دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

زنان 2 برابر مردان به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند
 
تهران - ایرنا - آرتریت روماتوئید یك بیماری التهابی ناشی از اختلالات خود ایمنی بوده و زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند.
زنان 2 برابر مردان به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند تهران - ایرنا - آرتریت روماتوئید یك بیماری التهابی ناشی از اختلالات خود ایمنی بوده و زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

سید ضیاء الدین مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: آرتریت روماتوئید موجب تورم و تخریب تدریجی مفاصل حركتی می شود و روز به روز محدودیت حركتی را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: علت اصلی بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، ولی بررسی ها نشان می دهد عوامل ارثی، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی، نوع مواد خوراكی و عادات غذایی از عوامل زمینه ساز و شیوع آرتریت روماتوئید است.

عضو انجمن تغذیه ایران ادامه داد: افرادی كه زمینه ارثی و ژنتیكی این بیماری را دارند، به طور دائم فعل و انفعالاتی را در سیستم سوخت و ساز خود هدایت می كنند و مواد تولید شده موجب آسیب، تخریب غضروف ها و تغییر بافت استخوانی و مفاصل می شوند.

به گفته وی، نوع تغذیه، میزان انرژی دریافتی از طریق خوراك روزانه، حذف بعضی مواد غذایی در پیشگیری از چاقی در تسكین و كاهش التهابات مفاصل، به خصوص مفاصل حركتی، تاثیرگذار بوده و در كنار درمان های دارویی یا جراحی و فیزیوتراپی، اجرای یك برنامه غذایی متناسب با نوع التهاب، فرسودگی و تخریب مفاصل، طول مدت بهبودی را كوتاه تر می كند.

این استاد دانشگاه افزود: از جمله مواد غذایی مستعد كننده بیماری آرتریت روماتوئید گوشت قرمز و مصرف زیاد مواد پروتئینی و قهوه است و در عین حال مصرف ماهی روغن زیتون، سبزیجات و میوه جات باعث كاهش عوارض این بیماری می شود.

مظهری تصریح كرد: استفاده از ماهی، به خصوص ماهی های پر چرب، منبع خوبی برای تامین اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شود و به موازات استفاده از برنامه غذایی متناسب و متعادل، گنجانیدن دو وعده در طول هفته بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: مشكلات حركتی و درد مفاصل ممكن است اولین تظاهرات آرتریت، آرتروز و نقرس باشد كه باعث تحلیل رفتن مفصل یا غضروف شده ولی ما اغلب توجه چندانی به این عوارض نمی كنیم و علائم و دردهای هشداردهنده را نادیده گرفته و به خوددرمانی می پردازیم.

عضو انجمن تغذیه ایران خاطرنشان كرد: از بین رفتن فرصت های طلایی برای درمان آرتریت روماتوئید، باعث از بین رفتن تدریجی غضروف و آسیب وارد شده به مفاصل شده و فرد مبتلا را زمین گیر می كند، در حالیكه با اقدام و مراجعه به موقع به متخصص مربوطه، كنترل وزن زیر نظر یك كارشناس و یا متخصص تغذیه، نه تنها از تورم مفاصل و گسترش بیماری جلوگیری می شود، بلكه صرفه جویی بسیاری نیز از نظر هزینه های درمان بیماری در حالت های پیشرفته یا از كارافتادگی خواهد شد.

برچسب ها
- سلامت
- اختصاصی ایرنا
- بیماری
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۵ - ۰۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸