دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كودكان و نوجوانان در معرض خطر؛ زیر چتر حمایت دادگستری
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس از اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر خبرداد.
تشدید نظارت قضائی برای حمایت و توانمندسازی اطفال و نوجوانان در معرض خطر در فارسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مركز فارس، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس از اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با تقویت نظارت قضائی بر فرآیند شناسایی، پذیرش، نگهداری، حمایت و توانمندسازی اطفال و نوجوانان در معرض خطر خبرداد.

اسماعیل اكبری با اشاره به لزوم اقدامات پیشگیرانه در تمام حوزه های جرم خیز و آسیب پذیر، برخی از اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس را برشمرد.

به گفته وی، پارسال 49 كد برنامه عملیاتی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی با همكاری اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم، معاونت ها و سازمان های تابعه دادگستری استان فارس انجام شده است.

افزون بر این چهار طرح پیشگیرانه هم تهیه، ابلاغ و اجرا شده كه گزارش تحلیلی در این باره در اختیار نهاد های ذی صلاح قرار گرفته است.

به گفته اسماعیل اكبری، امسال هم قرار است پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق برنامه عملیاتی سال 1400، توسعه اجرای طرح مصلحین قرآنی در سطح استان فارس و استقرار دفتر حمایت اطفال و نوجوانان داد گستری كل فارس در محل معاونت مورد پیگیری باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: همزمان با ابلاغ سند تحول قضائی، كارگروه پیشگیری از وقوع جرم و گفتمان سازی اجتماعی اجرای سند تحول قضائی در دادگستری فارس مستقر شد و گرفتن تصمیم مناسب درخصوص نگهداری یا واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر قبل از بازداشت یا زندانی شدن سرپرست خانواده از جمله اقدامات منطبق بر سند تحول قضائی این اداره است.

وی از پیگیری و اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با تقویت نظارت قضائی بر فرآیند شناسایی، پذیرش، نگهداری، حمایت و توانمندسازی اطفال و نوجوانان در معرض خطر در معاونت پیشگیری از وقوع جرم فارس خبر داد و گفت: توسعه فعالیت های مركز تحقیقات و پژوهش های راهبرد ی پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و حكمرانی مطلوب دادگستری كل استان فارس با همكاری جامعه علمی و دستگاه های دولتی و غیر دولتی استان و تهیه و اجرای طرح های پیشگیرانه اولویتی در سطح استان فارس از مهم ترین محور های چشم انداز برنامه های سال 1400 است.

اكبری، تشكیل كمیته پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه های اجرایی استان را یكی دیگر از برنامه های معاونت پیشگیری در سال جد ید عنوان و بیان كرد: پیشگیری از جرایم و تخلفات مالیاتی هم از جمله برنامه های اساسی امسال است.

افزایش تعامل و همكاری با جامعه دانشگاهی، مشاركت در برگزاری نخستین كنفرانس ملی محیط زیست سالم و توسعه پایدار در پرتو حقوق شهروندی؛ چالش ها و راهبردها، برگزاری كارگاه های آموزشی حوزه پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی؛ پیگیری اجرای برنامه جامع كنترل و كاهش خشونت؛ توسعه كمی و كیفی مراكز ملاقات فرزندان طلاق (مركز مهر خانواده) و عملیاتی كردن دستورالعمل اداره مراكز مشاوره خانواده از دیگر اقدامات مورد اشاره اكبری بود.

وی یاد آور شد: پیشگیری از تصادفات رانندگی؛ پیشگیری از رشد و گسترش بافت های ناكارآمد جدید و حاشیه نشین، راهبری كارگروه پیشگیری از قاچاق كالا و ارز استان؛ اجرای دستورالعمل نحوه مشاركت و تعامل نهاد های مردمی با قوه قضائیه؛ سازماندهی و بهره مند ی از ظرفیت های دیده بانان پیشگیری از طریق سامانه سجام و همچنین انجام فعالیت های رسانه ای و ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افكارسنجی از دیگر اقدامات انجام شده د ر سال گذشته است.
   تاریخ: ۱۲:۵۴ - ۱۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳