دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

«غیرت» را با تعصب نابه جا اشتباه نگیرید
 
یك روانشناس درباره محدود كردن زنان توسط مردان با عنوان "غیرت" گفت: از منظر روانشناختی غیرت به معنای اظهار نگرانی نسبت به تصرف مال یا همسر یا ملك توسط دیگران، حسی درونی نشات گرفته از عواطف و احساسات و واكنشی طبیعی در برابر دخالت های نابجای دیگران است این در حالیست كه شرایط زندگی از سنت به ...
 «غیرت» را با تعصب نابه جا اشتباه نگیرید عكس تزئینی است گوهر یسنا انزانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه غیرت اثری فطری است و نه یك خصوصیت زنانه و یا مردانه، اظهار كرد: غیرت یكی از كمالات انسان است، معمولا اولین واژه هایی كه با شنیدن غیرت به ذهن می رسد "ناموس" و "حریم خانواده" است در حالی كه غیرت ابعاد وسیع تری دارد و فرد غیور كسی است كه به هرگونه تعرض دیگران نسبت به حریم خصوصی خود واكنش نشان دهد.

این روانشناس با اشاره به اینكه غیرت حساسیتی مثبت و احساس مسئولیت سازنده است، ادامه داد: از منظر روانشناختی غیرت به معنای اظهار نگرانی نسبت به تصرف مال یا همسر یا ملك توسط دیگران، حسی درونی نشات گرفته از عواطف و احساسات و واكنشی طبیعی در برابر دخالت های نابجای دیگران است.

وی در ادامه درباره بروز قتل های ناموسی با سوءاستفاده از عنوان "غیرت" افزود: ریشه چنین قتل هایی را می توان در فرهنگی جستجو كرد كه غیرت را جزو صفات مثبت و بی غیرتی را چنان داغ اجتماعی برمی شمرد كه مرد برای فرار از این بی غیرتی چنین واكنش های غیر معقول غیرتمندانه را از خود بروز می دهد.

انزانی با تاكید بر اهمیت نقش خانواده در تفهیم مقوله هایی نظیر "مردانگی" و "زنانگی"، تصریح كرد: پسران و دختران، مردانگی و زنانگی را از درون خانواده می آموزند. پسران معمولا مطابق با آموزش ها و شرایط خانوادگی خود حساسیت ها و موارد غیرتمندی را می آموزند و در هر فرصتی جایگزین نقش پدران خود می شوند و اینگونه غیرت در آنها نهادینه می شود و می آموزد چگونه نسبت به مباحث حساسیت برانگیز واكنش نشان دهد.

وی افزود: در حالی كه امروزه شرایط زندگی از سنت به مدرنیته تغییر كرده است، زنان با نقش ها و حقوق خود آشنا شده اند و حضور بیشتری در محیط های اجتماعی برای كار و شغل و ... دارند. زنان زمانی احساس آرامش می كنند كه بتوانند به فرد مقابل به عنوان پدر، برادر و همسر اعتماد كنند و بدانند در شرایط سخت حمایت و محبت آن ها را خواهند داشت.

به گفته این روانشناس، نباید از واژه ها استفاده نابهنجار و نادرست كنیم و نباید غیرت را با تعصب نا به جا اشتباه گرفت. در بسیاری از مواقع افرادی كه دچار اختلال شخصیت بدبینی یا پارانویید هستند نیز از رفتارهای خود تحت عنوان تعصب یا غیرت یاد می كنند از این رو تعابیر درست از واژگان اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینكه رفتار پدران با فرزندان دختر از كودكی به شدت اهمیت دارد، ادامه داد: باید كمك كنیم دختران در فضایی توام با عشق، آرامش، محبت و همدلی بزرگ شوند. آن ها باید رابطه ایمن میان والدین را ببینند، تا هر اندازه كه جامعه به سمت مدرنیته پیش رود هم چنان كاركردها و مكانیسم خانواده مهم ترین نقش را در سلامت اعضای خانواده و جامعه ایفا می كند.

انزانی معتقد است والدینی كه هر دو شاد هستند و احساس خوبی را با هم تجربه می كنند، نقش های خود را می شناسند و در فضای خانه گفتگوی مناسب دارند؛ پسر خود را به سمت غیرت های نابه جا سوق نمی دهند و از سوی دیگر دخترشان را هم فرد ضعیف بدون حق و حقوق در نظر نمی گیرند.

این روانشناس درباره تمایل دختران به داشتن استقلال و زندگی مستقل گفت: باید عمیق تر به این موضوع فكر كرد و ریشه های این موضوع را بررسی كرد كه تحت چه شراطی یك دختر بجای زندگی كردن در كنار خانواده خود و داشتن امنیت در كنار آن ها ترجیح می دهد در خانه ی مجردی و مستقل زندگی كند؟.

وی همچنین این را هم گفت كه در حال حاضر زنان این فرصت را پیدا كرده اند تا در بیرون از خانه مشغول به كار شوند و با این تغییر شرایط به نظر می رسد دگرگونی های بنیادی تری در نظام ارزشهای سنتی و پایگاه اجتماعی زن و مرد ایجاد می شود و اثرات متفاوتی را بر خانواده و سلامت زن بر جای می گذارد.

انزانی با اشاره بر مطالعات انجمن جامعه شناسی پنسیلوانیا، تصریح كرد: این مطالعات نشان می دهد كه زنان شاغلی كه می توانند نظم و هماهنگی میان كار بیرون و منزل ایجاد كنند از سلامت روحی و روانی بهتری برخوردار هستند. به نظر می رسد شرایط خانواده ها از حالت سنتی به سبك مدرن در حال تغییر جهت است در چنین شرایطی زنان با حقوق خود آشناتر شده اند اما در عین حال فاصله ایجاد شده میان سنت و مدرنیته می تواند دختران و پسران را در معرض آسیب های گوناگون قرار دهد.

این روانشناس یادآور شد: مهم است دختران و پسران مفهوم دوست داشتن را در محیط و مكانیسم خانواده درك كنند و با مدرن تر شدن جامعه مهارت هایی نظیر رفتار جرات مند و مذاكره و همدلی را بیاموزند.

انزانی با تاكید بر اهمیت نقش پدران در زندگی دختران ادامه داد: پدران باید نسبت به خود آگاه باشند و ارتباط مناسبی توام با مذاكره و همدلی با همسر خود داشته باشتد، چراكه دختران زمانی كه احساس آرامش كنند و از پدر، برادر و همسر خود محبت دریافت كنند نیازی به زندگی مجردی نخواهند داشت. در قتل های ناموسی رخ داده تماما شاهد دخترانی بودیم كه در فضای خانواده خود امنیت را تجربه نكردند. برای حضور در جامعه سالم نیاز است خانواده كاركردهای مناسب و لازم خود را داشته باشد بنابراین والدین باید مهارت های زندگی و فرزندپروری را بیاموزند تا در شرایط فعلی و مدرن جامعه از آسیب پذیری فرزندان جلوگیری كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۲۹ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۹