دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

اختلالات اضطرابی و خلقی بیشترین آسیب درمیان دانش آموزان ایرانی | نظام آموزشی ایران استرس زا است
 
مدیركل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه درباره بیشترین آسیبی كه دانش آموزان با آن درگیر هستند و میزان آن در سامانه نماد قابل توجه است، گفت: بیشترین اختلالی كه دانش آموزان با آن مواجه هستند، اختلالات اضطرابی و خُلقی است، زیرا نظام آموزشی ما خود عامل استرس است.
دانش آموزان به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علی محمد زنگانه مدیركل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه درباره اقدامات انجام شده در طرح نماد برای شناسایی دانش آموزانی كه درگیر آسیب هایی اجتماعی شده اند، گفت: ما در طرح نماد یك نظام شناسایی فعال را مستقر كردیم كه هدف اصلی آن شناسایی دانش آموزان در معرض خطر یا پرخطر در مواجه با آسیب ها در سنین متوسطه اول و دوم، بر اساس فرمت ها و پرسشنامه های استاندارد و هم از طریق والدین و مربیان است.

وی ادامه داد: از این طریق همچنین تلاش داریم افرادی را پیدا كنیم كه اختلال سلوك یا سایكوسوشیال دارند كه بعدها در سنین بالاتر موجب بروز مشكلات بیشتری خواهد شد. به طور كلی این نظام غربالگری افراد در معرض خطر و پرخطر را شناسایی می كند.

مدیركل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه در خصوص اجرای پایلوت این طرح بیان كرد: برای اجرای این طرح، یك شهر در هر استان به عنوان پایلوت انتخاب شده است تا طرح شناسایی اجرایی شود.

او گفت: پایلوت جامعه ابتدایی ما به صورت آزمایشی در شهرستان نظرآباد استان البرز انجام شد. همچنین در تهران چهار منطقه را انتخاب كردیم كه بعدها بتوانیم جامعیت بهتر و مناسبی را از آسیب های شناسایی شده ارائه دهیم.

زنگانه بیان كرد: قرار بر این بوده است كه تا آخر برنامه ششم توسعه كل 105 هزار مدرسه كشور تحت پوشش نظام معاونت اجتماعی دانش آموزان (نماد) قرار بگیرد.

وی در خصوص انواع آسیب های كه در برخی دانش آموزان وجود دارد، گفت: عمدتا اختلالات اضطرابی، افسردگی، نقص در انجام تكالیف و مواردی از قبیل سوء استفاده های روحی- روانی در برخی دانش آموزان وجود دارد.

مدیركل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه بیان كرد: حتی افرادی كه نیازمند حمایت های اقتصادی هستند و در خانواده هایی قرار دارند كه وضعیت مالی ضعیفی دارند، یا دارای بیماری ها و اختلالاتی هستند كه تحت پوشش درمانی قرار نمی گیرند را هم شناسایی می كنیم.

زنگانه در ادامه افزود: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در یك سند ائتلافی میان وزارتخانه های ذی ربط مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت دفاع و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام، كمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، نیروی انتظامی و سایر بخش هایی كه عضو ائتلاف هستند، به امضا رسیده است.

وی بیان كرد: این سند مورد تایید شورای عالی رفاه در كشور قرار گرفته است. ما موارد شناسایی شده را كه در سیستم آموزش و پرورش امكان ارائه خدمت به آنها وجود ندارد، به دستگاه عضو ائتلاف در قالب یك سیستم فناورانه فعال، با فوریت ارجاع می دهیم تا مورد پیگیری قرار بگیرد.

مدیركل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه در واكنش به اعتیاد برخی دانش آموزان به فضای مجازی با توجه به تعطیلی آموزش حضوری بیان كرد: یكی از اختلالالی كه اكنون در حال شناسایی آن هستیم، آسیب های حوزه فضای مجازی است. تمام مشكلات و آسیب هایی كه دانش آموزان درگیر آن هستند، هر لحظه توسط اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش رصد می شوند. در ادامه در هر استان ارجاعات هدفمند صورت می گیرد و سپس موارد مورد پیگیری قرار می گیرند.

زنگنه درباره بیشترین آسیبی كه دانش آموزان با آن درگیر هستند و میزان آن در سامانه نماد قابل توجه است، گفت: بیشترین اختلالی كه دانش آموزان با آن مواجه هستند، اختلالات اضطرابی و مربوط به موارد اختلالات خُلقی است كه روی هم حجم قابل توجهی را شامل می شود. به نظر می رسد كه نظام آموزشی ما خود به عنوان یك عامل استرس زا عمل می كند.

او تاكید كرد: در همه مقاطع، اولین آمار متعلق به مجموع عوامل اضطرابی و اختلالات خلقی است.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۲:۵۲ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶