دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

نشست هم اندیشی " رصدخانه اجتماعی كووید 19 با دانشگاه های علوم پزشكی كشور " برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نشست هم اندیشی " رصدخانه اجتماعی كووید 19 با دانشگاه های علوم پزشكی كشور " برگزار شد

نشست هم اندیشی " رصدخانه اجتماعی كووید 19 با دانشگاه های علوم پزشكی كشور " روز سه شنبه، با حضور دكتر عابدینی دبیر كمیته علمی ستاد ملی كرونا كشور، دكتر مرادی نماینده مركز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشكی كردستان، روسای برخی دانشگاه های علوم پزشكی كشور یا نمایندگان آنان، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئولان رصدخانه اجتماعی كووید 19 بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، در این نشست علاوه بر ارائه مباحثی تحت عنوان « معرفی رصدخانه اجتماعی كووید و رسالت آن، تبیین ضرورت جایگاه رصدخانه اجتماعی در نظام سلامت، ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در همه گیری كووید 19، حوزه های اجتماعی مرتبط با كووید 19، معرفی زمینه های همكاری با دانشگاه های علوم پزشكی كشور » توسط اعضای هیات علمی و مسئولان رصدخانه اجتماعی كووید 19 ، رونمایی از وب سایت اختصاصی رصدخانه اجتماعی كووید 19 نیز انجام شد كه از طریق وب سایت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز قابل دسترسی است.

دكتر ستاره آمنه فروزان عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 طی سخنانی در این وبینار، با معرفی كوتاهی از رصدخانه، توجه به سلامت اجتماعی جامعه در همه گیری كووید 19 را تكلیف اصلی رصدخانه ذكر كرد.

وی گفت كه بعد از شیوع همه گیری كووید 19، براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، برنامه ملی پاسخ دهی به پیامدهای همه گیری كووید 19 در جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و طبق آن ، اجرای این برنامه با سه خط تلفن، و توان حرفه ای و تخصصی 450 مشاور آموزش دیده جهت پاسخگویی به مسایل اجتماعی و روانی همه گیری كووید 19 آغاز شد.

وی، برای داشتن تصویری درست از همه گیری كووید 19 و تاثیرات آن، به گزارش پژوهشكده آمار ، از تاثیرات اجتماعی و اقتصادی، جمعیتی و سلامت روان بیماری كووید 19 كه در آذرماه 1399 منتشر شد، اشاره كرد.

دكتر فروزان گفت: براساس این گزارش، 15 درصد شاغلان به دلیل همه گیری كووید، شغل خود را از دست دادند كه زنان شاغل و گروه های خود اشتغالی حجم بیشتری از این آمار را تشكیل می دهند.

وی افزود: 30 درصد افراد با همه گیری كرونا، منبع درآمد خود را از دست دادند و كاهش درآمد نسبت به قبل از همه گیری داشتند. و براساس همین مطالعه، 9/2 درصد كودكان 6 تا 18 ساله كشور به دلیل پاندمی كووید، موفق به ثبت نام در مدارس برای سال تحصیلی 99 - 1400 نشدند.

بگفته وی بنقل از گزارش پژوهشكده آمار، " استفاده نامناسب از فضای مجازی برای آموزش كودكان " در دوران شیوع كرونا، سبب نگرانی 35 درصد والدین شده كه این امكانات را برای فرزندان خود مناسب نمی دانند.

رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 تصریح كرد: این چند نمونه كفایت می كند كه نشان دهد، در كنار موضوع كاهش مرگ و میر و ناتوانی جسمی و روانی ناشی از پاندمی كووید، توجه به سلامت اجتماعی و ارائه توصیف دقیق از وضعیت سلامت اجتماعی در جامعه لازم است، تا تحلیل های بدست آمده از آن نیز بتواند به برنامه ریزان نظام سلامت كمك كند.

وی افزود: عمده تكلیف رصدخانه اجتماعی كووید 19 نیز ارائه تصویر درست و بدون سوء گیری از وضعیت اجتماعی بعد از همه گیری كرونا و مشاركت در ارائه راهكارهایی است كه به سلامت اجتماعی جامعه كمك كند.

در بخش دیگری از این وبیناز، دكتر مهرداد فرخی دبیر رصدخانه اجتماعی كووید 19 طی سخنانی تحت عنوان « حیطه های جلب مشاركت و همكاری با دانشگاه های علوم پزشكی كشور و مراكز و نهادهای مرتبط با سلامت اجتماعی »، به دو ماموریت از چهار ماموریت ابلاغ شده مقام عالی وزارت بهداشت برای رصدخانه اجتماعی كووید 19، اشاره كرد و گفت: براساس این دو ماموریت، می بایست پاسخ این سئوال ها كه پیامدهای اجتماعی ناشی از پاندمی كووید 19 در ایران چیست ؟ و دیگری، تعیین كننده های سلامت اجتماعی چه نقشی در پاندمی كووید دارند؟ را با انجام مطالعات و بررسی در سطوح مختلف اجتماعی مشخص كنیم.

دكتر فرخی افزود: به عنوان مثال، بررسی های جهانی نشان می دهد كه سطح اجتماعی پائین تر و یا به عبارتی، افراد فقیرتر از پاندمی كووید بیشتر متاثر شده، بیشتر مبتلا می شوند و نوع شدید آن را هم می گیرند.

وی تصریح كرد: این مطالعه هنوز در كشور خودمان انجام نشده و رصدخانه اجتماعی كووید 19 با كوهورتی كه برای مطالعه پیامدهای اجتماعی كووید طراحی كرده و با پرسشنامه ای كه به این منظور تهیه شده و برای همه دانشگاه های علوم پزشكی ارسال می شود، می توانیم نابرابری های اجتماعی و اقتصادی را هم از این پرسشنامه ها استخراج كنیم و بعد میزان ابتلا و میزان مرگ و میر براساس شرایط اجتماعی و اقتصادی را مشخص كنیم تا در سیاستگذاری های كشور از این اطلاعات و نتایج ، استفاده شود.

دكتر فرخی با توجه به این مقدمه، زمینه های همكاری با دانشگاه های علوم پزشكی را به دو بخش " زمینه های مطالعاتی " و " مشاركت در فعالیت های ترویجی " تقسیم كرد و افزود: در بخش مطالعاتی، با اولین فراخوانی كه در میان اعضای هیات علمی انجام شد، 40 پروپوزال به دبیرخانه رصدخانه رسید كه با بررسی آنها و با توجه به اولویت هایی كه در پاندمی وجود داشت، چهار پروپوزال در اولویت كار رصدخانه قرار گرفت و در عین حال كه همچنان می توانیم پروپوزال های دانشگاه ها در سراسر كشور را بپذیریم .

وی اظهار داشت: یكی از مهمترین این چهار طرح تحقیقاتی، مطالعه ای بصورت كوهورت است كه پیامدهای اجتماعی كووید را در جمعیت بالای 18 سال كشور بررسی می كند و ابزارهای مربوط به این مطالعه جهت دانشگاه های سراسر كشور ارسال شده است تا براساس شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه خود، از پرسشنامه هایی كه طراحی شده، استفاده كنند و در نهایت، اطلاعات به صورت كشوری مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد .

وی با بیان خلاصه ای از سه طرح دیگر كه در دست اجرای محققان رصدخانه اجتماعی كووید است مانند بررسی میزان پذیرش واكسن از سوی مردم، و یا بررسی پیامدهای اجتماعی كووید در جمعیت كودكان، افزود: همه چهار طرح مورد نظر، با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی در سراسر كشور قابل اجرا ست.

وی گفت: پیش از تاسیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 نیز مطالعات مختلف در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همچنین دانشگاه های دیگر در خصوص ابعاد اجتماعی كووید 19 انجام شده است كه می توان با بازنگری بر روی آنها، نتایج آن مطالعات را نیز به روز كرده و بسیاری از آن ها كه منجر به تبیین سیاست ها و دستورالعمل هایی در حوزه سلامت می شود، منتشر كرد. رصدخانه اجتماعی كووید 19 برای دریافت این مطالعات آمادگی دارد تا به دستورالعمل و سیاست تبدیل كند.

دكتر فرخی همچنین تاكید كرد كه " برقراری و حفظ ارتباط بین مدیریت سلامت اجتماعی با مدیریت بیماری كرونا در همه استان های كشور " می تواند به مدیریت بیماری در سطح كشور كمك كند.

دبیر رصدخانه اجتماعی كووید 19 همچنین با انتشار اسلایدهایی، خواستار همكاری و مشاركت دانشگاه های علوم پزشكی كشور و نهاد ها و سازمان های مرتبط با سلامت اجتماعی در سراسر كشور، در زمینه " فعالیت های ترویجی " شد.

دكتر فرخی، " ارسال خلاصه طرح های پژوهش در حوزه سلامت اجتماعی و بیماری كووید در قالب گزاره برگ و دارای ویژگی های مناسب ترجمان دانش برای انتشار در سایت و سایر رسانه های در اختیار رصدخانه با ذكر نام و مشخصات پژوهشگران و دانشگاه متبوع " ، " مشاركت فعال در برگزاری وبینارهای رصدخانه با موضوع های مرتبط با سلامت اجتماعی در همه گیری كووید 19 " و " ارسال پیام های آموزشی به دبیرخانه برای انتشار در سایت و سایر رسانه های در اختیار رصدخانه با ذكر نام و مشخصات تهیه كننده پیام و دانشگاه متبوع " را از دیگر مواردی ذكر كرد كه همكاری همه مراكز علمی و اجرایی مرتبط با سلامت اجتماعی را می طلبد.

وی همچنین پیشنهادهایی را مبنی بر " استفاده از طرح و شاخص های تهیه شده توسط رصدخانه در هر استان شامل یك شهر كم برخوردار و یك شهر برخوردار استان و تجمیع نتایج و گزارش آن بصورت یك تصویر ملی از متغیرهای سلامت اجتماعی در همه گیری بیماری كووید 19 " و " توسعه ابزار تهیه شده توسط رصدخانه اجتماعی كووید توسط محققان استانی، با توجه به زمینه های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه " مطرح كرد.

در ادامه، دكتر میرطاهر موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و از محققان برجسته حوزه رفاه و سلامت اجتماعی، طی سخنانی تحت عنوان « ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در همه گیری كووید 19 »، به مفهوم رسمی سرمایه اجتماعی (سرمایه شبكه بادوامی از روابط كمابیش نهادینه شده توام با شناخت و تعهدات متقابل است كه هنجارهای مربوط به سرمایه اجتماعی را تولید می كند) پرداخت.

وی با نمایش جدولی از ابزار یا مقیاس پنج بعدی سنجش سرمایه اجتماعی در ایران ، به بررسی سرمایه اجتماعی در پنج مولفه اشاره كرد و در ادامه، مقایسه گویه های مشترك سنجش سرمایه اجتماعی طی سال های 1385، 1393 و 1397 را داشت.

دكتر موسوی با بیان نتایج سنجش در 10 گویه مشترك سرمایه اجتماعی، و جمع بندی اطلاعات، توصیه كرد كه فعلا بجای افزایش سرمایه اجتماعی، باید بفكر جلوگیری از زوال و تخریب سرمایه اجتماعی موجود باشیم، ضمن آنكه به تشكیل نهادهای مدنی و اعتماد و حمایت رسمی از آنها كمك كنیم .

وی همچنین " كمك به كاهش نابرابری های عرضی و طولی و نابرابر های منطقه ای ، تلاش جدی به منظور تقلیل آسیب های اجتماعی و تقویت احساس سلامت، موفقیت، رضایت و شادی و امید به آینده مردم از طریق تغییر و اصلاح خاستگاه سرمایه اجتماعی در سطوح كلان، میانی و خرد " را توصیه كرد.

این محقق و استاد دانشگاه افزود: برای حفظ سرمایه اجتماعی در شرایط پاندمی كووید، " پرهیز نظام سلامت از ورود به منازعات سیاسی " ، " تجدید نظر در روندهای نگران كننده و ناكارآمدی های در سطح كلان نظام سلامت و در زمینه مبارزه با كرونا " و " اطلاع رسانی شفاف در این زمینه " نیز توصیه می شود.

در ادامه این وبینار نیز دكتر قباد مرادی دانشیار اپیدمیولوژی و نماینده مركز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشكی كردستان در سخنانی ، پنج حیطه از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در همه گیری كووید 19 را تشریح و به راهكارهای اقتصادی و اجتماعی مربوط به آنها پرداخت.

گفتنی است؛ در این وبینار ، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 ، با ایراد سخنرانی، به " تبیین ضرورت جایگاه رصدخانه اجتماعی در نظام سلامت " پرداخت كه متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

رصدخانه اجتماعی كووید 19 از اواخر اسفندماه سال گذشته با ابلاغ وزیر بهداشت، به دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سپرده شد تا ابعاد اجتماعی پاندمی كووید 19 بررسی و نتایج برای آگاهی سیاسگذاران و برنامه ریزان كشور ارائه شود.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مجموعه دانشگاه های تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می كند كه دارای 9 مركز تحقیقات و 23 دپارتمان در سه حوزه سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی است.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۰۱ - ۱۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷