دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

نخستین عمل كاشت حلزون در مازندران با موفقیت انجام شد
 
ساری – ایرنا – دو كودك مازندرانی كه اردیبهشت امسال در بابل نخستین عمل كاشت حلزون استان مازندران روی آنها انجام شده بود ، امروز پس از پایان فرآیند مراقبت های درمانی برای اولین بار توانستند صدای اطراف خود را بشنوند.
نخستین عمل كاشت حلزون در مازندران با موفقیت انجام شد ساری – ایرنا – دو كودك مازندرانی كه اردیبهشت امسال در بابل نخستین عمل كاشت حلزون استان مازندران روی آنها انجام شده بود ، امروز پس از پایان فرآیند مراقبت های درمانی برای اولین بار توانستند صدای اطراف خود را بشنوند.

به گزارش ایرنا ، نخستین مركز كاشت حلزون مازندران 9 اردیبهشت امسال در بیمارستان آیت الله روحانی بابل با حضور رئیس كمیسیون كاشت حلزون كشور انجام گشایش یافت و در همان روز نیز عمل كاشت برای دختر 18 ماهه بهشهری و پسر 23 ماهه فریدونكناری انجام شد كه امروز با قرار دادن بخش خارجی پردازشگر كاشت حلزون شنوایی، هر دو كودك شنوایی خود را به دست آوردند.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی بابل گفت كه روند فعال سازی، برنامه ریزی و تنظیم بخش خارجی پردازشگر كاشت حلزون شنوایی توسط گروه شنوایی شناسی این دانشگاه برای دو كودك بهشهری و فریدونكناری كه 9 اردیبهشت تحت عمل جراحی كاشت حلزون قرار گرفته بودند، با موفقیت به سرانجام رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ، محسن منادی افزود: كاشت حلزون از دو بخش اصلی تشكیل شده است. بخش خارجی كه به صورت قلاب مانند دور گوش قرار می گیرد و بخش داخلی كه با جراحی قرار داده شده به وسیله یك آهنربای قوی بهم متصل می شوند.

وی اظهار كرد: بخش خارجی شامل میكروفون، پردازشگر گفتار و فرستنده است كه میكروفون و پردازشگر گفتار مانند سمعك پشت گوشی در یك واحد كوچك قرار می گیرند و یك سیم كوچك آن ها را به فرستنده وصل می كند.

مدیر مركز كاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشكی بابل گفت : این دو كودك از امروز قادر به شنیدن صداهای پیرامون خود هستند ، اما این مساله در عین حائز اهمیت بودن، آغازی برای تلاش های والدین و پیگیری سایر مراحل شنوایی و ادامه همكاری بیشتر آنها با كارگروه توانبخشی و شنوایی شناسی به منظور بهره مندی بیشتر و بهتر از فرصت ها و به ثمر رسیدن نهایی تلاش های انجام شده است.

عمل كاشت حلزون شنوایی برای دختر 18 ماهه بهشهری و پسر 23 ماهه فریدونكناری توسط تیم جراحی به سرپرستی دكتر كیاكجوری متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورواتولوژی و كوكلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشكی بابل انجام شد.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشكی بابل از زمان راه اندازی این مركز تا كنون سه عمل كاشت حلزون انجام شده كه دو مورد اكنون به سرانجام رسیده و یك عمل دیگر نیز حدود دو هفته پس از دو عمل اول انجام شد. همچنین در حال حاضر 9 متقاضی كاشت حلزون در نوبت انجام هستند كه پس از وارد شدن پروتز مورد نیاز عمل، كاشت حلزون برای آن ها نیز انجام خواهد شد.

مركز كاشت حلزون بابل پانزدهمین مركز كاشت در كشور است كه علاوه بر مازندران، جمعیت استان های سمنان و گلستان را نیز پوشش می دهد.

جراحی كاشت حلزون به دلیل ضرورت رعایت زمان طلایی برای عمل فرایندی بسیار حساس است و به خاطر نیاز به تجهیزات اختصاصی هزینه بر محسوب می شود. به گفته سید بصیر هاشمی رئیس مركز كاشت حلزون ایران، هزینه هر ایمپلنت كاشته شده برای هر بیمار حدود 14 هزار دلار است، اما در ایران این عمل با حمایت نظام درمانی كشور برای هر بیمار حدود 6 میلیون تومان هزینه دارد.

برچسب ها
- درمان ناشنوایی
- مازندران
- بابل
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۳۶ - ۰۵/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹