دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

كلینیك پزشكی – توانبخشی نظام مافی، مركزی دانشگاهی برای ساخت تخصصی ارتز و پروتز
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

كلینیك پزشكی – توانبخشی نظام مافی، مركزی دانشگاهی برای ساخت تخصصی ارتز و پروتز

كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی كه تحت پوشش و نظارت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می كند، دارای مركزی برای ساخت تخصصی ارتز و پروتز با تعرفه هایی مطابق مصوبه انجمن علمی این رشته می باشد.

دكتر "روشنك بقایی" عضو هیات علمی گروه ارتوپدی فنی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول فنی بخش ارتز و پروتز كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی، در خصوص فعالیت این بخش به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: ارتزها، وسایلی هستند كه برای كمك به عملكرد بدن، و پروتزها برای جایگزینی اندام از دست رفته، ساخته می شوند.

وی افزود: " ارتز "، وسیله ای است كه برای كمك به عملكرد اندامی كه بر اثر بد راستی های بدن یا ضعف بدن، فلج شدن بدن و یا ابتلا به سایر بیماری های اسكلتی، عضلانی و عصبی دچار اختلال شده است، ساخته می شود.

دكتر بقایی در مورد نقش پروتز نیز گفت: " پروتز "، وسیله ای است كه جایگزین اندام از دست رفته، می شود. در واقع، برای جبران نقص در عملكرد بدن كه در اثر از دست رفتن اندامی مانند دست و یا پا كه به هر دلیل مانند تصادفات و یا حوادث حین كار، اتفاق افتاده، و فرد حادثه دیده را در انجام امور شخصی و فعالیت های اجتماعی، دچار مشكل كرده، متخصصان پروتز دست یا پا را برای جایگزینی اندام قطع شده، می سازند، تا فرد بتواند با پروتز ساخته شده بعنوان یك وسیله جایگزین، به زندگی معمول خود ادامه بدهد، كه این نوع پروتزها را "عملكردی" می نامیم و نوع دیگری از پروتزها به نام پروتزهای زیبایی از جمله پروتز سینه، بینی، انگشت و چشم هستند كه كار نمی كنند و برای پر كردن جای خالی اندام و تامین زیبایی بدن آسیب دیده ساخته می شوند.

مسئول بخش ارتز و پروتز كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی، تصریح كرد: جامعه هدف این بخش، جامعه سالم تا توان خواهان (معلولان) می باشد، افرادی كه در جامعه سالم به دلیل بد راستایی های بدن دچار اختلالاتی از جمله اختلالات اندام تحتانی مثل صافی كف پا هستند كه می تواند در دراز مدت منجر به تخریب زانوها و آسیب های دیسك شوند، تا جامعه توان خواهان كه دچار قطع عضو یا قطع نخاع، بیماری های ام اس و دیابت و یا صدمات ناشی از جنگ هستند، در زمره دریافت كنندگان خدمات این بخش قرار می گیرند.

دكتر بقایی افزود: متخصصان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، قادر به تهیه ارتز و پروتزهای مختلف با كیفیت بالا هستند كه با نمونه های خارجی برابری می كند، اما هزینه مواد اولیه و مراحل طولانی مدت تهیه مواد اولیه توسط دانشگاه و عدم پوشش بیمه، مهمترین دغدغه متخصصان این حوزه در مركز است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پیشنهاد داد: بخش ارتز و پروتز به منظور تسریع در امور و تسهیل در ارائه خدمات، امكان خودگردانی داشته باشد.

وی در عین حال، تاكید كرد كه خوشبختانه هیچ كمبودی به لحاظ دانش فنی ساخت ارتز و پروتزهای مختلف در داخل كشور و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی وجود ندارد و با وجود مشكلات در خرید مواد اولیه، متخصصان حوزه ارتز و پروتز با قوت نسبت به ساخت وسایل ارتز و پروتز اقدام می كنند و اگر بخش های ارتز و پروتز در همكاری نزدیكتر با سایر متخصصان همانند كودكان، جراح مغز و اعصاب، ستون فقرات و فوق تخصصان ارتوپدی در بیمارستان ها قرار بگیرند، می توانند به بیماران و توانخواهان بیشتری در بهبود عملكرد بدن و بازگشت به زندگی شخصی و اجتماعی كمك كنند.

گفتنی است؛ كلینیك پزشكی - توانبخشی " نظام مافی "، از جمله مراكز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است كه در منطقه غرب تهران و جنب مسجد نظام مافی واقع شده است.

این مركز درمانی با بهره گیری از توان تخصصی و حرفه ای اعضای هیات علمی و متخصصان این دانشگاه، علاوه بر ارائه خدمات تخصصی توانبخشی همچون حوزه های مغز و اعصاب، فیزیوتراپی، كاردرمانی، ارتوپدی فنی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوائی سنجی و تجویز سمعك، روانشناسی و مشاوره ، به ارائه خدمات تخصصی در حوزه های پزشكی مانند قلب و عروق، داخلی، زنان و زایمان، اورولوژی، نورولوژی، دندانپزشكی، روانپزشكی و پزشكی عمومی نیز می پردازد.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و هشت مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، از طریق مراكز درمانی تابعه همچون كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی، نسبت به ارائه خدمات مربوط به سه حیطه اقدام می كند، و در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای نیز مشاركت دارد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: شاهی - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۵:۰۴ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹