دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

200 زوج چهارمحال و بختیاری در طرح مشاوره روان سنجی شركت كردند
 
شهركرد -ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح مشاوره روان سنجی حین ازدواج به صورت پایلوت در 2 شهرستان لردگان و شهركرد از دی ماه پارسال تاكنون، گفت: در این مدت 200 زوج برای مشاوره به این مراكز مراجعه كرده اند.
200 زوج چهارمحال و بختیاری در طرح مشاوره روان سنجی شركت كردند شهركرد -ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح مشاوره روان سنجی حین ازدواج به صورت پایلوت در 2 شهرستان لردگان و شهركرد از دی ماه پارسال تاكنون، گفت: در این مدت 200 زوج برای مشاوره به این مراكز مراجعه كرده اند.

سید محمد موسوی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به اینكه این طرح به عنوان پایلوت كشوری در حال اجراست، افزود: در این طرح، تیپ شخصیتی زوجین در یك فرآیند چند ساعته شناسایی می شود، تا مشاوران بتوانند بر اساس تیپ شخصیتی زوجین به آنها مشاوره ازدواج ارائه دهند.

به گفته وی، این طرح از سوی برخی از زوجین و خانواده ها كمتر مورد استقبال قرار گرفته است و زوجین برای دریافت این مشاوره راضی به هزینه كردن 2 تا سه میلیون ریال نیستند.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح به بیش از 24 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان اجرای طرح را اجباری كرد و از پنج ماه گذشته تا كنون تنها 200 زوج در این طرح شركت كردند.

موسوی با تاكید بر اینكه شركت و حضور در این دوره ها نیاز به فرهنگسازی و اطلاع رسانی دارد، گفت: رسانه ها در معرفی این طرح به خانواده ها، نقش مهمی دارند تا زوجین با علم به ویژگی های شخصیتی و روانی طرف مقابل، از مشكلات احتمالی بعدی جلوگیری كنند و شاهد آسیب ها و اختلافات خانوادگی و طلاق عاطفی، طلاق و تبعات ناشی از این مشكلات در زندگی نباشند.

به گفته وی، هم اكنون به ازای هر پنج واقعه ازدواج، یك واقعه طلاق در استان ثبت می شود در حالی كه در سال 82 به ازای هر 32 ازدواج یك طلاق ثبت می شد و در جامعه كنونی طلاق عاطفی در خانواده ها گسترش پیدا كرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: هم اكنون چهار مركز مِهر فرزندان طلاق در استان فعال است كه به فرزندان طلاق، مشاوره ارائه می دهد و پارسال 120 مشاوره به فرزندان طلاق در این مراكز ارائه شده است.

هر قاضی در استان سالانه یك هزار و 600 پرونده را رسیدگی می كند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه سال گذشته 308 هزار و 843 فقره پرونده در استان مختومه شد، گفت: قضات در استان سالانه بیش از یك هزار و 600 پرونده را رسیدگی می كنند.

موسوی با اشاره به اینكه 193 قاضی در استان فعالیت دارند، افزود:در سال 98بیش از 280 هزار پرونده وارد دادگستری استان شد كه سهم هر قاضی یك هزار و 380 پرونده بود و این رقم در سال گذشته به یك هزار و پرونده رسید.

به گفته وی، میانگین جهانی تعداد پرونده هایی كه هر قضای در طول سال رسیدگی می كند، 400 پرونده و میانگین كشوری یك هزار و 350 پرونده است كه این استان از میانكین كشوری نیز 250 پرونده بیشتر است.

وی به كمبود تعداد قضات و بالا بودن میزان پرونده های ورودی به دادگستری استان به عنوان یكی از دلایل افزایش تعداد پرونده های رسیدگی شده توسط قضات در استان اشاره كرد و گفت: این استان در زمینه ورود پرونده به دادگستری ، به نسبت جمعیت رتبه بالایی دارد.

موسوی با تاكید بر اینكه بالا بودن تعداد ورودی پرونده به دادگستری در شان مردم استان نیست، گفت: فعالیت در حوزه پیشگیری از وقوع جرم باید در استان افزایش پیدا كند كه این امر به یك فرهنگسازی در حوزه مشاوره و همچنین آموزش مهارت های زندگی نیاز دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری افزود: راهكار مقابله با افزایش پرونده در محاكم قضایی، توسعه زندان ها و ساختمان ها قضایی نیست و باید ریشه آسیب ها با كارهای علمی جست وجو و حل و فصل شود كه این امر نیاز به یك برنامه و اقدام اساسی و برنامه ریزی شده دارد.

به گفته وی، از مهمترین دلایل بروز خودكشی، اعتیاد، فرار دختران از منزل، اضطراب و افسردگی را نبود رفتار و تعامل مفید بین پدر و مادر و فرزندان و نبود مهارت فرزندپروری است و ارائه و الزام به آموزش مهارت فرزندپروری برای خانواده ها یك روش برای مقابله و پیشگیری از این آسیب هاست.

وی به اجباری شدن آموزش مهارت زندگی از سال 93 در استان و از سال 95 در كشور اشاره كرد و گفت: در سال 97 طرح جامع تحكیم بنیان خانواده به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان در قالب اجرای طرح 9 گام رسید.

موسوی با اشاره به اینكه این طرح در قالب برنامه 9 گام برای نخستین بار در كشور در این استان تهیه و تصویب شد، گفت: اجرای طرح مهارت فرزندپروری به عنوان یكی از گام های این طرح است كه برای اجرای آن نیاز به اعتبار است.

دبیر شورای حقوق شهروندی چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای طرح مهارت فرزندپروری نیاز است كه تمام فعالان در مراكز بهداشت و درمان و بهورزان خانه های بهداشت، آموزش فرزندپروری را فرا گیرند تا خانواده های كه به این مراكز مراجعه می كنند بتوانند از توان و ظرفیت این افراد استفاده كنند.

وی اظهار داشت: هم اكنون یكی از ریشه های بی حجابی و بدحجابی در جامعه به دلیل دیده نشدن فرزندان در خانواده است و این امر باعث شده كه افراد با لباس نامتعارف و خلاف ارزش ها در جامعه حضور پیدا كنند.

یكهزار و 250 نفر در دوره های طرح امید شركت كردند

موسوی بیان كرد: پارسال 108 دوره امید برای یك هزار و 250 نفر از افرادی كه به دلایلی برای نخستین بار دستگیر شدند، برگزار شد و این دوره ها شامل آموزش های خودشناسی و خود راهبری است كه به افراد ارائه می شود تا به جای رفتن به زندان از آموزش و كسب مهارت برخوردار شوند.

به گفته وی، این آموزش های هفت ساعته رایگان است و به خانواده های در آستانه طلاق نیز، برای صلح سازی ارائه می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه سال گذشته 2 هزار و 100 رای جایگزین حبس در استان صادر شد، گفت: در این طرح افراد به جای زندان در دوره های فرهنگی و خدمات اجتماعی شركت داده می شوند.

وی اظهار داشت: قضات در شهرستان ها در این طرح، برای افرادی كه برای نخستین بار به دلیل حمل مواد، جلب و محكوم به زندان می شوند به جای حبس به تامین و پرداخت هزینه ترك اعتیاد افراد معتاد در كمپ ها، رای صادر می كنند.

موسوی با اشاره به بالا بودن اختلافات و نزاع های برای املاك در برخی مناطق استان افزود: اختلافات ملكی به دلیل ثبتی نشدن املاك و زمین در برخی از مناطق رخ می دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینكه این استان نخستین استان كشور است كه پاسگاهها و كلانتری ها پلیس اطفال و نوجوانان را فعال كرده است، گفت: این طرح از 2 سال گذشته آغاز شده است و هم اكنون در هر پاسگاه و كلانتری 2 نیروی آموزش دیده با ظرافت های خاص برخورد با كودك و نوجوان،با این افراد بزهكار یا آسیب دیده رفتار قانونی می كنند.

یكم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

برچسب ها
- دادگستری
- چهارمحال وبختیاری
- معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۱۴ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۰