دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

«خشونت» یكی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی كروناست
 
سیدحسن موسوی چلك گفت: آماری كه سازمان ها اعلام كردند نشان می دهد «خشونت» یكی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی كروناست و حتی آمار پزشكی قانونی نیز این موضوع را تایید می كند چون مردم طولانی مدت كنار یكدیگر ماندند و بسیاری از اختلافات آنها در این میان نمایان شد


رییس انجمن مددكاری ایران:
"خشونت" یكی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی كروناست سیدحسن موسوی چلك گفت: آماری كه سازمان ها اعلام كردند نشان می دهد "خشونت" یكی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی كروناست و حتی آمار پزشكی قانونی نیز این موضوع را تایید می كند چون مردم طولانی مدت كنار یكدیگر ماندند و بسیاری از اختلافات آنها در این میان نمایان شد

اعتمادآنلاین| سیدحسن موسوی چلك، رییس انجمن مددكاری ایران، با تاكید بر اینكه طرح حمایت روانی و اجتماعی از راه دور همچنان بر قوت خود باقیست، گفت: طرح «حمایت روانی و اجتماعی از راه دور» تعطیل نشده و همچنان از طریق سامانه 4030، سامانه 1480، مراكز خدمات اجتماعی، اورژانس اجتماعی، سازمان های ارائه دهنده خدمات در بخش دولتی و غیردولتی مانند نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، كمیته امداد، بنیاد شهید، سازمان زندان ها، هلال احمر و شهرداری تهران در حال انجام است.

به گزارش برنا؛ او افزود: خدماتِ حمایت روانی و اجتماعی ویژه پاندمی كرونا بسته به نوع مراجعه كننده توسط روانشناس و مددكاران اجتماعی ارائه می شود و در حال حاضر 15 هزار مددكار در سراسر كشور درحال خدمت رسانی هستند.

موسوی چلك در پاسخ به این سوال كه اقبال مردم از این خدمات چقدر بوده است؟ تصریح كرد: یك طیف از خدمات گیرندگان ما سازمان ها هستند اما مردم نیز از طریق مراجعه به مراكز درمانی و همچنین ارتباط با خطوط تلفنی می توانند از این نوع خدمات استفاده كنند و خوشبختانه در سال های اخیر اقبال مردم نسبت به دریافت خدمات اجتماعی و روانی افزایش پیدا كرده است و در پاندمی كرونا نیز چه افرادی كه كرونا گرفتند چه باقی افراد از این خدمات به خوبی استفاده كردند و همچنان درحال استفاده هستند گرچه بنده معتقد هستم باید روز به روز به سمت توسعه خدمات كیفی و كمی خدمات روانی برویم.

رییس انجمن مددكاری ایران با اشاره به بیشترین موضوع و مشكلی كه مردم در تماس ها و مراجعات بیان می كنند، گفت: می توان گفت اخیرا تنش ها و ناسازگاری ها میان خانواده ها افزایش پیدا كرده است و بیشتر مراجعه كنندگان و تماس گیرندگان خواهان دریافت مشاوره برای حل این ناسازگاری ها هستند حال این تعارض می تواند میان زن و شوهر یا والدین و فرزندان باشد.

او افزود: آماری كه سازمان ها اعلام كردند نشان می دهد «خشونت» یكی از موارد دارای فراوانی بالا در پاندمی كروناست و حتی آمار پزشكی قانونی نیز این موضوع را تایید می كند چون مردم طولانی مدت كنار یكدیگر ماندند و بسیاری از اختلافات آنها در این میان نمایان شد از طرفی در همین حال مراكز خدماتی هم بیكار نماندند و سامانه های 4030، 1480 و سایر مراكز حمایتی بیش از همیشه به میدان آمدند و خودشان را به مردم معرفی كردند و از همان ابتدا به بُعد تاثیر روحی و روانی كرونا توجه كردند و معتادان خیابانی، كودكان كار، بی خانمان ها، زندان ها و... را تحت پوشش خود قرار دادند.

موسوی چلك در ادامه به خدمات اجتماعی و روانی كه انجمن مددكاران اجتماعی تاكنون ارائه دادند، گفت: ارتباط با سازمان های مرتبط در سطح ملی و استانی، ارائه خدمات توسط شعبات استانی به صورت داوطلبانه به مردم در محلات و مراكز درمانی، كمك به مردم برای دریافت اقلام اولیه بهداشتی، توزیع بسته های معیشتی بین خانواده های نیازمند، برگزاری كارگاه های آموزشی و وبینارهای مختلف به ویژه برای مددكاران اجتماعی، آموزش خودمراقبتی در بحران ها به مردم، انجام چند پژوهش، برگزاری جلسات مجازی با مجامع جهانی و منطقه ای، انتقال تجارب مشترك و بیان دغدغه ها، اطلاع رسانی به مردم، از جمله كارهایی است كه در این مدت انجام دادیم و همچنان درصدد انجام آنها هستیم.

رییس انجمن مددكاری ایران ادامه داد: ابتدای شیوع كرونا از كشور ایتالیا ماسك دریافت كردیم كه همه آنها را در اختیار مددكاران قرار دادیم تا میان نیازمندان و افرادی كه تحت پوششان هستند، توزیع كنند درواقع باید گفت مددكاران اجتماعی پا به پای متخصصان در كنار مردم از جمله زنان، آسیب دیدگان اجتماعی، مصرف كنندگان مواد مخدر، سالمندان و... بودند و التیام بُعد روحی و روانی آنها را نشانه گرفتند.

موسوی چلك در ادامه از همكاری با ستاد مبارزه با كرونای تهران خبر داد و بیان كرد: تاكنون چندین جلسه با ستاد مبارزه با كرونا در كلانشهر تهران جلسه داشتیم و حسب مورد با ستاد ملی نیز ارتباطاتی برقرار كردیم كه پیرو آن پروتكل حمایت های روانی و اجتماعی و خدمات مددكاری اجتماعی را با محوریت وزارت بهداشت و درمان تدوین كردیم.

رییس انجمن مددكاری ایران در پایان گفت: این پروتكل در حال حاضر تدوین شده و حتی بعد از پاندمی كرونا نیز اجرا خواهد شد چون بحران ها مدت زمان ندارند و اتفاقا پس از به اتمام رسیدن تاثیر روحی و روانی خود را نشان می دهند.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۱۱:۲۰ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۶