دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

چند درصد تهرانی ها حاضرند واكسن كرونا بزنند؟
 
پژوهشگران كمیته ساماندهی تحقیقات كووید-19 و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با انجام یك مطالعه میزان پذیرش واكسن كووید-19 در استان تهران را بررسی كردند.
چند درصد تهرانی ها حاضرند واكسن كرونا بزنند؟ به گزارش ایسنا، اجرای موفقیت آمیز برنامه واكسیناسیون علیه كروناویروس، تنها منحصر به كارایی و اثربخشی واكسن نیست و علاوه بر وجود یك سیستم بهداشتی منسجم و قوی، نیاز مبرمی به اعتماد عمومی و پذیرش جامعه هدف نسبت به واكسن دارد.

بر همین اساس پژوهشگران كمیته ساماندهی تحقیقات كووید-19 و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با انجام یك مطالعه میزان پذیرش واكسن كووید-19 را در استان تهران بررسی كردند.

این مطالعه در دو بخش كمی و كیفی انجام شد. برای انجام بخش كمی این مطالعه 1200 نفر از افراد بزرگسال 18 ساله و بالاتر ساكن مناطق 22گانه شهرداری شهر تهران، مورد بررسی قرار گرفتند. برای انجام بخش كیفی نیز 100 نفر از سالمندان، ارائه دهندگان خدمات سلامتی، مبتلایان به بیماری های زمینه ای و جمعیت عمومی به صورت هدفمند انتخاب شدند و با روش مصاحبه نیمه ساختارمند، ارزیابی شدند.

بررسی های بخش كمی این مطالعه نشان داد كه به طور كلی 83.6 درصد از شهروندان تهرانی تمایل به دریافت واكسن دارند و مابقی تمایلی به دریافت واكسن ندارند.

پرس وجو در مورد نوع واكسن نشان داد كه فقط 6.8 درصد از افراد هیچ تمایلی به دریافت واكسن ندارند؛ اما 85.3 درصد واكسن خارجی، 25.4 درصد واكسن ایرانی و 9.6 درصد هر نوع واكسن را ترجیح می دهند.

بررسی استاندارد جهانی نمره كووید كه بیانگر نگرش مردم به عملكرد و مدیریت دولت در حوزه اپیدمی است، نشان داد كه نمره ایران در این خصوص 49.23 است كه به طور معناداری پایین تر از میانگین كل 20 كشور (52.95) است و این موضوع نشان دهنده عملكرد متوسط ایران در این زمینه است.

طبق آنچه در قالب گزاره برگ معاونت تحقیقات و فناوری منتشر شده، در این مطالعه مشخص شد كه سالمندان، افراد متاهل و افراد دارای تبعیت دارویی پایین، بیشتر تمایل به دریافت واكسن را دارند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱