دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

آخرین توصیه سازمان بهداشت جهانی برای بازگشایی حضوری مدارس
 
سازمان بهداشت جهانی روز جمعه 11 تیر توصیه كرد تا برای پیشگیری از اثرات مخرب تعطیلی مدارس و یادگیری از راه دور از دانش آموزان در مدرسه تست كووید 19 گرفته شود.
آخرین توصیه سازمان بهداشت جهانی برای بازگشایی حضوری مدارسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، هانس كلوگ، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا، روز جمعه در بیانیه مشتركی با یونیسف و یونسكو اعلام كرد: ماه های تابستان فرصتی ارزشمند برای دولت ها فراهم می كند تا اقدامات صحیحی را برای كاهش میزان ابتلا به كرونا انجام دهند و از اثرات مخرب روحی، اجتماعی، رفاهی و آموزشیِ تعطیلی مدارس بر دانش آموزان جلوگیری كنند.

كلوگ تأكید كرد: ما نمی توانیم اجازه دهیم كودكانمان از توسعه و آموزش محروم شوند. كلوگ پیش از این بار ها از اتحادیه اروپا خواسته بود ترك تحصیل دانش آموزان و اثرات مخرب آموزش از راه دور بر سلامت دانش آموزان را موردتوجه قرار دهند. مطابق توصیه های جدید منتشرشده در روز جمعه، آزمایش كودكانی كه علائم حاد تنفسی دارند باید در اولویت قرار گیرند تا مشخص شود آیا آن ها جزو گروه آسیب پذیر هستند یا نه؟ سازمان بهداشت جهانی هم چنین انجام آزمایش را برای دانش آموزان بدون علامت و در معرض بیماران مبتلا به كووید 19 را توصیه كرد. سازمان بهداشت جهانی انجام تست كرونا را برای مدارسی كه در آن ها مورد مثبتی مشاهده نشده است، توصیه نكرد. توصیه آژانس های سازمان ملل این است كه تنها زمانی كه موارد ابتلا به حد انفجار رسید و راهی جز بستن مدارس نبود گزینه تعطیلی مدارس را برگزینید.

بازگشایی مدارس یك ضرورت است تاكاشی كاسایی از سازمان بهداشت جهانی و كارین هولشف مدیر منطقه ای یونیسف، نیز در یك اعلامیه، بازگشایی مدارس را یك ضرورت خوانده اند. در این اطلاعیه تصریح شده است:

اكنون كه شیوع كرونا به دومین سال خود رسیده است، بازگشایی ایمن مدارس به یك اولویت فوری تبدیل شده است. حضور در مدرسه برای تحصیل كودكان و چشم انداز های زندگی آن ها بسیار مهم است. هزینه های طولانی مدت تعطیلات - چه برای كودكان و چه برای جامعه بیش ازحد زیاد است.

از ابتدای شیوع همه گیری شواهد نشان داده است كه كرونا خطر زیادی برای كودكان ندارد و مدارس كانون انتقال در جامعه نیستند. هم چنین دانش زیادی در مورد چگونگی كاهش خطرات برای كودكان، معلمان و خانواده های آن ها جمع آوری شده است. با استفاده از این دانش، همه ما باید فوراً در جهت بازگشایی مدارس ایمن تلاش كنیم تا از آینده فرزندان خود محافظت كنیم.

تعطیلات طولانی مدت مدارس، نه تن ها در مهارت آموزی و چشم انداز درآمد كودكان، بلكه بر سلامت جسمی و روانی آن ها نیز تأثیر بسزایی دارد. آموزش برخط (آنلاین) یك راهبرد در تداوم یادگیری برخی از كودكان است، اما این خدمات جایگزین آموزش حضوری نیستند. علاوه بر این، دسترسی به یادگیری برخط، یك موقعیت نابرابر است، زیرا كودكان محروم، بیشترین كمبود های آموزش دیجیتال را متحمل می شوند. شواهد نشان می دهد افزایش اضطراب، افسردگی و صدمه به خود در میان كودكانی كه از مدرسه محروم شده اند، صورت گرفته است و هرچه مدارس تعطیل باشند این مشكلات بدتر می شوند. هم چنین تعطیلی مدارس موجب كاهش فعالیت بدنی، عادات غذایی نامناسب و اختلال در الگوی خواب شده است.

تقریباً در نیمی از كشور های درحال توسعه آسیا، مدارس، طی همه گیری بیش از 200 روز تعطیل بوده اند. این منطقه باید برای كاهش نتایج مورد انتظار در مهارت های خواندن و ریاضیات، برای كودكان در هر دو مقطع پیش دبستانی و دبستان و همچنین شكاف شكل گرفته بین كودكان محروم و همسالان آن ها، آماده شود.

توصیه های بانك توسعه آسیا در همین زمینه بانك توسعه آسیا هشدار داده است: خسارت یادگیری در دوران تعطیلی مدارس به كاهش بهره وری و درآمد های دانش آموزان در منطقه می انجامد كه یك تریلیون 250 میلیارد دلار خسارت یعنی 5/4 درصد از تولید ناخالص ملی منطقه تخمین زده می شود.

برغم نتایج مطالعات و هزینه های آشكار تعطیلی مدارس، بسیاری از كشور ها هنوز تمایلی به بازگشایی مدارس ندارند و دلیل آن ترس از انتقال بیشتر است؛ اما اكنون باید بر آنچه از كووید 19 و كودكان می دانیم، جهت تلاش در جهت بازگشایی ایمن مدارس تمركز كنیم. در سطح جهانی، كودكان نسبت بسیار كمی از موارد تائید شده كووید 19 را تشكیل می دهند. كودكان در سن دبستان و كوچك ترین گروه های آلوده هستند. به طور خلاصه، مدارس ابتدایی، پیش دبستانی ها و مهدكودك ها، مراكز پرخطر برای انتقال نیستند، به خصوص اگر اقدامات ایمنی درست انجام شود. فقط ازآنجاكه به نظر می رسد نوجوانان ویروس را مانند بزرگ سالان منتقل كنند، تعطیلی جزئی برای مدارس متوسطه باید به عنوان یك گزینه باقی بماند، اما فقط به عنوان آخرین چاره و برای دوره های محدودی كه انتقال جامعه از بین می رود. خبر خوب این است كه بازگشایی مدارس به وجود واكسن بستگی ندارد. ما باید هم اكنون به سمت یك دوره عادی جدید پایدار كاركنیم. زمان بازگشایی در های مدرسه فرارسیدهاست.

توصیه های بانك جهانی برای بازگشایی مدارس همچنین بانك جهانی برای بازگشایی مدارس توصیه هایی به این شرح كرده است:

زیان های باز بودن مدارس را با زیان های بسته بودن مدارس مقایسه كنید و سپس تصمیم بگیرید.

كودكان (به ویژه كودكان زیر ده سال) در مقایسه با نوجوانان و بزرگ سالان بسیار كمتر مستعد ابتلا به كرونا هستند و احتمال انتقال بیماری نیز در آن ها بسیار كمتر است.

بر اساس گزارش آكادمی اطفال و انجمن بیمارستان های كودكان آمریكا وضعیت شدید بیماری و مرگ در میان كودكانی كه به كرونا مبتلا می شوند نادر است و بیشتر در كودكان باسابقه بیماری زمینه ای دیده می شود.

یك تا 2 و 2 دهم درصد از كودكانی كه به كرونا مبتلا می شوند در بیمارستان بستری می شوند و میزان صفر تا 4 درصد منجر به فوت می شود.

با واكسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی این میزان ابتلا و مرگ و میر كمتر نیز خواهد شد؛ بنابراین دولت ها باید برای واكسیناسیون این گروه ها اولویت در نظر بگیرند.

عواقب تعطیلی مدارس: یادگیری كمتر؛ غیرقابل تضمین بودن دسترسی به آموزش از راه دور برای همه؛ ارائه نكردن مواد مغذی به كودكان نیازمند؛ نبودحمایت روانی دانش آموزان و كاهش سلامت روان كودك؛ اضطراب و افسردگی؛ افزایش شكاف جنسیتی؛ از دست دادن تعامل با همسالان؛ ایجاد اختلال در كار های روزمره و استرس ناشی از اشتغال والدین در خانه یا از دست دادن شغل؛ ایجاد اختلال در بینایی كودكان به جهت استفاده زیاد و نادرست از ابزار دریافت آموزش دیجیتال و ...
   تاریخ: ۱۲:۳۷ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶