دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مركز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف موادمخدر افتتاح می شود
 
زنجان- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: مركز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف موادمخدر مبتنی بر درمان در هفته بهزیستی افتتاح می شود و این مركز با هدف تداوم و استمرار درمان و با تجمیع همه مدل های درمانی تاسیس خواهد شد.
مركز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف موادمخدر افتتاح می شود زنجان- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: مركز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف موادمخدر مبتنی بر درمان در هفته بهزیستی افتتاح می شود و این مركز با هدف تداوم و استمرار درمان و با تجمیع همه مدل های درمانی تاسیس خواهد شد.

محمد محمدی قیداری روز یكشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به فعالیت دفتر پیشگیری در امور اعتیاد بهزیستی استان افزود: پیشگیری ثانویه در سطح دوم از طریق مراكز درمان و بازتوانی سرپایی معتادین خود معرف، مراكز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد را شامل می شود.

وی اضافه كرد: بر این اساس مراكز درمان و بازتوانی سرپایی معتادین، مركز مجاز درمان اختلال مصرف مواد مخدر یا روان گردانی است كه بصورت روزانه، خدمات دارویی به شیوه درمان سم زدایی و یا درمان نگهدارنده و درمان غیر دارویی را به افراد با اختلال مصرف مواد مخدر یا روان گردان ارائه می دهد.

این مسوول ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره پزشكی و دارو درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی، ارائه خدمات روانشناسی، ارائه خدمات مددكاری و پیگیری پس از درمان و مشاوره های فردی و گروهی از فعالیت های این مراكز است.

وی با اشاره به اینكه طی سال گذشته تعداد 11 مركز درمان سرپایی تحت نظارت این اداره كل در سطح استان به 2 هزار و 417 نفر از معتادین و مراجعه كننده خدمات ارائه كرده است، اظهار داشت: تعداد 112 نفر از معتادین بی بضاعت مراجعه شده نیز از خدمات یارانه درمان اعتیاد استفاده كرده اند.

محمدی به فعالیت مراكز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد(معتادین) افزود: این مراكز با هدف بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف تاسیس و فعالیت می كنند كه مراجعین به آن مددجو نامیده شده و بصورت داوطلبانه در این مركز اقامت می كنند.

این مسوول با بیان اینكه رویكرد اصلی این مركز، پرهیز مدار با مشاركت گروههای همتا و خود باور است، اضافه كرد: در زمان حاضر تعداد 15 مركز اقامتی بهبود و بازتوانی شامل (14 مركز اقامتی و یك مركز اقامتی زنان) در سطح استان مشغول به ارائه خدمات به افراد جامعه هدف هستند.

وی اضافه كرد:بر این اساس طی سال گذشته 2 هزار و 874 معتاد از خدمات این مراكز استفاده كرده و تعداد 249 نفر نیز از خدمات یارانه درمان بهره مند شدند.

به گفته محمدی، سال گذشته 834 معتاد از خدمات مركز گذری و سرپناه شبانه معتادین و تعداد 762 نفر از خدمات تیم های افزایشی دسترسی در استان بهره مند شدند، گفت:در زمان حاضر میانگین مراجعات مركز روزانه 60 نفر است و با توجه به برودت هوا در روزهای سرد میانگین اقامت حداقل به 80 نفر افزایش می یابد.

مدیركل بهزیستی استان همچنین اجرای كارزار رسانه ای با محوریت برنامه مصون سازی خانواده محور كودكان در برابر اعتیاد را از جمله فعالیت ها اعلام كرد و گفت: با توجه به اینكه گوش دهی یكی از اصلی ترین راهبردهای برنامه های ارتقای سلامت و از كلیدی ترین اقدامات پیشگیری اولیه از اعتیاد می باشد، لذا محور اصلی این كار زار متمركز بر به كودك خود گوش دهید، یعنی اهمیت و توجه كردن به كودك خواهد بود.

وی خاطر نشان كرد: این برنامه سال گذشته در هشت محیط آموزشی و در قالب برنامه آگاهسازی، شامل تهیه و توزیع پوستر اطلاع رسانی و كارهای تبلیغاتی، آگاهسازی از طریق فضای مجازی، كانال های تلگرامی، تهیه موشن گرافی و پخش كلیپ های در فضاهای مجازی اجرا شد.

برچسب ها
- زنجان
- سازمان بهزیستی كشور
- پیشگیری از اعتیاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۹:۲۵ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹