رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در سال گذشته موفق به آموزش مهارت های چندگانه به 10 درصد از معلمان ویژه دانش آموزان ناتوان ذهنی شده ایم.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید جواد حسینی، اظهار داشت: یكی از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مناسب سازی همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
وی افزود: مؤلفه ها، اجزا و اركان مدرسه باید با نیازهای دانش آموزان انطباق یابد و با شرایط آن ها متناسب شود و با این هدف، بسته تحولی مدرسه انطباقی با سه برنامه و 9 فعالیت، در سال گذشته اجرایی شد.
نماینده وزیر آموزش و پرورش در ستاد كشوری هماهنگی و پیگیری مناسب سازی، گفت: استاندارد سازی مراكز و مدارس موجود در همه ابعاد و توسعه مراكز جدید در دستور كار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
وی با بیان این كه سال گذشته 19 درصد خدمات توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نوآموزان پیش دبستانی افزایش یافته است، اظهار كرد: ارائه خدمات توانبخشی و آموزشی به نوآموزان استثنایی باید از سنین پایین شروع شود و اولین گام آن شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای نیازهای ویژه است.
وی افزود: بسته مداخلات بهنگام طلایی با هدف مداخلات بهنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده و در همین راستا تفاهم نامه هایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برای استفاده از نتایج غربالگری این دستگاه ها منعقد شده است. در اولین نشست شورای سازمان در سال جاری كه با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد افزایش سه گروه به گروه های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصویب خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یكی از ضرورت های دانش آموزان با نیازهای ویژه را آموزش های كاربردی و مهارتی دانست و گفت: مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه باید مدارس زندگی باشند و دوره های متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با همین هدف در آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه راه اندازی شده است.
حسینی افزود: آموزش مهارت های چندگانه به 10 درصد از معلمان ویژه دانش آموزان ناتوان ذهنی و آموزش «زبان اشاره» و خط بریل، آموزش به 8 هزار نفر از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته بوده است.
آیین نامه نحوه ورود معلولان به دانشگاه فرهنگیان تدوین شده است و در دستور كار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.