دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

راه اندازی سامانه شناسایی كودكان كار در كارگاه های زیرزمینی
 
تهران - ایرنا - سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازان بهزیستی كشور گفت: در حال تدوین مدل و سامانه ای هستیم تا كودكان كار در كارگاه های زیرزمینی را از طریق گزارشگری مردمی شناسایی كنیم.
راه اندازی سامانه شناسایی كودكان كار در كارگاه های زیرزمینی تهران - ایرنا - سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازان بهزیستی كشور گفت: در حال تدوین مدل و سامانه ای هستیم تا كودكان كار در كارگاه های زیرزمینی را از طریق گزارشگری مردمی شناسایی كنیم.

محمود علیگو روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شناسایی كودكانی كه در كارگاه های زیرزمینی به كار گرفته شده اند، سخت است اما در جامعه، هركسی به نوبه خود دركارگاه ها و برخی اماكن دیگر ممكن است با كودكان كاری مواجه شود كه می تواند درباره آنان اطلاع رسانی كند تا اقدامات حمایتی برای كودكان انجام شود.

وی تاكید كرد: سامانه شناسایی كودكان كار در كارگاه های زیرزمینی برای گزارش گیری از مردم و اتصال سامانه به دستگاه های مرتبط راه اندازی خواهدشد.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازان بهزیستی كشور ابراز امیدواری كرد كه این سامانه تا پایان سال آماده شود.

بالاترین میزان كاهش بودجه پیشنهادی كودكان كار و خیابان

وی همچنین اظهار داشت: سال گذشته انتظار داشتیم اعتبار ساماندهی كودكان كار و خیابان رشد زیادی داشته باشد. لایحه بودجه نیز به مجلس شورای اسلامی رفته بود و نزدیك 124 میلیارد تومان برای ساماندهی كودكان كار و خیابان در آن مرقوم شده بود.

علیگو تصریح كرد: این درحالیست كه اكنون این لایحه در بودجه 1400 مصوب و ارقام آن تبدیل به 14 میلیارد تومان برای كودكان كار و 23 میلیارد تومان برای كودكان خیابان شده كه با كاهش وحشتناكی روبرو بوده است.

وی با تاكید براینكه این كاهش بالاترین میزان كاهشی بوده كه می توانسته در بودجه اتفاق بیفتد، افزود: این اتفاق ناراحت كننده است چون ما برای بودجه، برنامه ریزی كرده بودیم. سازمان بهزیستی كشور نسبت به موضوع كودكان كار و خیابان تعهداتی دارد.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازان بهزیستی كشور گفت: موضوع كودكان كار و خیابان و موضوع اعتبارات، ضعیف ترین قشر جامعه یعنی كودك را درگیر كرده است. اگر منابع برای ساماندهی كودكان كار و خیابان تامین نشود، منجر به مشكلات قضایی و افزایش خشونت در حوزه آسیب های اجتماعی خواهد شد كه در آن صورت در آینده، كنترل این آسیب ها سخت تر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، براساس آمار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در سال 1396، 500 هزار كودك كار در سطح كشور وجود دارد كه به سه دسته كودكان كار كارگاهی، كودكان كار در خیابان و كودكان زباله گرد تقسیم می شوند. در سال گذشته نیز 700 كودك كار و خیابان در شهر تهران شناسایی شد كه 80 درصد آنها اتباع بیگانه بودند.

برچسب ها
- اورژانس اجتماعی
- كودكان كار
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۳۵ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۹