دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

زنگ خطر كاهش نرخ جمعیت به صدا درآمد/ طرح مجلس برای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده
 
گروه استان ها- زنگ خطر كاهش نرخ جمعیت سال ها در كشور به صدا در آمده و مجلس با تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای عبور از این بحران در تلاش است.
زنگ خطر كاهش نرخ جمعیت به صدا درآمد/ طرح مجلس برای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده
گروه استان ها- زنگ خطر كاهش نرخ جمعیت سال ها در كشور به صدا در آمده و مجلس با تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای عبور از این بحران در تلاش است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از كرمان ، یك دهه از موضوع نگران كننده كاهش نرخ جمعیت و كاهش نرخ باروری در كشورمان می گذرد و سال هاست كه زنگ خطر بسته شدن پنجره جمعیتی در ایران و شتاب تند شاخص های منفی رشد جمعیتی كشور به صدا درآمد؛ هر چند در سال 91 و پس از آن در سال 93 سیاست های مرتبط با این موضوع ابلاغ شد و سال 92 رهبر معظم انقلاب خطر كاهش نرخ رشد جمعیت را به مسئولان گوشزد كردند اما در عمل چیزی كه شاهد آن بودیم بی توجه مسئولان و نبود عزم جدی برای حل این بحران بود و در عمل توفیقات چندانی به دست نیامد تا جایی كه به گفته مسئولان در دو سه دهه اخیر كنترل جمعیت در كشور باعث شده نرخ باروری ما به میزان 70 درصد كاهش پیدا كند، آماری كه بنا به نظر برخی از محققان یكی از سریع ترین و چشم گیرترین آمارهای كاهش باروری در تاریخ بشر است.

آمارهای مطرح شده نشان از آن دارد كه سیاست ها و تدابیر اتخاذ شده برای جبران جمعیت در كشورمان تا كنون راهگشا نبوده و واقعیت هم این چیزی جز این نیست و كاهش نرخ جمعیت در ایران به وضوح قابل مشاهده است و به گفته كارشناسان این خطر وجود دارد كه ظرف 30 سال آینده پنجره جمعیتی ما بسته شده و ایران جزو چهار كشور پیر جهان شود.

با وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 91 و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1393 طرح جمعیت و حمایت از خانواده باید خیلی زودتر و در سال های گذشته به تصویب می رسید كه متأسفانه به هر دلیل این موضوع تا كنون به تأخیر افتاد تا اینكه حساسیت ها نسبت به موضوع پیرشدن جمعیت كشور باعث شد تا نمایندگان مجلس به تكاپو افتاده تا طرحی نو برای جلوگیری از فاجعه كاهش جمعیت و پیرشدن نسل در ایران به تصویب برسانند و در این راستا مجلس یازدهم شورای اسلامی از خرداد ماه سال گذشته طرح جامع و كامل تری را نسبت به همه طرح های گذشته كلید زد.

به گزارش تسنیم، طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در مجلس یازدهم به تصویب رسیده و پس از رفع ایرادات منظر تأیید شورای نگهبان است؛ طرحی كه طبق گفته مسئولان قرار است به مدت 7 سال به طور آزمایشی در كشور اجرایی شود.

زنگ خطر كاهش شدید باروری در استان كرمان به صدا درآمد
شتاب تند شاخص های منفی رشد جمعیتی كشور در دهه های گذشته نگران كننده است؛ زنگ خطر بسته شدن پنجره جمعیتی در ایران
حجت الاسلام حسین جلالی دبیر كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ما در چاله جمعیتی قرار گرفتیم و اگر این روند ادامه پیدا كند در 10 سال آینده به پیرترین كشور جهان تبدیل می شویم اظهار داشت: كشوری كه جوان نداشته باشد پویایی، شادابی و پیشرفت ندارد.

وی با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته بیش از 43 مرتبه به مسئله فرزندآوری تأكید كردند گفت: در مجلس نهم و دهم شورای اسلامی روی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده كارهای فراوانی انجام شد و متأسفانه این تلاش ها به سرانجام نمی رسید.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه حضرت آقا از مجلس یازدهم خواستند كه اولویت ها را در نظر گرفته و یكی از اولویت ها را مسئله جمعیت مطرح كردند افزود: در این راستا كمیته خانواده و جمعیت تشكیل شد، كارشناسان مختلف پای كار آمدند و هفت هزار ساعت به این طرح پرداخته شد.

وی با بیان اینكه مجلس به كمیسیون فرهنگی تفویض اختیار داد و این طرح با 74 ماده مورد تصویب صحن علنی قرار گرفت و جهت اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال شد ادامه داد: شورای نگهبان اشكالات و ابهاماتی را مطرح كرد و كمیسیون بلافاصله تشكیل جلسه داد تا این اشكالات و ابهامات را بررسی و رفع كند.

جلالی با اشاره به اینكه هفت سال بیشتر فرصت نداریم كه كشور را از این چاله جمعیتی نجات دهیم افزود: این طرح مزایای زیادی در حوزه های مختلف دارد و قانونگذار تلاش كرده مشوق های لازم برای فرزندآوری زوجین از جمله تسهیلات اشتغال، مسكن و تأمین فضای مناسب برای مادر و كودك، آموزش مادران، حمایت از مادران باردار، مقابله با پدیده سقط جنین، سیاست گذاری عمومی جمعیت و در نهایت درمان ناباروری را در نظر بگیرد.

وی با بیان اینكه موانع زیادی برای كاهش نرخ جمعیت در كشور وجود دارد كه در این حوزه 21 مانع بررسی شده است گفت: افزایش سن ازدواج، تأخیر در ازدواج و پس از آن تأخیر در فرزندآوری، مشكلات ناباروری و هزینه های سنگین درمان ناباروری، سقط جنین به معنای عام آن از جمله عواملی است كه به كاهش نرخ جمعیت در كشورمان منجر شده است.

روزانه 2000 سقط جنین در كشور اتفاق می افتد

دبیر كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به آمار بالای سقط جنین به معنای عام آن در كشورمان اشاره كرد و افزود: سقط جنین قانونی، عارضی و جنایی داریم و با وجودی كه از سقط جنین آمار دقیقی در اختیار نیست آمار غیر رسمی حكایت از 600 تا 700 هزار سقط جنین در كشور دارد و به طور میانگین روزانه دو هزار سقط جنین در كشور اتفاق می افتد.

وی به در دسترس بودن داروهای سقط جنین در داروخانه ها و هزینه های بالای غربالگری نوع 2 اشاره كرد و ادامه داد: نتایج بررسی ها نشان داده كه تعداد زیادی از زوجینی كه توان پرداخت هزینه غربالگری نوع 2 را ندارند، اقدام به سقط جنین می كنند.

جلالی با اشاره به اینكه در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده شرایط اقتصادی، رفاهی و اجتماعی خانواده ها در نظر گرفته شده تا خانواده ها دغدغه ای در ارتباط با فرزندآوری نداشته باشند گفت: در این طرح اگر خانواده ها تعداد فرزندان خود را بیشتر كنند حق تأهل و حق اولاد سرپرست خانوار به صورت تصاعدی بالا می رود.

وی با بیان اینكه برای دانشجویان به ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلی بالا، تخصیص خوابگاه متاهلی و اعطای تسهیلات به صورت ودیعه برای اجاره خوابگاه در نظر گرفته شده است افزود: در این طرح برای آقایان متأهل با تعداد فرزند بیشتر به عنوان نمونه برای هر فرزند 150 میلیون تومان وام و برای اشتغال و مسكن افراد با تعداد فرزند بیشتر تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در این طرح مشوق های بسیار خوبی در نظر گرفته شده و امیدواریم با تایید این طرح در شورای نگهبان، بسیاری از مشكلات كنونی كاهش نرخ باروری و كاهش جمعیت در كشور رفع شود.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۰:۰۳ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰