دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آیا كووید 19 با بیماری های شناختی از جمله آلزایمر مرتبط است؟
 
تهران- ایرنا- نتایج مطالعات جدید نشان می دهد عفونت كووید 19 اثرات ماندگار بر عملكرد مغز دارد و می تواند به علائم مشابه آلزایمر منجر شود.
آیا كووید 19 با بیماری های شناختی از جمله آلزایمر مرتبط است؟ تهران- ایرنا- نتایج مطالعات جدید نشان می دهد عفونت كووید 19 اثرات ماندگار بر عملكرد مغز دارد و می تواند به علائم مشابه آلزایمر منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، از آغاز همه گیری كووید 19، بسیاری محققان به دنبال كشف اثرات ماندگار این عفونت بر اندام های مختلف بدن به ویژه مغز هستند.

مطالعات جدید محققان بیمارستان كلیولند در آمریكا با تركیب هوش مصنوعی و مجموعه داده ها نشان می دهد عفونت كووید 19 اثرات ماندگاری بر مغز دارد و می تواند با بیماری های شناختی از جمله آلزایمر مرتبط باشد. در ادامه محققان مكانیسمی را كشف كردند كه نشان می دهد عفونت كووید 11 چگونه به علائمی مشابه آلزایمر در مغز منجر می شود. این مطالعه نشان می دهد اثرات ناشی از ویروس SARS-CoV-2 بر مغز، حتی پس از رفع كامل عفونت نیز ادامه دارد.

در این مطالعه ارتباط بین كووید 19 و التهاب عصبی و آسیب عروق مغز مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. این مطالعه نشان می دهد عفونت SARS-CoV-2 به طور قابل توجهی نشانگرهای آلزایمر را كه در التهاب مغز نقش دارند تغییر می دهد و عامل های ویروسی به طور گسترده در سلول های موجود در سدخونی مغز بیان (expressed) می شوند. سد خونی مغز یك غشای تقریبا غیر قابل نفوذ است كه رگ های خونی مغز را احاطه می كند و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می كند.

این مطالعه در درك روش های موثر برای پیشگیری از آسیب های مغزی و بیماری های شناختی مانند آلزایمر در مبتلایان به كرونا بسیار مهم است.

آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. اصطلاح زوال عقل فقط شامل از دست دادن حافظه نیست، بلكه ناهنجاری های دیگری را در حوزه شناختی از قبیل مهارت زبان، جهت یابی و مسیریابی، تعاملات اجتماعی و مهارت های برقراری ارتباط نیز شامل می شود.

یكی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاك های پروتئین آمیلویید در مغز است. آمیلویید یك اصطلاح عمومی برای پروتئین هایی است كه به طور طبیعی در بدن به وجود می آیند. در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود می شود؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می یابد.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل
- زوال عقل سندرمی است كه به انحطاط تفكر، حافظه، رفتار و انجام فعالیت های روزمره منجر می شود.
- گرچه زوال عقل بیشتر در دوران سالمندی عارض می شود، ولی این اختلال یك بخش طبیعی از پیری نیست.
- در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیك به 10 میلیون نفر به این آمار افزوده می شود.
- آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است.
- زوال عقل یكی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.
- زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد، بلكه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.

ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس كرونا در انگلیس، بزریل، هندوستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
انگلیس اولین كشور اروپایی بود كه واكسیناسیون را آغاز كرد و آن را سریع تر از سایر كشوها پیش برد.

نتایج این مطالعه در نشریه Alzheimer’s Research & Therapy منتشر شده است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- زوال عقل
- كووید-19
- آلزایمر
- پرسش از خبر
- برگزیدگان علم
پروندهٔ خبری
- هراس جهانی از ویروس كرونا
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۹ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۳