دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

كم تحركی به یك مشكل جهانی مبدل شده است
 
رئیس مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: فعالیت بدنی با توجه به تغییر شیوه زندگی كاهش یافته و كم تحركی یك مشكل جهانی شده است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، راضیه سادات میرمعینی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیناری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان همدان گفت: سندی از سوی سازمان جهانی بهداشت تدوین و به كشور ها ابلاغ و سپس به استان ها ارسال شد كه 13 هدف را برای كاهش مرگ و میر زودرس یعنی مرگ زیر 75 سال سن را دنبال می كند كه یكی از آن ها كاهش میزان كم تحركی، كاهش مصرف روغن، كاهش چاقی و افزایش تحرك به میزان 30 درصد را دنبال می كند.

او با اشاره به اینكه كم تحركی بر روی یك سری بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و.. تأثیر می گذارد، بیان كرد: تحرك بدنی شامل تمام گروه های سنی جامعه می شود و هیچ گروه سنی و یا جنسی وجود ندارد كه نیاز به تحرك نداشته باشد، حتی بیماران روی تخت نیز به وسیله ماساژ و فیزیوتراپی نیاز به تحرك دارند.

این مسؤول با تأكید بر اینكه تحرك در كودكان باید بالا باشد، بیان كرد: هر كودك حداقل باید یك ساعت در روز تحرك و فعالیت بدنی داشته باشد كه متأسفانه در شرایط كرونا میزان تحرك در كودكان به صفر رسیده است.

میرمعینی ادامه داد: این چالش در میانسالان و سالمندان نیز وجود دارد در حالیكه حداقل باید روزی 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته حداقل فعالیت بدنی داشته باشند.

او همچنین تأكید كرد: پیاده روی و فعالیت بدنی باید طوری باشد كه ضربان قلب بالا برود و تنفس او و صحبت كردنش تحت تأثیر قرار بگیرد و نه اینكه تنها قدم بزند.

این مسؤول با اشاره به اینكه اگر فعالیت بدنی مانند كوهنوردی یا فوتبال شدید باشد 3 روز در هفته كافی است، گفت: افراد پیاده روی را با انتخاب مسیر مناسب، همراه مناسب و فعالیت مداوم انجام دهند.

میر معینی با تأكید بر ضرورت انجام نرمش و گرم كردن بدن قبل از فعالیت بدنی شدید، اظهار داشت: در محیط روستایی قبلا افراد تحرك بیشتری داشتند، اما اكنون با ماشینی شدن، حتی با ماشین شخصی سر زمین كشاورزی می روند و یكباره شروع به فعالیت می كنند كه باعث گرفتگی عضلات و كمر درد و... می شود.

او در ادامه با اشاره به اینكه افراد كه ورزش های انفرادی در باشگاه انجام می دهند باید از محیطی استفاده كنند كه دارای تهویه مناسب باشد، گفت: آمار به دست آمده از میزان تحرك و فعالیت بدنی در همدان، جایگاه استان همدان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و 55 درصد افراد فعالیت بدنی كمتر از حداقل مورد نیاز دارند كه از متوسط كشوری در این خصوص پایین تر هستیم.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینكه 52 درصد جمعیت روستایی استان همدان كم تحرك است، یاد آور شد: در مجموع 67 درصد زنان روستایی و شهری استان كم تحرك هستند.
   تاریخ: ۱۰:۱۹ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۶