دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

خانواده مهم ترین عامل پیشگیری از اعتیاد
 
مراغه- ایرنا- اعتیاد به مواد مخدر به خودی خود خانمانسوز است اما از آنجایی كه زمینه وقوع سایر جرائم را نیز فراهم كرده و اطرافیان را هم به تدریج درگیر می كند، پیشگیری از آن باید در خانواده به عنوان یك واحد اجتماعیِ جامعه پذیری مورد توجه قرار گیرد.
خانواده مهم ترین عامل پیشگیری از اعتیاد مراغه- ایرنا- اعتیاد به مواد مخدر به خودی خود خانمانسوز است اما از آنجایی كه زمینه وقوع سایر جرائم را نیز فراهم كرده و اطرافیان را هم به تدریج درگیر می كند، پیشگیری از آن باید در خانواده به عنوان یك واحد اجتماعیِ جامعه پذیری مورد توجه قرار گیرد. 

اعتیاد در مراكز مختلفی از جمله مدرسه، محل كار و محل سكونت قابلیت پیشگیری دارد اما خانواده از بالاترین درجه اهمیت و حساسیت در این زمینه برخوردار است زیرا كارشناسان می گویند والدین نخستین كسانی هستند كه شخصیت فرزندان را شكل می دهند.

به عقیده آنان محیط خانوادگی مناسب به رشد سلامت فرزندان در ابعاد مختلف كمك می كند و اگر این محیط نامناسب باشد، زمینه برای آسیب های روانی و شخصیتی جبران ناپذیر به فرزندان فراهم می شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مراغه با اشاره به اینكه خطر گرایش به موادمخدر از دوره نوجوانی آغاز می شود، معتقد است كه فرد در این سن حساس ترین دوران زندگی خود را تجربه می كند و باید از محیط خانوادگی مناسب برخوردار باشد.

به گفته «سرهنگ دوم حیدر قربانی» ویژگی هایی چون استقلال طلبی، مخالفت با والدین و گرایش به گروه همسالان، نوجوان را مستعد گرایش به رفتارهای پرخطر چون مصرف مواد مخدر می كند.

«سرهنگ توحید فارسی» فرمانده انتظامی مراغه نیز با بیان اینكه خانواده به عنوان نخستین جایگاه شكل گیری و جهت دهی به شخصیت فرد، مهمترین نقش را در دوری از مواد مخدر یا گرایش به آن دارد، تاكید می كند: سالم نگهداشتن فرزندانمان از اعتیاد به مهارت هایی نیاز دارد كه اكتسابی است.

برقراری ارتباط مناسب با فرزندان

وی می گوید: ما باید با فرزندمان صحبت كنیم اما این موضوع بسیار بدیهی در بسیاری خانواده ها به دلایل مختلف از جمله ساعات طولانی كار یك یا هردوی والدین فراموش می شود.

به گفته «سرهنگ فارسی» والدین باید سعی كنند هر روز حداقل دقایقی را برای گفت وگو با هریك از فرزندان اختصاص دهند و نباید فراموش كنند كه هدف از هر فعالیت شغلی فراهم كردن یك زندگی موفق فردی و خانوادگی است.

فرمانده انتظامی مراغه: هدف غایی از هر شغلی فراهم كردن یك زندگی موفق فردی و خانوادگی است و نباید كار روزمره باعث شود كه والدین از فرزندانشان غافل شوند

دوری از موعظه و احترام به احساس فرزندان

فرمانده انتظامی مراغه بیان می كند: برخی اوقات كودكان نسبت به موقعیت ها، واكنش هایی نشان می دهند كه از دید یك بزرگسال ممكن است نامناسب یا غیرعادی به نظر برسد.

سرهنگ فارسی ادامه می دهد: یك موضوع جزئی و بی اهمیت از نگاه یك بزرگسال ممكن است برای كودكان بسیار بااهمیت باشد بنابراین به جای قضاوت كردن باید به آنان نشان دهیم كه احساساتشان را می فهمیم و این احساسات برایمان مهم است.

حواسمان به كنجكاوی كودكان باشد

وی تاكید می كند: كودكان راجع به سیگار، الكل و موادمخدر به طور دائم در معرض پیام های تلویزیونی یا فضای مجازی هستند و لازم است والدین راجع به موادی كه ممكن است فرزندانشان با آنها مواجه شوند، آشنایی داشته باشند.

گوش كردن فعال را تمرین كنیم

سرهنگ فارسی بیان می كند: برای گوش كردن فعال به فرزندان باید هنگام صحبت كردن با آنان فعالیت های خود مثل تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه یا كار منزل را كنار بگذاریم و رویمان را به سوی او برگردانیم و با ارتباط چشمی مناسب به وی نشان دهیم كه به گفته هایش توجه داریم.

سوال كردن و نظرخواهی را فراموش نكنیم

وی ادامه می دهد: وقتی كودكمان فكر می كند به نظرهایش اهمیت داده می شود، در گفت وگوها و اظهارنظرها مشاركت می كند؛ بنابراین هم در مورد مسائل روزمره باید از بچه ها سوال كنیم و هم از آنان راجع به تصمیم های خانوادگی نظر بخواهیم.

بیشتر تشویق كنیم تا انتقاد

فرمانده انتظامی مراغه بیان می كند: همه كودكان جنبه های مثبتی در رفتارشان دارند و كافی است ما به آنها توجه كنیم؛ یادآوری كردن توانایی ها و صفت های خوب كودكان به آنها كمك می كند ارزش خود را بهتر بشناسند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

مهارت های فرزندپروری هوشمندانه را بیاموزیم

«زهرا مصباحی»، كارشناس ارشد روان شناسی با تاكید بر مهارت های فرزندپروری هوشمندانه و موثر، می گوید: علاوه بر ضرورت برقراری ارتباط با فرزندانمان و توصیه های مربوط به رفتار با فرزندان، باید روزانه حداقل 15 دقیقه در فعالیت های آنان شركت داشته باشیم.

وی توصیه می كند كه والدین قانون های روشن و صریح برای فرزندان خود تعیین، و عواقب رعایت نكردن آن قانون ها را هم مشخص كنند؛ پس از آن می توانند در مورد اینكه چرا مصرف سیگار، الكل و مواد مخدر قابل قبول نیست، با فرزندانشان صحبت كنند.

وی با اشاره به اینكه بچه ها مقلد خوبی هستند، اضافه می كند: والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند و در عمل به آنان بیاموزند كه دوستان خود را با فكر انتخاب كنند.

«مصباحی» این را هم مورد تاكید قرار می دهد كه وظیفه مؤثر والدین زیرنظر داشتن كارهای فرزندانشان است و وقتی فرزند شما از خانه بیرون می رود باید بدانید كه به كجا می رود؟، با چه كسی است؟ و چه می كند؟

در واقع راز نظارت بر فرزندان پس از برقراری یك ارتباط قوی با آنان همینجاست: وقتی فرزند ما در كنارمان نیست، باید بتوانیم به این سوال ها پاسخی روشن بدهیم كه كجاست؟، نزد چه كسی است؟ و چه كاری انجام می دهد؟

برچسب ها
- معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده
- مراغه
- انتظامی
- پیشگیری از اعتیاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۴۹ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴