دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

هدفون و گوشی های بی سیم تهدیدی جدی برای سلامت گوش و شنوایی
 
تهران - ایرنا - محققان انجمن آمریكایی شنوایی دریافتند گوش كردن به موسیقی با استفاده از هدفون و گوشی های بی سیم با قدرت 50 درصدی صدای دستگاه و به مدت روزانه یك ساعت، می تواند قدرت شنوایی كاربران جوان را تحت تاثیر قرار دهد.
هدفون و گوشی های بی سیم تهدیدی جدی برای سلامت گوش و شنوایی تهران - ایرنا - محققان انجمن آمریكایی شنوایی دریافتند گوش كردن به موسیقی با استفاده از هدفون و گوشی های بی سیم با قدرت 50 درصدی صدای دستگاه و به مدت روزانه یك ساعت، می تواند قدرت شنوایی كاربران جوان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، با پیشرفت فناوری هر روز شاهد ورود تجهیزات با كیفیت تر و كم حجم تر با كارایی بیشتر به بازار هستیم. این فناوری ها علاوه بر اینكه بسیار لذت بخش هستند و موجب سهولت در بسیاری از فعالیت ها می شوند، ممكن است خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشند.

امروزه بسیاری از كودكان، نوجوانان و جوانان روزانه چندین ساعت با صدایی بلندتر از حد توصیه شده به موسیقی گوش می دهند كه صدمات جبران ناپذیری به سیستم شنوایی وارد می كند.

تجهیزات جدیدی برای گوش دادن به موسیقی وجود دارند كه به مقایسه آنان می پردازیم.

هدفون دارای دو گوشی به اندازه گوش است و مانع از ورود صدای محیط به گوش می شود. شنیدن موسیقی و بازی از جمله مهمترین كاربردهای هدفون هستند. عملكرد هدست دقیقا مشابه هدفون است، با این تفاوت كه قابلیت مكالمه دارد.

این ابزار معمولا برای افرادی كاربرد دارد كه به طور همزمان نیازمند شنیدن و استفاده از دست هستند. ایرفون نیز مشابه هدفون است و بیشتر برای موبایل و انواع دستگاه های پخش موسیقی كاربرد دارد.

این دستگاه بوسیله سیم و بلوتوث به پخش كننده متصل می شود و بسیار كم وزن است. كاربرد هندزفری نیز مشابه هدست است، یعنی به طور همزمان می توان شنید و مكالمه كرد. این ابزار بسیار سبك است.

استفاده طولانی مدت از این ابزار مشكلات جدی سلامت به همراه دارد كه در ادامه برخی از این موارد بیان شده است.

برخی مشكلات سلامتی ناشی از استفاده طولانی مدت این ابزار

-وز وز گوش
وز وز گوش یا (Tinnitus) به احساس صدای زنگ یا صداهای دیگر در گوش یا درك آن توسط مغز زمانی كه محرك صوتی خارجی در محیط وجود ندارد، گفته می شود. در این حالت شخص بدون اینكه صدایی در محیط باشد، به طور مداوم صداهایی شبیه نویز احساس می كند. این حالت می تواند دائمی یا موقتی باشد كه در هر دو صورت احساس ناخوشایندی است.

وز وز گوش می تواند خفیف باشد و فقط در سكوت شنیده شود یا می تواند به اندازه ای شدید باشد كه در شنوایی فرد تداخل ایجاد كند و شدت شنوایی را كاهش دهد. این عارضه بیماری نیست و علاوه بر استفاده طولانی مدت از هدفون یا شنیدن موسیقی با صدای بلند، می تواند ناشی از مشكلات دیگری از قبیل عفونت گوش، یا استفاده از داروهای مختلف باشد.

معمولا این عارضه به دلیل آسیب به سلول های مویی (hair cells) در حلزون (بخشی از گوش داخلی) رخ می دهد. سلول های مویی گیرنده های حسی در دو سیستم شنوایی و سیستم دهلیزی گوش مهره داران هستند. این سلول ها امواج صوتی را به سیگنال های شنوایی تبدیل می كنند كه در مغز پردازش می شود. زمانی كه مغز سیگنال های عصبی را به درستی دریافت نمی كند، سیگنال های عصبی غیر طبیعی تولید می كند. یكی از مهمترین عوارض استفاده طولانی مدت از هدفون و تجهیزات مشابه، وز وز گوش است.

-پُرشنوایی
درك غیرطبیعی از میزان صدای بلند را پُرشنوایی یا تیزی شنوایی (Hyperacusis) می نامند. این عارضه معمولا با كاهش شنوایی همراه نیست. افراد پرشنوا محدوده شنوایی باریكی دارند و معمولا صداهای زیر 50 دسی بل را نمی شوند و صداهای بالای 80 دسی بل برایشان آزار دهنده است. این عارضه معمولا با وز وز گوش همراه است. در واقع این حالت به معنای حساسیت به صداهای طبیعی محیط است.

-عفونت جدی گوش
استفاده از هدفون و تجهیزات مشابه به مدت طولانی یكی از مهمترین دلایل عفونت گوش است. این تجهیزات معمولا به دلیل استفاده در محیط، به انواع میكروارگانیسم ها آلوده هستند. از طرفی استفاده طولانی مدت از آنان موجب عرق در ناحیه گوش شده و محیطی مرطوب و مناسب برای رشد انواع میكروب ها فراهم می كند.
این عارضه در افرادی كه از هدفون های اشتراكی استفاده می كنند شدیدتر است و باعث اشتراك میكروارگانیسم های مختلف بین افراد می شود.

-كاهش شنوایی
كاهش شنوایی شایع ترین عارضه ناشی از گوش دادن موسیقی با استفاده از هدفون و تجهیزات مشابه است. اگر روزانه به مدت 15 دقیقه و بیشتر با استفاده از هدفون با صدای بلند موسیقی گوش می كنید، باید گفت انتظار كاهش شنوایی را در آینده ای نزدیك داشته باشید.
گوش دادن به موسیقی با استفاده از هدفون باعث آسیب به پرده گوش شده و به مرور آستانه شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

-درد گوش
افرادی كه به طور مداوم از هدفون استفاده می كنند، معمولا به درد گوش دچار می شوند. از طرفی استفاده افراطی از این تجهیزات می تواند به بی حسی گوش منجر شود.

-بی توجهی به محیط
افرادی كه مدام هدفون در گوش دارند، معمولا نسبت به محرك های محیطی كاملا بی تفاوت هستند، تصادف و زمین خوردن از جمله مهمترین خطراتی است كه برای این افراد رخ می دهد.

-كاهش یادگیری
شنوایی یكی از مهمترین اركان یادگیری است. استفاده افراطی از هدفون به دلیل كاهش شنوایی بر یادگیری اثرات نامطلوبی دارد.
-موجب آسیب جدی به مغز می شود
هدفون به تولید امواج الكترومغناطیسی منجر می شود كه در دراز مدت اثر مخربی بر مغز دارد. از طرفی هرگونه آسیب و عفونت ناشی از هدفون در گوش، به طور مستقیم بر مغز اثرگذار است. از طرفی مغز عاشق سكوت است و انواع صدا خیلی برای مغز خوشایند نیست.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 میلادی كه آلودگی صوتی «طاعون مدرن» نامیده شد، مدارك محكمی وجود دارد كه آلودگی های صوتی اثرات مضر شدیدی بر سلامت دارد. سكوت برای مغز مفید است و موجب كاهش استرس و تمركز بیشتر می شود.

چهار اثر مثبت سكوت:
1- سكوت موجب كاهش استرس و تنش می شود
بر اساس نتایج تحقیقات، آلودگی صوتی، عامل فشارخون بالا و حمله قلبی است و موجب كاهش شنوایی و افت سلامت عمومی بدن می شود. صداهای بلند با تحرك بخش آمیگدال مغز كه وظیفه درك احساسات را برعهده دارد، باعث افزایش استرس و تولید هورمون كورتیزول می شوند؛ این در حالی است كه سكوت دارای آثار مخالف آلودگی صوتی است و تنش را از مغز و بدن دور می كند.
بر اساس تحقیقاتی كه در سال 2004 در نشریه Heart منتشر شد، دو دقیقه سكوت موجب از بین رفتن تنش می شود و به آرامش فرد كمك می كند.

2- سكوت، توان ذهنی را بازیابی می كند
در زندگی روزمره، دائم اطلاعات حسی به مغز ارسال می شوند و فرآیند تصمیم گیری، حل مشكل و كنترل امور روزمره، بخش عمده ای از مغز را درگیر می كند. با اجرای مكرر این فرآیندها، توجه و توان مغزی كاهش می یابد و احتمالا هنگام تمركز، حل مساله و ارایه ایده های جدید، با مشكل مواجه می شویم. زمانی كه از محرك های صوتی رهایی می یابیم، مغز فرصتی برای بازسازی و بازیابی توان خود به دست می آورد.

3- در سكوت شبكه پیش فرض مغز فعال می شود.
هنگامی كه به تمركز یا مدیتیشن می پردازیم، شبكه پیش فرض مغز فعال می شود. شبكه پیش فرض مغز در واقع شبكه ای از بخش های مختلف مغز است كه با یكدیگر تعامل دارند و فعالیت آن ها به شدت با یكدیگر ارتباط دارد. این شبكه زمانی بیشترین فعالیت را دارد كه شخص به دنیای خارج توجهی نداشته باشد. این حالت مغزی امكان درك كامل تجارب، همدردی با سایرین، خلاقیت بیشتر و بهبود وضعیت روحی و روانی را فراهم می كند.

4- سكوت امكان بازسازی سلول های مغز را فراهم می كند
بر اساس تحقیقاتی كه در سال 2013 روی موش ها انجام گرفت و نتایج آن در نشریه Brain منتشر شد، دو ساعت سكوت روزانه منجر به شكل گیری سلول های جدید در هیپوكامپ می شود. این بخش از مغز مسئولیت یادگیری، حافظه و كنترل احساسات را برعهده دارد.

گزارش كامل این تحقیقات در یكصد و هشتادمین جلسه انجمن آمریكایی شنوایی در ماه ژوئن ارائه شده است.

برچسب ها
- درمان ناشنوایی
- سالمندان
- گوشی های هوشمند
- سازمان جهانی بهداشت
- كم شنوایی
- برگزیدگان علم
- هندزفری موبایل
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۳ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱