دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كرونا دوران كودكی را هم بلعید
 
اما خانه نشینی كودكان یك روی دیگر هم دارد كه بسیاری از والدین، از آن غافل شده اند. كم تحركی و در خانه ماندن اجباری كودكان در ایام كرونا آنها را در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار داده است.
اما خانه نشینی كودكان یك روی دیگر هم دارد كه بسیاری از والدین، از آن غافل شده اند. كم تحركی و در خانه ماندن اجباری كودكان در ایام كرونا آنها را در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار داده است.

وارد موج پنجم كرونا شده ایم و این دومین تابستانی است كه با بحران همه گیری این ویروس دست و پنجه نرم می كنیم. بحرانی كه سایه سنگین خود را بر زندگی پر نشاط كودكان افكنده و سبك و روال متداول زندگی آنها را زیر و رو كرده است.

به گزارش ایرنا، دوران كودكی هر شخص همچون ریشه اوست و كودك همان نهال شكننده و تازه رسته ای است كه ریشه هایش را در دل زندگی می دواند تا رشد كند، قد بكشد و زندگی را با تمام زیبایی ها و دشواری هایش تجربه كند.

دوران كودكی موسم شادمانی های بی سبب، خندیدن های از ته دل و رویارویی با تجارب شگفت انگیز زندگی است. دورانی كه این روزها معنای پیشین و قدیمی خود را از دست داده و معنای جدیدی پیدا كرده است.

موج های كرونا یكی پس از دیگری از راه می رسند و با هر بار جهش، سیمای زندگی كودكان را دگرگون و دستخوش تغییرات و محدودیت های سفت و سختی می كنند. خیز پنجم كرونا در گرمای تابستان و تعطیلی اماكن تفریحی، بار دیگر كودكان را خانه نشین كرده است. در خانه ماندن و دوری از اجتماع آن هم زمانی كه كودكان در سن رشد و تكامل قرار دارند، سبك زندگی و شادی های آنها را به شدت تحت الشعاع قرار داده و پیامدهای جسمانی و روانشناختی جبران ناپذیری را برای كودكان به دنبال داشته است. یكی از تحولاتی كه كرونا در زندگی كودكان ایجاد كرده، تغییر در نوع بازی های كودكان است.

تغییر نوع بازی های كودكان در تابستان كرونایی

همه كودكان از بازی لذت می برند و دنیای كودكان بدون بازی معنا و مفهومی ندارد. اما كرونا نوع بازی های كودكانه را تغییر داد. این روزها انجام بازی های رایانه ای و آنلاین به بخش جدایی ناپذیری از زندگی كودكان و نوجوانان تبدیل شده و هم نشینی كودكان با این نوع بازی ها والدین را با چالشی جدی روبه رو كرده است. هرچند تا پیش از شیوع كرونا نیز یكی از نگرانی ها و دغدغه های والدین با توجه به گسترش آپارتمان نشینی، سرگرم كردن كودكان در خانه های نه چندان بزرگ بود اما اپیدمی كرونا این دغدغه ها را دوچندان كرد. این روزها زیر سایه سنگین كرونا و همچنین حضور بیش از اندازه در فضای مجازی، كودكان دیگر تمایل چندانی به استفاده از اسباب بازی ندارند.

یك فروشنده اسباب بازی در شیراز معتقد است كه تعطیلی شهربازی، استخرها و كلاس های آموزشی در دوران كرونا هم نتوانست بازار اسباب بازی را رونق بدهد و هنوز هم بسیاری از والدین برای پر كردن اوقات فراغت كودكان خود اقدام به خرید موبایل یا تبلت و نصب بازی های آنلاین بر روی موبایل فرزندانشان می كنند كه این كار می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را برای كودكان به دنبال داشته باشد.

عبدالمحمد شرقی در مصاحبه با ایرنا با بیان اینكه امروزه اسباب بازی طرفدار چندانی ندارد، اظهار كرد: متأسفانه زندگی ماشینی و شاغل بودن مادر و پدر و نگرانی آنها برای فراهم كردن رفاه فرزندانشان، حوصله و صبر والدین را كم كرده است و برخی از والدین حوصله ای برای وقت گذرانی با فرزندان خود ندارند و با تهیه موبایل یا تبلت سعی می كنند اوقات فراغت كودكان را پر كنند. همین مسئله موجب شده بازی های آنلاین بیشتر وقت كودكان و حتی نوجوانان را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: كودكان به جای سرگرم شدن با اسباب بازی وقت خود را با انجام بازی های آنلاین می گذرانند. این در حالی است كه بازی های آنلاین خطرناك ترین و مخرب ترین آسیب ها را برای كودكان و نوجوانان به دنبال دارد.

شرقی افزود: بدون شك اثرات مخرب بازی های آنلاین را در آینده مشاهده خواهیم كرد. لذا باید آثار مخرب و جبران ناپذیر این بازی ها را جدی بگیریم.

وی بیان داشت: آگاهی والدین از تأثیرات منفی بازی های آنلاین و شناخت آنها نسبت به انواع مختلف اسباب بازی ها به آنها كمك خواهد كرد برای اوقات تفریح و بازی كودكان خود برنامه ریزی بهتر و سازنده تری داشته باشند.

این فعال صنفی عنوان كرد: در حال حاضر كه كرونا موجب تعطیلی مهدهای كودك و مدارس شده است، اسباب بازی آموزشی می تواند نقش مهمی در پر كردن اوقات فراغت كودكان داشته باشد. اسباب بازی های آموزشی، علاوه بر اینكه سرگرم كننده هستند، یادگیری را لذت بخش و كودكان را تشویق به برقراری ارتباط با دیگران می كنند.

شرقی با بیان اینكه در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین آمده است و اسباب بازی در سبد خرید خانواده ها جایی ندارد، اضافه كرد: هرچند كه گسترش كرونا و تعطیلی شهربازی ها و پارك های عمومی در زمان قرنطینه باعث شد خانواده ها تا حدودی به خرید اسباب بازی روی بیاورند اما هنوز هم شرایط كاری برای صنف ما ایده آل نیست. افزایش بی رویه قیمت اسباب بازی ها در طول این مدت موجب شد كه خانواده ها به سمت خرید اسباب بازی هایی بروند كه قیمت بالایی ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه بازی های سنتی با مدرن پرداخت و گفت: در گذشته بازی های سنتی و گروهی میان كودكان رواج داشت. اكثر این نوع بازی ها در برگیرنده فكر و اندیشه بودند و به بالا رفتن قدرت خلاقیت كودكان كمك می كردند. این در حالی است كه بیشتر بازی های مدرن كه در بستر مجازی انجام می شوند روحیه خشونت طلبی در كودكان را تقویت می كنند.

وی بیان داشت: با توجه به اینكه فصل تابستان است والدین باید بیش از هر زمان دیگری به اوقات فراغت بچه ها اهمیت بدهند و شرایط مطلوبی را برای پركردن اوقات فراغت آنها فراهم كنند.

اوقات فراغت مجازی كودكان در بحبوحه كرونا

امروزه بخش عمده ای از وقت كودكان و نوجوانان به ویژه در فصل تابستان به اوقات فراغت اختصاص پیدا می كند و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان یكی از مهمترین متولیان فرهنگی و هنری به شمار می رود كه نقش مهمی در برگزاری برنامه های متنوع و متعدد برای این گروه های سنی در ایام تابستان دارد. هرچند كه كرونا این بخش را هم مانند بسیاری حوزه های دیگر بی نصیب نگذاشته است.

به گفته مدیر كل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان فارس، بیش از یك سال است كه شیوع بیماری كرونا تغییر و تحولات قابل توجهی را در فعالیت های كانون ایجاد كرده است، به طوری كه عمده فعالیت های كانون در شرایط كنونی به صورت مجازی دنبال می شود.

سعیدرضا كامرانی با بیان اینكه فعالیت های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان فارس در دوران كرونا تعطیل نشده است، گفت: در فصل تابستان برنامه ریزی برای اوقات فراغت كودكان و نوجوانان ضرورت پیدا می كند. لذا در این فصل فعالیت های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در سطح گسترده ای انجام می شود.

وی از برگزاری 150 كارگاه آموزشی به صورت تخصصی در سطح استان فارس سخن گفت و عنوان كرد: این كارگاه ها با حضور مربیان توانمند و با تجربه ای در حال برگزاری است. همچنین كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان فارس اقدام به برگزاری كارگاه های آموزشی به صورت عمومی كرده است.

این مقام مسئول بیان كرد: البته برای انجام برخی از برنامه ها مانند اجرای سرود، نمایش و دیگر فعالیت های گروهی نیاز به حضور فیزیكی كودكان و نوجوانان داریم. بنابراین انجام این نوع فعالیت ها پس از شیوع كرونا كمرنگ تر شده است اما ما تمام تلاش خود را به كار گرفتیم كه مانع از متوقف شدن دیگر فعالیت های كانون در دوران قرنطینه شویم.

وی اضافه كرد: هریك از مراكز كانون كه علاقه مند به برگزاری كلاس ها به صورت حضوری هستند می توانند با توجه به وضعیت كرونا در شهرستان و با رعایت كامل پروتكل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی اقدام به برگزاری كارگاه های آموزشی به صورت حضوری كنند.

كامرانی با بیان اینكه فضای مجازی فرصت جدیدی برای انجام فعالیت های كانون ایجاد كرده است، گفت: برگزاری برخی از كارگاه ها به صورت مجازی بستری فراهم كرد كه با كاهش اتلاف وقت و پایین آمدن هزینه ها بتوانیم این دوره های آموزشی را به صورت همزمان برای اكثر شهرستان ها حتی دور افتاده ترین مناطق استان برگزار كنیم. این اتفاق خوب افق تازه ای را پیش روی ما گشود و باعث شد كه تصمیم بگیریم در دوران پساكرونا هم بخشی از فعالیت های كانون را از طریق فضای مجازی ادامه بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تهدیدات و آسیب های فضای مجازی برای كودكان اشاره كرد و گفت: متأسفانه امروزه كودكان در چهاردیواری آپارتمان ها گرفتار شده اند و این مسئله موجبات عدم تحرك و جنب و جوش آنها را فراهم كرده است.

كامرانی ادامه داد: زندگی آپارتمان نشینی باعث شد كه كودكان به اینترنت و بازی های آنلاین رو بیاورند و شیوع بیماری كرونا به این مشكلات دامن زد. این در حالی است كه فضای مجازی قابل كنترل نیست.

او ادامه داد: موبایل دریچه ای است كه دنیای فریبنده ای را به سوی كودكان می گشاید و با استفاده خارج از محدوده می تواند مشكلات بزرگی را برای خانواده ها ایجاد كند. هرچند كه استفاده صحیح از شبكه های اجتماعی فرصت های خوبی را هم برای ما به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: بدون شك بازی هایی كه ترویج دهنده خشونت و بی اخلاقی در جامعه هستند، مورد تأیید كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نیستند.

كامرانی بیان داشت: دلیل روی آوردن كودكان ما به بازی های آنلاین این است كه این نوع بازی ها برای آنها جذاب است. هرچند اكثر این بازی ها با فرهنگ ما همخوانی ندارند اما باید بپذیریم كه تولیدكنندگان این نوع بازی ها توانسته اند برای كودكان ایجاد جذابیت كنند. لذا ما نیز به عنوان متولیان فرهنگی باید بتوانیم برای كودكان و نوجوانان سرزمین مان به تولید محتوا بپردازیم.

وی با اعتقاد به اینكه فعالیت های فرهنگی با ابلاغ بخشنامه و باید و نبایدهای مسئولین انجام نمی شود، گفت: عوامل مؤثر بر كم كاری نویسندگان در حوزه كودك و نوجوان، پایین آمدن سطح كمی و كیفی كتاب های مربوط به حوزه كودكان و نوجوانان و عدم تولید فیلم های خوب باید شناسایی و آسیب شناسی شود. ما برای بهتر شدن شرایط فرهنگی كشور در حوزه كودكان و نوجوانان نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه داریم و باید بتوانیم جامعه را با فرهنگ وران و افراد فعال در این عرصه آشنا كنیم.

آسیب های جسمی و افزایش وزن كودكان در تب داغ كرونا

اما خانه نشینی كودكان یك روی دیگر هم دارد كه بسیاری از والدین، از آن غافل شده اند. كم تحركی و در خانه ماندن اجباری كودكان در ایام كرونا آنها را در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار داده است. اغلب كودكان به جای بازی های فیزیكی، اوقات خود را با ساعت ها نشستن در پای تلویزیون یا انجام بازی های آنلاین و مصرف تنقلات سپری می كنند. یكجا نشینی و مصرف تنقلات و خوراكی هایی كه دارای كالری های بالایی هستند، موجب بروز اضافه وزن در اكثر كودكان شده است.

به گفته یك متخصص تغذیه، كرونا در الگوی غذایی كودكان، سبك زندگی و فعالیت های بدنی آنها تغییر ایجاد كرد و باعث شد كه كودكان در معرض چاقی و اضافه وزن قرار بگیرند.

اسكندر رحیمی با بیان اینكه اضافه وزن و چاقی كودكان در دوران كرونا به یك مشكل برای سلامت عمومی آنها تبدیل شده است، اظهار كرد: پس از شیوع بیماری كرونا بچه ها ناگهان خانه نشین شدند و در خانه ماندن باعث تغییر الگوی غذایی آنها شد. در واقع عدم تحرك و تغییر الگوی غذایی كودكان در دوران كرونا برخی از والدین را با مشكلات زیادی مواجه كرد.

وی ادامه داد: احتمال پرخوری كودكان در هنگام تماشای تلویزیون و انجام بازی های آنلاین بیشتر است و در این زمان، كودكان تمایل زیادی به خوردن تنقلات ناسالم و چاق كننده مانند شیرینی، چیپس و پفك دارند كه این تنقلات هم به دلیل دارا بودن چربی و مواد قندی منجر به ذخیره سازی چربی اضافه در بدن و در نتیجه چاقی می شوند.

این استاد دانشگاه شیراز در مصاحبه با ایرنا اضافه كرد: به هم ریختگی ساعات خواب كودكان و كاهش كیفیت خواب آنها در دوران كرونا نیز می تواند باعث عوارض مزمنی مانند ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حتی چاقی شود. متأسفانه بسیاری از والدین به جای نظم دهی به خواب نوجوانان و كودكان در ایام كرونا، خودشان نیز برنامه منظمی برای زمان خواب در این دوران ندارند.

وی گفت: یكی از پیشنهادهای كارشناسان در دوران كرونا برای مقابله با این بیماری انجام فعالیت های ورزشی است اما به اعتقاد من برای تشویق و ترغیب مردم به انجام فعالیت های بدنی نباید از واژه ورزش استفاده كنیم. بلكه باید به آنها توصیه كنیم كه در دوران كرونا به انجام فعالیت های فیزیكی روی بیاورند.

رحیمی بیان داشت: به تصور اكثر مردم ورزش كردن به معنای رفتن به باشگاه ها و فعالیت در رشته های مختلف ورزشی است. بنابراین بهتر است از اصطلاح فعالیت فیزیكی استفاده كنیم.

او افزود: فعالیت فیزیكی شامل فعالیت های معمول روزمره مثل غذا پختن، خرید كردن، بالارفتن یا پایین آمدن از پله ها، طناب زدن، پیاده روی و دوچرخه سواری می شود. بدین ترتیب مردم می توانند با انجام كارهای روزمره از افزایش وزن خود جلوگیری كنند.

وی رعایت اصول تغذیه سالم را به عنوان راهكاری برای جلوگیری از اضافه وزن در روزهای قرنطینه قلمداد كرد و اظهار داشت: تنوع و تعادل از مهمترین اصول تغذیه به شمار می روند. ما باید از همه نوع مواد غذایی سالم و مفید برای حفظ سلامت بدن استفاده كنیم و مواد غذایی از جمله حبوبات، لبنیات، سبزیجات، انواع میوه جات و مغزهای مختلف را در برنامه غذایی كودكان بگنجانیم.

رحیمی با بیان اینكه حبوبات از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، گفت: باید از غذاهایی كه منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها، پروتئین ها و كلسیم هستند بهره ببریم و از غذاهای چرب و همچنین غذاهای فست فودی و نوشیدنی های گازدار كمتر استفاده كنیم.

وی توصیه كرد: در دوران كرونا نباید برای كودكان رژیم لاغری در نظر گرفته شود. رژیم های غذایی خودسرانه كه زیر نظر متخصص نباشد، می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف كند و بدن فرد را برای مبتلا شدن به انواع بیماری ها آماده كند.

رحیمی با اشاره به اینكه در رژیم غذایی حق حذف هیچ وعده غذایی را نداریم و باید همه وعده های غذایی به موقع استفاده شود، گفت: برخی از والدین به دلیل افزایش وزن كودكان خود از داروهای كاهش دهنده وزن برای آنها استفاده می كنند. این در حالی است كه بسیاری از این داروها سلامتی كودك را به خطر می اندازد. ما به هیچ عنوان توصیه نمی كنیم كه كسی از این داروها بدون تجویز پزشك استفاده كند.

وی افزود: اگر والدین در برنامه غذایی كودكان خود از همه گروه های غذای، استفاده كنند بعید به نظر می رسد كه فرزندان آنها احتیاجی به استفاده از مكمل داشته باشند.

این استاد علوم تغذیه با تأكید بر اینكه غذا عامل مهمی در تأمین سلامتی كودكان به شمار می رود، تصریح كرد: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، بدن كودكان نیاز مبرمی به آب دارد. لذا نوشیدن آب نیز سلامتی آنها را تأمین خواهد كرد.

وی با بیان اینكه ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین c و مكمل هایی مانند روی، آهن و سلنیوم اهمیت بسیار زیادی در عملكرد موفق سیستم ایمنی دارند، گفت: با تنوع و تعادل غذایی، بدن ما تمام این ویتامین ها به غیر از ویتامین D را تأمین می كند و تنها ویتامین D هست كه امكان دارد كمتر به بدن ما برسد. البته مصرف این ویتامین هم به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشك توصیه نمی شود.

این متخصص تغذیه ابراز كرد: امیدوارم با رعایت اصول تغذیه سالم و با در نظر گرفتن شیوه نامه های بهداشتی بتوانیم هرچه سریعتر از بحران كرونا گذر كنیم.

پیك پنجم كرونا در كمین سلامت روان كودكان

كرونا تنها جنبه های سلامت جسمانی كودكان را هدف قرار نمی دهد بلكه ساحت های اجتماعی و روانی آنها را نیز متأثر می كند. انزوای اجتماعی و دوری از تعاملات نیز رهاوردی دیگر از سوی كرونا برای كودكان به شمار می رود كه سلامت روان آنها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

یك روانشناس و مدرس دانشگاه بر این باور است كه كودكان در دوران كرونا از نظر روحی و روانی آسیب پذیرتر می شوند اما این بیماری افزون بر پیامدهای منفی، جنبه های مثبتی هم دارد و والدین می توانند تهدیدهای كرونا را به فرصتی طلایی برای كودكان خود تبدیل كنند.

ساناز چراغی با بیان اینكه كرونا سبك زندگی فردی و اجتماعی عموم مردم را تغییر داده است، اظهار كرد: نزدیك به یك سال و نیم از آغاز شیوع بیماری كرونا می گذرد. گذشت زمان باعث شده كه مردم خودشان را با شرایط وفق دهند و به مرحله پذیرش برسند.

وی افزود: در حال حاضر خانواده ها مانند روزهای آغازین شیوع این بیماری كه در سردرگمی به سر می بردند، رفتارهای استرس زا و پرتنشی از خود بروز نمی دهند و كودكان نیز توانسته اند در این مدت با محدودیت های قرنطینه و شرایط به وجود آمده سازگاری بهتری پیدا كنند.

چراغی ادامه داد: هرچند همه گیری ویروس كرونا زندگی روزمره كودكان را مختل كرد اما شیوع این بیماری جنبه های مثبتی هم داشت. یكی از جنبه های مثبت كرونا این بود كه موجب افزایش تاب آوری در نسل جدید شد.

وی تاب آوری را ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و بحران دانست و تصریح كرد: مهارت تاب آوری یكی از مهارت هایی است كه در نسل جدید نسبت به نسل قدیم كمتر مشاهده می شود. نسل قدیم هنگام رو به رو شدن با مشكلات و شرایط دشوار، قدرت تحمل و تاب آوری بالایی داشت. اما نسل جدید به دلیل اینكه بخش عمده ای از نیازهایش توسط خانواده تأمین می شود، تاب آوری كمتری دارد. با این حال كرونا موجب افزایش این مهارت در كودكان و نسل جدید شد.

او با اشاره به اینكه كرونا موجب تقویت مهارت پذیرش در كودكان شد، گفت: مهارت پذیرش از دیگر مهارت های ضروری برای رویارویی با مشكلات زندگی است كه در دوران كرونا شاهد تقویت این مهارت در كودكان بودیم. هرچند در اوایل بروز این بیماری اغلب مردم افسرده، نگران و سردرگم بودند اما در حال حاضر به مرحله پذیرش این بیماری رسیده اند.

چراغی كرونا را فرصتی برای آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی به كودكان قلمداد كرد و یادآور شد: همدلی از مهارت هایی است كه می توانیم در دوران كرونا به كودكان آموزش بدهیم. متأسفانه اغلب مردم همدلی را با همدردی اشتباه می گیرند.

وی با اعتقاد به اینكه همدلی توانایی درك احساس و تجربه دیگران است، گفت: همدلی به این معناست كه فرد بتواند در موقعیت های مختلف خود را جای دیگری بگذارد و دنیا را از چشم او ببیند. همچنین فرد احساس دیگران را درك كند و پاسخ مناسب به آن احساس بدهد. این درحالی است كه همدردی به معنای هیجانی رفتار كردن در شرایط سخت است و بیشتر معنی دلسوزی و گاهی اوقات ترحم را در خود دارد.

این روانشناس اضافه كرد: زمانی كه كودك حس كلافگی و درماندگی خود را از شرایط حاكم بر جامعه ابراز می كند والدین می بایست احساس كودك را درك كرده و با او همدلی كنند. بدین ترتیب كودك هم یاد می گیرد كه احساسات خود را مطرح كند و در كنار والدین احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینكه رفتار مسئولانه از شاخص های یك انسان سالم در جامعه محسوب می شود، گفت: ایجاد حس مسئولیت پذیری در كودكان از دیگر مهارت هایی است كه می توانیم به تقویت آن در دوران كرونا بپردازیم. با توجه به اینكه گسترش كرونا در فصل تابستان موجب تعطیلی اماكن تفریحی شده است و بچه ها اوقات بیشتری را در خانه سپری می كنند، خانواده می تواند در طول این مدت نقش بسزایی در ایجاد حس مسئولیت پذیری در كودكان ایفا كند.

چراغی عنوان داشت: برای تقویت حس مسئولیت پذیری می بایست به تقسیم وظایف در خانه متناسب با سن كودكان بپردازیم و برخی مواقع مسئولیت برنامه ریزی روزانه را به عهده كودكان بگذاریم. این كار باعث می شود كودكان برنامه ریزی كردن و مسئولیت پذیری را یاد بگیرند.

وی به راهكارهایی برای سرگرم كردن كودكان در دوران قرنطینه اشاره كرد و گفت: در دوران كرونا یكی از وظایف مهم والدین ایجاد سرگرمی برای كودكان است تا فرزندان آنها بتوانند به خوبی این شرایط را پشت سر بگذارند و از محیط ایجاد شده لذت ببرند.

این استاد دانشگاه گفت: بازی در خانه با وسایل ساده تأثیر بسزایی در افزایش خلاقیت كودكان دارد. كافی است از كودكان بخواهیم كه با وسایل دور ریختنی یا بدون استفاده یك وسیله جدید ابداع كنند. ساختن یك وسیله جدید موجب افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس در كودكان می شود.

وی با بیان اینكه والدین باید احساس درماندگی ناشی از كرونا را از فضای خانه دور كنند، گفت: زمانی كه افراد در شرایطی قرار می گیرند كه احساس می كنند رفتار آنها به نتیجه مطلوبی منتهی نمی شود، ناامیدی را تجربه می كنند و احساس عدم كنترل بر شرایطی كه از بیرون بر افراد تحمیل می شود، در نهایت منجر به شكل گیری پدیده ای به نام «درماندگی آموخته شده» خواهد شد. آنچه در قضیه كرونا رخ داد رسیدن به وضعیتی غیرقابل كنترل و ایجاد حس ناامیدی از تغییر شرایط بود كه باید تدابیر اساسی برای برطرف كردن این مشكل اتخاذ شود.

چراغی افزود: در حال حاضر خانواده ها با معضلات اقتصادی رو به رو هستند. خانه نشینی و مشكلات مالی در شرایط كنونی منجر به افزایش مشاجرات خانوادگی شده است.

وی اظهار داشت: در گذشته والدین محدودیت ها و قوانینی را برای استفاده صحیح فرزندانشان از اینترنت و گوشی موبایل اعمال می كردند اما گسترش بیماری كرونا و خانه نشینی موجب شد كه اعمال این محدودیت ها از سوی اكثر والدین نادیده گرفته شود و این مسئله هم آسیب های روحی و روانی زیادی را برای كودكان به دنبال داشته است.

چراغی بر لزوم تلاش والدین برای تغییر سبك زندگی كودكان تأكید كرد و گفت: والدین باید شرایط لازم را جهت كسب آمادگی كودكان برای بازگشت به دوران عادی در زمان پساكرونا مهیا كنند. در واقع آنها باید زمان حضور كودكان در فضای مجازی و فعالیت فرزندان خود در شبكه های اجتماعی را مدیریت كنند و با بهره گیری از تكنیك حساسیت زدایی منظم، سبك و سیاق زندگی كودكان را به دوران قبل از كرونا بازگردانند.

وی بیان كرد: با شیوع كرونا دور هم جمع شدن های خانوادگی و دوستانه كه تا پیش از این به عنوان سبكی از زندگی ایرانی به شمار می رفت، به اقدامی ضد پروتكل های بهداشتی تبدیل شد.

او در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: هرچند رعایت پروتكل های بهداشتی بسیار مهم است اما باید در نظر داشت كه بخش مهمی از شخصیت و رفتارهای ما در معاشرت با خانواده و دوستان شكل می گیرد و والدین باید شرایطی را فراهم كنند كه این رفت و آمد و معاشرت ها با رعایت پروتكل های بهداشتی صورت بگیرد.

چراغی برگزاری دوره های آموزشی به صورت آنلاین را یكی از اتفاقات خوب در دوران قرنطینه دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از روانشناسان و حتی مربیان در رشته های مختلف هنری و فرهنگی، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی آنلاین برای مادران و كودكان می كنند. این اتفاق بسیار خوبی است اما اكثر خانواده ها به دلیل مشكلات اقتصادی و معیشتی توان پرداخت هزینه این كلاس ها را ندارند. مسئولین می توانند با برگزاری این دوره های آموزشی به بهبود روند زندگی كودكان در شرایط كنونی كمك كنند.

لینك كوتاه: asriran.com/003KJr
منبع خبر:
عصر ایران
   تاریخ: ۱۰:۲۶ - ۲۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۹