دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

والدگری در فضای مجازی
 
1399-11-18 10:41 تنظیم اندازه قلم ‍ پ كد خبر: 152841 پلیس فتا ناجا خبر داد : والدگری در فضای مجازی رئیس مركز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا بابیان اینكه والدگری در فضای مجازی چیزی جز تعامل و ارتباط صمیمانه با فرزندان نیست ، اظهار داشت : والدگری در فضای مجازی مهارت هایی است كه ...
رئیس مركز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ دوم " علی محمد رجبی " در پنجمین روز از "پویش مردمی كودكان سایبری" با عنوان "والدگری در فضای مجازی" ، اظهار داشت: متأسفانه در برخی از خانواده ها شاهد هستیم كه شبكه های اجتماعی و فضای مجازی، كاركرد پرستار بچه را دارد و آن ها برای سرگرم كردن كودك او را در این فضا رها می كنند و این بدان معناست كه دنیای مجازی به سادگی شیوه فرزند پروری و والدگری ما را تغییر داده است.

وی افزود: والدگری در فضای مجازی نوعی تعامل و ارتباط است و باید یك نگاه گفت وگومحور میان والدین و فرزندان اتفاق بیفتد، نگاهی مبتنی بر احساس اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان به گونه ای كه آن ها نوعی همراهی و همگامی را در كنار هم احساس كنند.

رئیس مركز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا  ادامه داد: والدگری در زمینه مواجهه فرزندان با فضای مجازی، وقتی با شاخص های هدایت و همراهی، نظارت هوشمندانه، كنترل غیرمستقیم، برخورد عادلانه، رفتار صمیمی و اطلاعات كافی والدین در مقوله بحث توأم باشد، موفقیت آمیز خواهد بود.

این مقام انتظامی بابیان اینكه فعالیت بدون كنترل فرزندان در فضای مجازی یك تهدید و آسیب جدی است، یادآور شد: والدین برای پیشگیری از هر اتفاقی در فضای مجازی نقش كلیدی به عهده دارند، والدین باید بتوانند گزینه های مثبت و سالم تر فضای مجازی را برای تربیت و آموزش فرزندان انتخاب كرده و از آن استفاده بهینه كنند و گزینه های ناسالم و تهدیدها و آسیب های این فضا را هم شناسایی كرده و كودكان خود را از آن ها دور كنند.

وی با بیان اینكه والدگری در فضای مجازی چیزی جز نوعی تعامل، ارتباط صمیمانه و همدلانه میان والدین و فرزندان نیست، گفت: هرگونه اصلاح رفتار فرزندان در فضای مجازی را باید از خودمان آغاز كنیم؛ والدینی كه دوست دارند رفتار سایبری یا هر نوع رفتار اجتماعی فرزندان خود را اصلاح كنند ابتدا باید آن را در خود اصلاح كرده باشند.

این مقام مسئول با تاكید بر اینكه دریافت محتواهای نامناسب یكی از مهم ترین تهدیدات این فضای برای كودك و نوجوانان  است ، بیان داشت : حضور در فضای مجازی باعث شده تا دامنه اطلاعات فرزندان ما بسیار افزایش یابد و حتی گاه از والدین پیشی بگیرند و این امر باعث می شود كودكان در دنیای مجازی بسیار زودتر از دنیای كودكی شان خداحافظی كنند.

رئیس مركز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح كرد : ارتباط دوسویه میان والدین و فرزندان مهم است و داشتن ارتباط مثبت با فرزندان موجب می شود كه اگر فرزند در فضای مجازی اتفاقی را تجربه كردند این اتفاق را برای والدین بازگو كنند.

 این كارشناس سایبری عدم سرزنش والدین، عدم نصیحت و عدم مقایسه نوجوان با هم سالان در تربیت سایبری بسیار با اهمیت دانست و گفت: فضای مجازی والدین را وادار به مقایسه فرزندانشان با همسالان خود می كند؛ نمایش موفقیت های همسالان در فضای مجازی مانند قبولی در مدارس خاص، توانایی حفظ الفبا در سنین كم و صحبت كردن به زبانی غیر از زبان مادری، ازجمله این نمایش هاست كه غالباً موجب مقایسه ناصحیح كودك با سایر همسالان می شود، این یك نبرد مخفی میان ارتباط والدین و كودكان است كه با بمباران اطلاعات نمایشی بر شیوه فرزند پروری اثر می گذارد.

سرهنگ رجبی ادامه داد: برخی از والدین نیز شیوه والدگری خود را با سایر والدین مقایسه می كنند و به نوعی حس شكست و استرس در آن ها به وجود می آورند ؛ اكثراً آنچه در شبكه های اجتماعی به اشتراك گذاشته می شود، تصویری است مطلوب از درخشان ترین روزهای زندگی، نه آنچه كه حقیقتاً و دائماً در حال رخ دادن است.

رئیس مركز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا كاهش ارتباط كلامی میان والدین و فرزندان، جابه جایی گروه های مرجع، كاهش الگوپذیری فرزندان از والدین، فردی شدن تجربه ها، خستگی و بی حوصلگی ناشی از حضور بی وقفه در فضای مجازی، كاهش گردهمایی و دورهمی ها، نداشتن رسم و عادت بیرون رفتن خانوادگی و مجازی شدن ارتباطات میان فردی والدین و فرزندان ازجمله معضلات والدین در عصر حاضر دانست و گفت:  وقت گذاشتن برای بچه ها باعث می شود كه آن ها نسبت به خواسته های ما پذیراتر باشند و گفت و گو و تعامل قطعاً منجر به درك متقابل می شود.

این كارشناس سایبری عنوان داشت : توصیه كارشناسان امر این است كه بچه ها را تنها در فضا مجازی رها نكنید، همان طور كه در فضای واقعی آن ها را تنها نمی گذارید، در این فضا نباید به لحاظ فیزیكی و روانی فرزندان را تنها گذاشت.

وی در ادامه با بیان اینكه كودكان با ورود به سرزمین ناشناخته فضای مجازی گم یا گرفتار دام های خطرناكی می شوند كه رها شدن از آن ها به راحتی ممكن نیست، افزود: والدین نقش اساسی و اصلی در حفظ امنیت كودكان در برابر آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی بر عهده دارند لذا والدین باید دست در دست فرزندان خود نهاده و این سرزمین ناشناخته را با یكدیگر و با امنیت خاطر عبور كنند.

این مقام مسئول خاطر نشان كرد : همان طور كه اعتقاد داریم باید در فضای واقعی از فرزندانمان در برابر افراد غریبه مراقبت كرده و به آن ها گوشزد كنیم كه با افراد غریبه صحبت نكرده و حتی در خانه را به روی افراد غریبه باز نكنند،  فضای مجازی هم ادامه همین فضای واقعی است؛ بنابراین همه این مراقبت ها قطعاً باید در فضا مجازی نیز به فرزندان گوشزد شود.

رئیس مركز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت : والدین باید به فرزندان یاد بدهند تا هر آنچه در فضای مجازی مشاهده می كنند، برای دوستان، آشنایان و اقوام ارسال نكرده و مسئولیت اجتماعی در قبال بازنشر پیام ها داشته باشند، آن چیزی كه باعث ناراحتی ما می شود، لزومی ندارند كه آن ها را برای دیگران ارسال كنیم و یا هر چیزی را كه می بینیم، می شنویم و می خوانیم، اگر به صلاح نیست، لزومی ندارد كه بلافاصله برای دیگران بازنشر كنیم.

سرهنگ رجبی بیان داشت : كاربران می توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مجرمانه و مشكوك در فضای مجازی، آن را از طریق وب سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir بخش مركز فوریت های سایبری، گزارش كنند.
منبع خبر:
پلیس فتا
   تاریخ: ۰۹:۴۴ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷