دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

پاكسازی راه های تنفس كرونایی ها با فیزیوتراپی تنفسی
 
انجام تكنیك های بازتوانی و تمرینات فیزیوترپی تنفسی و توانبخشی ریه در تمام مراحل بیماری كرونا امری ضروری و مهم است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز خوزستان ، یك متخصص فیزیوتراپی با بیان این كه فیلد قلبی عروقی و تنفسی در فیزیوتراپی بسیار كارایی دارد گفت : در حال حاضر كه درگیر بیماری كرونا هستیم این شاخه از فیزیوتراپی نمود پیدا كرده و فیزیوتراپیست جز اصلی تیم درمان كرونا محسوب می شود كه در بخش مراقبت های ویژه، عمومی و حتی در منزل بیمار نیازمند تمرینات و مداخلات فیزیوتراپی است كه بتواند عملكرد تنفسی قلبی و ریوی خود را دوباره به دست آورده و به زندگی طبیعی برگردد.
پاكسازی راه های تنفس كرونایی ها با فیزیوتراپی تنفسی
دكتر مجید روانبخش افزود: صدمات ریوی ناشی از كرونا منجر به مخدوش شدن تنفس بیمار شده و در فاز عفونی ممكن است تنفس خیلی دستخوش تغییر نشود، ولی درمرحله التهابی آلوئول ها (كیسه های هوایی) بیمار توانایی تنفسی خود را از دست داده و مواد التهابی فضای داخل آلوئول ها را اشغال كرده و ترشحات ریوی زیاد شده وعملا فضا برای تبادلات گازی درآلوئول ها كم می شود.

وی با اشاره به این كه دراین مرحله از تكنیك های موثر رشته فیزیوتراپی برای سیستم تنفسی میتوان استفاده كرد گفت: این تكنیك ها شامل تكنیك شایع تخلیه ترشحات و پوزیشن دادن به بیمار به شكلی كه بیمار را به صورت دمر خوابانده و با كمك به قسمت هایی ازریه كه بخش های وسیع تری هستند و در پشت ریه قرار دارند هوای بیشتری برسد. همچنین از تكنیك های تخلیه وضعیتی و پوزیشن دادن درست به ریه ها و انجام تنفس های عمیق به عنوان موتورمحرك ترشحات ریوی در این بیماران استفاده می شود.

این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز بیان كرد: یكی دیگر از مواردی كه در فیزیوتراپی تنفسی بیماران كرونا چه در دوران حاد در آی سی یو و چه دربخش های عمومی و حتی در منزل استفاده می شود اصلاح الگو های تنفسی برای بیماران است، لذا شكل نفس كشیدن و این كه با چه زمانی و با چه دوره هایی نفس بكشیم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: هر چقدر تنفس راعمیق ترو زمان نگه داشتن هوا را پس ازیك دم طولانی بالا ببریم می توانیم به اكسیژن رسانی به بدن بیمار كمك كنیم و این باعث بهبود وضعیت بیمار می شود.
پاكسازی راه های تنفس كرونایی ها با فیزیوتراپی تنفسی
روانبخش گفت : با توجه به بی حركتی بیماران روی تخت آی سی یو و تجمع ترشحات ، قسمت های زیادی ازآلوئول ها (كیسه های هوایی) و فضا های تنفسی از چرخه تنفس حذف شده و همین امر منجر به اتفاقات بدی برای بیمار می شود.

این متخصص فیزیوتراپی با اشاره به عوارض التهابی ریه دربیماران كرونایی گفت: پس ازبهبودی و ترخیص نیز این عوارض تا ماه ها بعد با بیمارهمراه شده و ریه را دچاریك فیبروز ریوی (سخت شدن بافت ارتجاعی ریه) كه آثار به جا مانده از التهاب ریوی ناشی از عفونت ویروسی هست، می كند كه به راحتی با تمرینات خاص تنفسی و مدرنی كه مقالات و مستندات زیادی این تمرینات را حمایت می كنند قابل درمان است.

بیشتر بخوانید : عادی انگاری ، عامل افزایش بیماری كرونا

وی افزود: ریه این قابلیت را دارد كه دوباره به صورت كاملا طبیعی وعملكردی به چرخه سلامت برگردد و به درمان پاسخ می دهد لذا بیمارانی كه به هر شكل از كرونا نجات پیدا می كنند فقط كافی است كه یك برنامه پیش رونده و منظم برای درمان بیمار انجام شود و بعد از گذشتن از یك مدت زمان می توانیم به اهداف درمانی دررشته فیزیوتراپی به دنبال بیماری كرونا برسیم.
   تاریخ: ۱۴:۱۹ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵