دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

چرا طرح تحول سلامت شكست خورد؟
 
یك عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان اینكه همه اساتید و كارشناسان می دانستند طرح تحول سلامت بدون پشتوانه مالی شكست می خورد، گفت: مهمترین قربانی طرح تحول سلامت، آموزش بود و با افزایش ظرفیت پذیرش، بار درمان به دوش دانشجویان افتاد.
چرا طرح تحول سلامت شكست خورد؟ حسین اكبری اقدم در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه با شروع اپیدمی كرونا سردرگمی در سیاست های كلان بهداشت و درمان در كشور وجود داشت و به مرور بهتر شد، اظهار كرد: با ادامه اپیدمی كرونا سیاست ها بهتر و پخته تر شد، اما باز هم مشكلاتی وجود داشت. بیمارستان هایی كه بیماران كووید19 را پذیرش می كردند تجمیع شدند كه این موضوع از یك جهت خوب بود، اما مضراتی هم داشت.

وی با بیان اینكه دانشگاه علوم پزشكی فقط مسئول درمان نیست و آموزش هم از وظایف دانشگاه علوم پزشكی است، گفت: وقتی بیمارستان بزرگی مثل الزهرا(س) تعطیل می شود، كیفیت آموزش پایین می آید و دانشجویان علوم پزشكی نمی توانند به روال سابق در بخش های بیمارستان حضور یافته و آموزش ببینند، به همین دلیل آموزش در این دوران لطمه زیادی دید.

آموزش مجازی برای دانشجویان پزشكی كافی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به آموزش مجازی دانشجویان در این دوران، تصریح می كرد: به نظر می رسد آموزش مجازی برای دانشجویان پزشكی كافی نیست. قبلا دانشجویان آموزش ها را به صورت حضوری و مستقیم از اساتید دریافت می كردند، درحالی كه اكنون فایل ضبط شده استاد به دست آنها می رسد كه تأثیر كلاس حضوری را ندارد، بنابراین آموزش دانشجویان پزشكی باید تركیب مجازی و حضوری باشد.

اكبری اقدم یكی دیگر از چالش های نظام سلامت در دوران كرونا را واكسیناسیون برشمرد و گفت: در مورد واكسن می توانستند مدیریت بهتری داشته باشند. واكسن های تخصیص داده شده نیز قرار بود با اولویت كادر درمان باشد، اما متاسفانه سوءاستفاده هایی شد كه باید از تكرار آن پیشگیری كرد.

در اپیدمی كرونا باید تعارفات را كنار گذاشت

وی تأكید كرد: به نظر می رسد در سیستم های مدیریتی باید تعارفات را كنار گذاشت تا افرادی كه ممكن است نفوذ داشته باشند نتوانند در تصمیم گیری ها اعمال نظر كنند، به ویژه در اپیدمی كرونا باید این تعارفات را كنار گذاشت و بهترین تصمیمات را گرفت.

این پزشك فوق تخصص در ادامه به اجرای طرح تحول سلامت در كشور اشاره و اظهار كرد: جای امیدواری بود كه این طرح همانطور كه شروع شده ادامه پیدا كند، اما همه اساتید و كارشناسان می دانستند با این روش طرح قطعا شكست می خورد، به دلیل اینكه طرح بدون پشتوانه، همه منابع را می بلعد و باز هم كمبود وجود دارد. اوایل می گفتند پول استاد را هر هفته بدهید و نه حتی هر ماه، اما بعد كار به جایی رسید كه تا دو تا سه سال بعد پول اساتید و شركت های تجهیزات پزشكی دارویی را ندادند.

بیمارستان های دولتی خالی از امكانات شده است

اكبری اقدم با بیان اینكه درحال حاضر بیمارستان های دولتی خالی از امكانات شده است، گفت: نقش تجهیزات در درمان روز به روز بیشتر می شود و جراحی خوب را نمی توان در بیمارستانی با تجهیزات كم انجام داد. طرح تحول سلامت به نظام سلامت ضربه زد، چراكه این طرح بدون كارشناسی بود، باوجود اینكه گفته می شد منابع آن تامین شده، اما فقط منابع سال اول تامین شد.

وی با یادآوری اینكه روسای بیمارستان های دولتی مجبور بودند برای خرید تجهیزات از راه های مختلف اقدام كنند، گفت: وقتی بیمارستان ها بدحساب شدند، هیچ شركتی به آنها تجهیزات مورد نیاز را نمی فروخت و كمبودی كه در بیمارستان ها ایجاد شد برطرف نشد، هرچند وضعیت به مرور بهتر شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان اینكه به نظر می رسید سیستم درمان قبل از اجرای طرح تحول سلامت مشكلی نداشت، تصریح كرد: با اجرای طرح تحول سلامتی پرداختی 10 درصد شد، اما كیفیت خدمات به شدت افت پیدا كرد. به عنوان نمونه یك جراحی پیچیده داشتیم، اما وسایل لازم را نداشتیم و منابع پیش بینی نشده بود. این درحالی بود كه وزارت بهداشت اوایل اجرای طرح از منابع دولتی به خوبی استفاده نكرد و بعد دچار چالش شد.

اكبری اقدم با بیان اینكه طرح تحول سلامت به صورت همگانی شروع شد، درحالی كه برای همه افراد لازم نبود، افزود: بودجه ای برای این طرح اختصاص یافت كه درست توزیع و مدیریت نشد، به همین دلیل تا دو سال نارضایتی به وجود آورد و الان با بالا رفتن قیمت دلار خرید تجهیزات برای بیمارستان ها مشكل شده، تا جایی كه اگر یك دستگاه خراب شود نمی توانند با این بودجه و قیمت دلار جایگزین و حتی تعمیر كنند.

وی با بیان اینكه در این شرایط دسترسی مردم به تجهیزات و امكانات بهداشتی و درمانی كمتر می شود، گفت: راهكارهایی كه برای مقابله با این چالش وجود دارد شامل تقویت پایه پول ملی و هم چنین نگاه ویژه به تجهیزات بیمارستانی است، حتی به بیمارستان های خصوصی كه كمك حال بیمارستان های دولتی هستند باید كمك شود.

چرا اصرار بر اجرای قانون ناكارآمد داریم؟

این پزشك فوق تخصص یادآور شد: وقتی یكی دو سال اول از اجرای طرح تحول سلامت منابع مالی وجود داشت همه چیز خوب بود و تجهیزات مورد نیاز بیمار از داخل بیمارستان تأمین می شد، اما وقتی دیگر پول نبود مثلا پروتز در داخل بیمارستان وجود نداشت و بیمارستان اجازه نمی داد بیمار خودش بخرد! برای همین باید با دور زدن قانون مشكلات را حل می كردیم، درحالی كه وقتی قانونی كار نمی كند چرا باید اصرار بر اجرای آن داشته باشیم؟

اكبری اقدم با بیان اینكه تا بودجه های قانونی مشخص وجود نداشته باشد، امكان اجرای طرح تحول سلامت وجود ندارد، افزود: در این شرایط فشار كار روی دوش دانشجویان افتاده است. وزیر بهداشت قبلی ظرفیت های پذیرش پزشكی را زیاد كرد تا از دانشجو به عنوان نیروی كار ارزان استفاده كنیم، اما دانشجو باید آموزش ببیند و نمی شود بیمار را در بیمارستان بستری كرده و بیمارستان را با دانشجویان اداره كنیم.

نظام آموزش پزشكی كشور نیاز به جراحی دارد

وی با بیان اینكه با آمدن بیماران به سمت بیمارستان دولتی، فشار روی رزیدنت ها زیاد شده، تصریح كرد: مهمترین قربانی طرح تحول سلامت آموزش بود كه با پذیرش نابجا و افزایش دانشجویان، درمان را به دانشجویان سپردند. نظام آموزش پزشكی كشور نیاز به جراحی دارد، چون پزشك عمومی انگیزه ندارد و بعد از هفت سال درس خواندن تازه باید وارد بیمارستان شود و آموزش ببیند، بعد از آن باید به سختی تلاش كند كه دستیار شود و بار درمان بیمارستان را به عهده بگیرد. در نهایت معلوم نیست بعد از دستیاری كجا باید كار كند و چقدر درآمد داشته باشد.

این پزشك فوق تخصص جراحی زانو، با ابراز این عقیده كه دكتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشتی كه استعفا داد باید استیضاح می شد، ابراز امیدواری كرد در دولت آینده نظام سلامت وضعیت بهتری پیدا كند و پیش از هر چیز بر روی پیشگیری كار كنیم. چرا باید موتورسوار با هر سرعتی در اتوبان و خیابان و یا خودرو بی كیفیت و بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی دچار حادثه تصادف شوند و بعد نیاز به جراحی و درمان داشته باشیم و یا بی تحركی افراد زمینه ساز بیماری قلبی شود، حتی از بیماری های ارثی باید پیشگیری كنیم. مشكل جمعیت با غربالگری حل نمی شود، بلكه باید بیماری های ژنتیكی را تشخیص دهیم چون راه افزایش جمعیت حذف غربالگری نیست و پیشگیری از بیماری هاست.

اكبری اقدم یكی از مشكلات پرسنل درمان را شركتی بودن دانست و گفت: پرسنل شركتی در دولت های قبلی تا حدودی سامان دهی شدند، اما مشكل هم چنان وجود دارد، این درحالی است كه در سیستم كنونی افراد ترس از انتقاد دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تاكید كرد: باید افراد شجاعی در سیستم بهداشت و درمان داشته باشیم چون اگر ایرادی وجود داشته باشد، سیستم به صورت معیوب پیش می رود و مشكلات روز به روز بیشتر می شود، در عین حال كه باید قدرت تصمیم گیرنده در دانشگاه قوی باشد و حمایت شود.

وی با بیان اینكه دانشگاه علوم پزشكی مدیر جوان، توانمند و شجاع می خواهد، گفت: مدیر دانشگاه علوم پزشكی اگر تصمیم عقلایی با مشاوره های اصولی گرفت باید انجام دهد و به گروه های آموزشی اعتبار دهد. دانشگاه باید براساس نظرات مدیران گروه اداره شود، چون احترام علم با احترام به مدیر علمی گروه است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۳۱ - ۰۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵