دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

خانه نشینی كرونایی، شیوع اعتیاد دانش آموزان خراسان شمالی را متوقف كرد
 
بجنورد- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: خانه نشینی اجباری ناشی از همه گیری ویروس كرونا، شیوع ابتلا به مواد مخدر را تا حد زیادی متوقف كرد.
خانه نشینی كرونایی، شیوع اعتیاد دانش آموزان خراسان شمالی را متوقف كرد بجنورد- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: خانه نشینی اجباری ناشی از همه گیری ویروس كرونا، شیوع ابتلا به مواد مخدر را تا حد زیادی متوقف كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید آیتی روز یكشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه دلیل این توقف را نظارت والدین بر عملكرد فرزندان دانش آموز خود در خانه اعلام كرد و اظهارداشت : به دلیل تعطیلی اجباری مدارس ناشی از همه گیری ویروس كرونا، دانش آموزان به اجبار تحت نظارت والدین خود بودند و این امر روی آوری به مواد مخدر را در آنها كاهش داد.
وی اضافه كرد : براساس آخرین پیمایش میزان شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان این استان حدود 1.72 درصد كه یك درصد از میانگین كشوری پایین تر بود و در پیمایش جدید كه سال گذشته انجام شد، تغییری در شیوع اعتیاد در دانش آموزان ایجاد نشد.
آیتی میانگین شیوع اعتیاد را در بین دانشجویان 5.5 درصد اعلام كرد و اظهارداشت : میانگین شیوع اعتیاد در بین دانشجویان خراسان شمالی یك درصد از میانگین كشوری بالاتر است و بررسی ها نشان می دهد كه با تعطیلی خوابگاهها میزان شیوع در این قشر نیز روند كاهشی به خود گرفت.
دبیرستاد مبارزه با مواد مخدر استان یادآور شد: درصد شیوع اعتیاد در جمعیت كارگری خراسان شمالی نیز در آخرین پیمایش ملی، 33درصد و 10 درصد بیشتر از میانگین كشور اعلام شده است ولی پارسال این رقم به 10درصد كاهش یافت.
آیتی با بیان این كه 12 درصد اعتیاد در استان مربوط به بیكاری است، گفت: براساس پیمایش های علمی تنها 12 درصد افراد بر اثر بیكاری به مواد مخدر روی می آوردند و 88 درصد از اعتیاد مربوط به سایر آسیب های اجتماعی است كه باید بررسی بیشتری در این حوزه صورت گیرد.
مراجعه 25 هزار معتاد به مراكز تحت درمان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی خاطرنشان كرد: پارسال 25 هزار معتاد به 129 مركز سرپایی ترك اعتیاد كه 8 مركز آن دولتی است مراجعه كردند و برخی هم اكنون نیز تحت درمان هستند.
وی افزود: یكهزار و 150 نفر نیز در قالب ماده 16 به مراكز اقامتی ترك اعتیاد مراجعه كرند و یكهزار و 160 نفر به 13 مركز ترك اعتیاد بخش خصوصی استان كه در شرایط كرونایی فعالند تحت درمان قرار گرفتند.
آیتی اضافه كرد: همچنین 202 معتاد نیز در مراكز شلتر (سرپناه) و 877 نفر از مراكز كاهش آسیب های اجتماعی، خدمات دریافت كردند.

افزایش 25 درصدی كشیات مواد مخدر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی اظهار داشت: پارسال سه تن و 50 كیلوگرم مواد مخدر در استان كشف شد كه حدود سه تن از این كشفیات را تریاك به عنوان مخدر سنتی تشكیل می داد و حدود 50 كیلوگرم مواد مخدر صنعتی بود.
وی اجرای طرح یاریگران زندگی، پاكسازی مناطق آلوده و فعالیت های فرهنگی را مهمترین كاركرد این شورا برای كاهش ابتلا به مواد مخدر در این استان اعلام كرد.

برچسب ها
- بجنورد
- مواد مخدر
- خراسان شمالی
- پیشگیری از اعتیاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۵۲ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۸