دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

در چه مواردی به جای 110 باید با خط 123 اورژانس اجتماعی تماس گرفت؟
 
اورژانس اجتماعی با هدف كنترل و كاهش بحران های فردی و خانوادگی و اجتماعی تشكیل شده و در مواردی همچون مشاهده افرادی كه قصد خودكشی دارند می تواند به عنوان یك مرجع تخصصی به آن رسیدگی كند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،با توسعه شهرنشینی، انتقال جمعیت از روستا به شهر ها و رشد نامتوازن آن به دلیل عدم برخورداری یكپارچه امكانات در مناطق مختلف شهرها، بروز آسیب های اجتماعی همواره امری اجتناب ناپذیر است در همین راستا همواره در كشور های مختلف از جمله كشورمان برنامه هایی در راستای شناسایی آسیب های اجتماعی و رفع مسائل و مشكلات ناشی از آن در دستور كار قرار می گیرد.

اورژانس اجتماعی كشور در سازمان بهزیستی یكی از واحد هایی است كه درسال 78 با هدف به حداقل رساندن و كاهش میزان آسیب های اجتماعی وارده به افراد، در سازمان بهزیستی تشكیل شد و با همكاری با سایر دستگاه ها و ارگان ها همچون نیروی انتظامی، اورژانس و دستگاه قضا به ارائه خدمت پرداخت.

اهداف تشكیل اورژانس اجتماعی چیست؟

كنترل و كاهش بحران های فردی- خانوادگی و اجتماعی از اهداف كلی تشكیل اورژانس اجتماعی برشمرده می شود و اهداف اختصاصی آن نیز بدین شرح است:

در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه
ارتقاء توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع
ایجاد زمینه مشاركت مردم و سازمان های غیردولتی
ارتقاء آگاهی و شناخت خانواده و اجتماعی نسبت به نیاز های مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی
شناسائی مناطق و كانون های آسیب زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی
شناسایی آسیب های اجتماعی نوپدید و بازپدید
مداخله موثر به منظور كاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی و كاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی

گروه های هدف اورژانس اجتماعی چیست؟

با توجه به گستردگی اهداف، سازمان بهزیستی به طور اختصاصی گروه های هدفی را برای خود تعریف كرده كه مهمترین آن ها عبارتند از:

زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد
زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی
افرادی كه قصد خودكشی دارند یا اقدام به خودكشی كرده اند
كودكان خیابانی و كار
همسران آزار دیده
كودكان آزار دیده
مبتلایان به اختلال هویت جنسی
دختران و پسران فراری از منزل
سالمندان و معلولان
سایر افراد در كلیه سنین كه در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند

در صورت مشاهده هرگونه كودك آزاری، همسرآزاری و یا فردی كه قصد خودكشی دارد به جای تماس با 110 با اورژانس اجتماعی 123 تماس گرفته شود تا كارشناسان این اورژانس نسبت به رفع این موارد اقدام كنند.

ساختار سازمانی اورژانس اجتماعی چگونه است؟

مركز مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی

پایگاه خدمات اجتماعی

خط تلفن اورژانس اجتماعی (123)

خدمات سیار اورژانس اجتماعی

نحوه ارائه خدمات در اورژانس اجتماعی به چه شكل است؟

ارائه خدمت در اورژانس اجتماعی به دو شكل خودمعرف و ارجاعی (از سوی خط اورژانس اجتماعی 123، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، سایر مراكز بهزیستی، مراجع قضایی، نیروی انتظامی و سایر نهاد های دولتی و غیر دولتی) و به شكل سرپایی و نگهداری است.

خدمات مددكاری، روان شناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی از جمله خدمات این اورژانس است كه بازگشت به خانواده از مهمترین اهداف آن است، ولی در صورت نیاز آسیب دیدگان اجتماعی به مراكز زیر مجموعه امور آسیب دیدگان اجتماعی با توجه و شرایط مراجع مراكز خانه سلامت، بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی و... ارجاع می شوند.
   تاریخ: ۲۳:۲۲ - ۱۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶