تواند اعتیاد را كنترل كند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور یادآور شد: برای تأثیرگذاری در محیط، پیشگیری از اعتیاد، درمان اعتیاد و كنترل آسیب های اجتماعی نیاز به همه این عرصه های داریم، اما در حوزه تخصصی اعتیاد توجه به چند اصل كلید موفقیت است كه باید به آن ها توجه كرد.

وی اظهار كرد: توجه به كرامت و منزلت انسانی افراد مهم ترین اصل درزمینه كنترل آسیب های اجتماعی است كه باید به بهترین شكل ممكن موردتوجه قرار بگیرد، استقرار نظام سطح بندی شده و جامع مداخلات كنترل و كاهش آسیب اجتماعی كه مداخلات هر فرد در آن رصد شود یكی از مهم ترین اموراتی است كه باید در سطح كشور و استان برای رسیدن به نتایج مطلوب موردتوجه قرارگرفته شود.

روشن پژوه تأكید كرد: در حوزه درمان و كاهش آسیب، سری دوزی كارگشا نیست و باید تك دوزی كردن خدمات را موردتوجه قرار دهیم و خدمات باید با توجه به ملاحظات اختصاصی فرد به لحاظ سن، جنسیت، مسائل خانوادگی، مسائل اجتماعی، داشتن یا نداشتن فرزند موردتوجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: ساماندهی افراد جمع آوری شده طی یك روز، امكان ارائه خدمات تك دوزی را از ما می گیرد، یكی از مهم ترین اولویت های ما تك دوزی كردی خدمات است، ما باید جامعیت خدمات، خدمات پیوسته و سطح بندی شده داشته باشیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: ما در كشور به دنبال استقرار نظام سطح بندی شده و جامع مداخلات كنترل آسیب های اجتماعی هستیم كه ملاحظات هر فرد باید تك دوزی و قابل رصد باشد؛ درمان و كاهش آسیب در نظام اعتیاد باید شبكه ای شود و مسیر ارائه خدمت در شبكه مشخص باشد.

وی اظهار كرد: سطح بندی خدمات در حوزه درمان و كاهش آسیب اعتیاد بسیار مؤثر است، پراكندگی جغرافیایی متناسب با پراكندگی گروه هدف نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۶:۵۶ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷