دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

كرونا در كمین برای خیز چهارم/ نوروز، زمینه پیك چهارم را فراهم نكند
 
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رفت آمدها مختل، كسب و كارها تعطیل، در آغوش گرفتن ها حسرت و ماندن در خانه راهی شد برای نجات مان و عبور از این گردنه دشوار. 

در ابتدای شیوع كرونا، افزایش رعایت بهداشت و ضدعفونی كردن اسباب و وسایل و معابر و خیابان ها منجر شد سطح بالاتری از رعایت بهداشت عمومی در جامعه را شاهد باشیم، موضوعی مهم كه شاید تا پیش از این مورد بی توجهی واقع شده بود. 

در كنار تعطیلی كسب وكارها، ضرر و زیان های مالی و اقتصادی و از رونق افتادن بازار همراه با ترس و اضطراب ناشی از امكان ابتلا و حزن از دست دادن عزیزانی كه در این مسیر مبتلا شدند، اتفاقات دیگری هم رخ داد كه نیمه پُر لیوان را نشان می دهد. 

اتفاقاتی كه تجلی هم بستگی و وحدت را به نمایش گذاشت، گروه های جهادی را به میدان كشاند و همیاران بیمار، كادر درمان را از تنهایی درآوردند. صاحب خانه ها هوای مستاجران را بیشتر داشتند و كمك های ریز و درشت به درب خانه نیازمندان رسید. 

پیشرفت های علمی شتاب بیشتری یافت و ایران در میان نخستین كشورهای جهان از نظر تولید واكسن آن هم در مدت زمانی كوتاه قرار گرفت. 

سطح بهداشت عمومی مردم ارتقا یافت و كسب و كارهای اینترنتی پر رونق شد، یمارستان های صحرایی در كوتاه ترین زمان ممكن ایجاد و كارگاه های زیادی در اسرع وقت برای تولید ماسك و مواد ضدعفونی كننده به چرخه تولید وارد شدند. 

در این میان از بی مبالاتی عده ای نیز نمی توان چشم پوشید، عده ای كه بدون توجه به بهداشت و شیوه نامه های بهداشتی در اوج كرونا بار سفر بستند و راهی جاده های كیش و شمال شدند، آنها كه كرونا را شوخی پنداشتند و با جان خود و هم وطنان شان بازی كردند. 

امروز سه پیك كرونا با افزایش آمار شیوع، ابتلا و مرگ و میر را پشت سر گذاشته ایم، شرایط دشواری را تجربه كرده ایم، كادر درمان را گریان در دوری از خانواده و فرزند بارها و بارها از تلویزیون تماشا كرده و اشك ریخته ایم، برای بیماران دعا كرده ایم و امروز كه كمی شرایط سامان یافته است باز هم شاهد شلوغی خیابان ها، افزایش ترددها و رفت و آمدهای غیرضروری شده ایم. 

طی یك سال گذشته به وضوح شاهد آمار بالای كرونا در كشورهای دیگر از جمله انگلیس و آمریكا بودیم، همان هایی كه ادعا می كنند واكسنی ایمن ساخته اند و همین واكسن تعداد زیادی را به كام مرگ كشانده است. 

حرف و حدیث های بسیاری از خرید واكسن خارجی این روزها به ویژه با فوت افراد مشهور، دستمایه ای تازه برای برخی سلبریتی ها شده است، همان هایی كه ابتلای یك فرد مشهور را به عدم تزریق واكسن مرتبط كرده و حرف از سیاست می زنند، در حالی كه رهبر معظم انقلاب به عنوان فصل الخطاب، آب پاكی را روی دست همگان ریخته و از سابقه طولانی خیانت امریكا و انگلیس و عدم ورود واكسن از این كشورها به ایران سخن گفتند. 

در این میان آنچه مسلم است رعایت بهداشت، حفظ فاصله اجتماعی، عدم تردد غیرضرور و عدم حضور در اماكن شلوغ در كنار حفظ ارامش مهم ترین اقدام فردی است كه هر كسی باید در حال حاضر انجام دهد و تا اعلام رسمی جهت تزریق واكسن مطمئن، منتظر بماند؛ چرا كه ایجاد تشنج در مورد تزریق یا عدم تزریق واكسن مشكلات روانی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. 

نوروز در راه است، بدون شك ماندن در خانه آن هم در ایام نوروز و برای دومین سال پیاپی سخت است، اما عدم مدیریت شرایط، اتفاقات ناگوار شیوع پیك اول را با شدت بیشتر تكرار خواهد كرد بنابراین لازم است مسئولان با اتخاذ سیاست های درست و به موقع و مردم با رعایت دستورالعمل های ابلاغی در كنار رعایت بهداشت، به گذر بهتر این شرایط كمك كنند. 



جانشین ستاد استانی مقابله با كرونا درباره نحوه مدیریت شیوع كرونا در واپسین ماه های منتهی به سال نو، وضعیت 16 شهرستان را زرد و 20 شهرستان از جمله شیراز را آبی ارزیابی كرد و از اعمال محدودیت ها مطابق رنگ هر شهرستان خبر داد. 

وی با اشاره به در راه بودن موج چهارم كرونا و نزدیك شدن ایام نوروز گفت: در آستانه موج چهارم كرونا تدابیری اندیشیده شده است تا شاهد پیك چهارم نباشیم و یا پیك ضعیف تری را تجربه كنیم. عبدالرضا قاسمپور در گفتگو با فارس با اشاره به اجرای طرح جامع از ابتدای آذرماه اظهار داشت: در وضعیت های زرد و آبی كسب و كار ها فعالیت خود را دارند و ادارات نیز باید برسر كار باشند و دوركاری اعمال نمی شود. 

معاون استاندار فارس از آماده باش دهیاران، فرمانداران، شهرداران و بخشداران برای شیوع احتمالی پیك چهارم خبر داد و گفت: در ایام نزدیك به نوروز، تشدید نظارت ها، فعالیت مستمر اكیپ ها، بازرسی های میدانی بر فعالیت اصناف و بازاریان را خواهیم داشت ضمن اینكه سفرهای نوروزی كنترل شده و هوشمند خواهد بود. 

وی در این زمینه اظهار داشت: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع خواهد بود و افراد كرونا مثبت نیز امكان مسافرت به هیچ شهری را ندارند، همچنین در مورد شهرهای زردِ پرجاذبه نیز محدودیت های بیشتری اعمال می شود. 

جانشین ستاد استانی مقابله با كرونا در ادامه از امكان اسكان مسافرین در هتل ها، منازل مسكونی بستگان و اقامت گاه های مطمئن خبر داد و افزود: برپا كردن چادر، اقامت در مدارس و حسینیه ها و كمپ های اقامتی در ایام نوروز ممنوع است همچنین تورهای گردشگری باید كنترل شده اقدام به برگزاری تورهای تفریحی كرده و از سفر افراد كرونا مثبت خودداری كنند. 

وی با اشاره به اینكه همه مراكز خرید در حال حاضر باز هستند، گفت: سازمان صمت بر عملكرد صنوف و رعایت شیوه نامه های بهداشتی نظارت خواهد كرد ، همچنین نیاز است رفت و آمد به بازارهای روز و دستفروشان نظارت و ساماندهی شود. 

قاسمپور در ادامه با تاكید بر ادامه منع تردد شبانه اظهار داشت: محدودیت تردد كماكان در همه شهرها چه با وضعیت زرد و چه آبی از ساعت 21 الی 3 صبح برقرار خواهد بود. 

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: مسافرینی كه از شهرهای قرمز و نارنجی وارد شهر شیراز شوند با جریمه 500 هزار تومانی رو به رو خواهند شد و شهر شیراز از امروز 18 بهمن ماه، به دلیل تعطیلات بهمن منع تردد خواهد داشت و جز خودروهای بومی برای سایر خودروها جریمه 500 هزار تومانی اعمال می شود. 

وی با اشاره به كمین موج چهارم و نیز مشاهده كرونای انگلیسی در كودكان از خانواده ها خواست تا ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی بیش از پیش مراقب كودكان خود باشند و از حضور در پاساژها، مراكز خرید و اماكن شلوغ خودداری كرده و خریدهای نوروزی را ترجیحا به صورت الكترونیكی انجام دهند. 

امید كه با همكاری همه مردم و همدلی مردم و مسئولان، هر چه سریع تر شاهد ریشه كن شدن این ویروس كه طی یك سال اخیر قربانیان زیادی را گرفته است، باشیم.

انتهای پیام/س
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۹:۵۴ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۶