دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تاثیر كرونا بر مغز و روان
 
تاثیر كرونا بر مغز و روان
دریانیوز: دانشمندان درباره تأثیر طولانی مدت كرونا بر مغز و سیستم عصبی انسان، ابراز نگرانی كردند. آنها یك مطالعه جهانی جهت بررسی تأثیر طولانی مدت ویروس كرونا بر مغز انسان و همچنین سیستم عصبی مركزی (CNS) را آغاز كردند. متخصصان می خواستند بررسی كنند كه آیا ویروس می تواند منجر به كاهش شناختی، آلزایمر، پاركینسون یا سایر شكل های زوال عقل شود یا خیر. در حال حاضر، هیچ مدركی وجود ندارد كه ویروس كرونا در آینده باعث آلزایمر شود، اما دانشمندان قبلاً دریافتند كه ویروس قادر به ورود به مغز است. اولین شواهد وجود دارد كه نشان می دهد ویروس كرونا می تواند نورون های مغز را از راه غشا های مخاطی، پس از عبور از بینی، آلوده كند.بر اساس این مطالعات، یك سوم از مبتلایان بهبودیافته از عفونت كرونا از اختلالات عصبی یا روانی رنج می برند.

در بررسی كه بر روی 782 نفر داوطلب انجام شد، بخشی از یك بررسی مداوم به نام Biobank در انگلیس است، شركت كنندگان پیش از شروع پاندمی اسكن مغزی شده بودند. پژوهشگران پیش و پس از مقایسه از 394 نفر مبتلای پیشین به كووید-19 خواست برای اسكن مغزی دوباره مراجعه كنند و همین كار برای 388 فرد داوطلب سالم هم انجام شد.اغلب این مبتلایان پیشین كووید-19 علائم خفیف تا متوسط بیماری را نشان داده بودند یا اصولا بی علامت بودند، اما 15 نفرشان در نهایت بستری شده بودند. پژوهشگران در میان این بازماندگان كووید-19 از دست رفتن «قابل توجه» ماده خاكستری در مناطقی از مغز شدند كه مربوط به بویایی و چشایی هستند- یعنی شكنج پاراهیپوكامپی چپ، قشیر حدقه ای پیشانی چپ و اینسولای چپ.

به گفته این پژوهشگران كه یافته هایشان را در گزارشی در سایت medRxiv پیش از داوری همتا منتشر كرده اند، برخی از این مناطق آسیب دیده مغز در این افراد در حافظه مربوط به تجربیات كه واكنش های عاطفی را برمی انگیزند، دخالت دارند. این تغییرات در گروهی كه دچار عفونت كروناویروس نشده بودند، مشاهده نشد. پژوهش بیشتری مورد نیاز است تا معلوم شود آیا این مبتلایان پیشین كووید-19 در درازمدت نیز در توانایی به یادآوردن رویدادهای برانگیزاننده عواطف دچار اشكال باقی خواهند ماند یا نه.همچنین هنوز نمی دانند این از دست رفتن ماده خاكستری در نتیجه انتشار ویروس به مغز است یا به اثرات دیگر ناشی از بیماری مربوط می شود.به گفته محققان مشخص نیست كه این ویروس چگونه با بیماری های روانپزشكی مانند اضطراب و افسردگی ارتباط دارد، اما این دو رایج ترین عوارض در بین 14 اختلالی است كه بررسی شد.موارد سكته مغزی، زوال عقل و سایر اختلالات عصبی بعد از كووید-19 نادر بوده اما هنوز هم قابل توجه است خصوصا در بیماران مبتلا به عفونت شدید.

پاول هریسون، استاد روانپزشكی دانشگاه آكسفورد گفت: «اگرچه خطرات فردی این اختلالات اندك است اما ممكن است تأثیر آن در مقیاس كلی جمعیت قابل توجه باشد.»ماكس تاكت، روانپزشك آكسفورد و دیگر همكار این پژوهش نیز گفت اگرچه این مطالعه قادر به بررسی مكانیسم های بیولوژیكی یا روانشناختی این اتفاق نبوده اما برای پیشگیری یا درمان آن تحقیقات فوری نیاز است.كارشناسان بهداشت به طور فزاینده ای نگران خطرات مغزی و اختلالات روانی ناشی از كووید هستند. یك مطالعه دیگر نیز نشان داد كه 20 % از بهبودیافتگان از كووید، طی سه ماه با یك اختلال روانپزشكی درگیر شده اند.این یافته های جدید كه در مجله روانپزشكی معتبر لنست (Lancet) منتشر شده عمدتا از تجزیه و تحلیل پرونده های نزدیك به 250هزار بیمار كرونا، عمدتا از ایالات متحده، به دست آمده و نشان داد كه 34 % از این افراد در طی شش ماه با بیماری های عصبی یا روانی مواجه شده اند.دانشمندان معتقدند این اختلالات به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی بود كه در آن دوره از آنفلوانزا یا سایر عفونت های تنفسی بهبود یافتند.

اضطراب، با 17% ، و اختلالات خلقی، با 14% ، بیشترین شیوع را داشته و به نظر نمی رسد رابطه ای با شدت عفونت كرونا داشته باشد.این در حالیست كه از میان كسانی كه با كووید شدید، تحت مراقبت های ویژه بستری بودند، 7% در طی شش ماه سكته كردند و تقریباً 2% مبتلا به زوال عقل شدند.این یافته های مهم و نگران كننده نشان می دهد فراتر از هرگونه تردید منطقی، كووید-19 به طور مساوی بر مغز و ذهن تأثیر می گذارد. به این معنا كه تاثیری كه كرونا بر سلامت روان افراد می گذار، می تواند شدید باشد.مطالعه های قبل، حاكی از آن است كه كووید-19 می تواند موجب هذیان گویی، سكته مغزی و حتی فلج شود.دانشمندان، قبل تر از بدترین اثرهای ویروس كرونا در طولانی مدت نام برده اند متخصصان دریافته اند كسانی كه ویروس كرونا داشته اند، ماه ها پس از عفونت، از نشانه هایی مانند «مه در سر»، توانایی نداشتن در تمركز، التهاب عضله قلب، آسیب كلیه و مشكل ادراری، رنج می برند. بیماران، همچنین سكته مغزی و تشنج داشتند. دكتر گابریل دی اراوسكوین، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه تگزاس، معتقد است كه تأثیر ویروس كرونا به این نشانه های حاد كوتاه مدت محدود نمی شود، بلكه بیماری های مزمن است. دانشمندان بیش از 30 كشور در این تحقیق شركت خواهند كرد كه وضعیت حدود 40 هزارتن را زیر نظر بگیرند. نخستین نتایج تجزیه و تحلیل، در سال 2022 ظاهر می شود.

ساجده مظفری/ دریا
منبع خبر:
روزنامه دریا
   تاریخ: ۱۰:۱۴ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۵