دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

متروی تهران چه خدماتی برای معلولان و نابینایان ایجاد كرده است؟
 
مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه اقدامات صورت گرفته در راستای مناسب سازی مترو برای استفاده معلولانن و نابینایان را تشریح كرد.
متروی تهران چه خدماتی برای معلولان و نابینایان ایجاد كرده است؟
مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه اقدامات صورت گرفته در راستای مناسب سازی مترو برای استفاده معلولانن و نابینایان را تشریح كرد. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مترو یكی از بهترین و كارآمدترین وسایل تردد درون شهری به شمار می آید كه دوره گذشته مدیریت شهری تهران، نقطه عطف توسعه آن بود؛ این مد حمل و نقلی پرطرفدار میتواند انتخاب مناسبی برای همه افراد جامعه از جمله معلولان و نابینایان نیز باشد به شرطی كه شرایط استفاده آسان از آن فراهم شود.

یكی از ملزومات استفاده نابینایان و معلولان از مترو، مناسب سازی ایستگاه هاست و همواره این انتظار وجود داشته تا برای رفاه حال این قشر در حمل و نقل عمومی اقدامات لازم صورت گیرد بنابراین لازم است دسترسی به ورودی ایستگاه ها، سكوی ایستگاه ها و غیره مورد توجه قرار گیردغ در این راستا شركت متروی تهران از سال ها پیش اقداماتی در دستور كار قرار داده تا بتواند ورود این قشر به مترو را تسهیل كند.

علی عبداللّه پور مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران در این راستا با اشاره به اقدامات شركت بهره برداری در راستای مناسب سازی ایستگاه های مترو برای اقشار خاص، اظهار كرد: در سال های اخیر توجه ویژه ای به معلولین شده و افتتاح ایستگاه منوط به داشتن آسانسور و پله برقی بوده تا افرادی كه با ویلچر وارد ایستگاه مترو می شوند، با پله های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند به سادگی روی سكوی ایستگاه قرار بگیرند.

وی افزود: در اجرای طرح مناسب سازی ایستگاه ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته اند؛ به طور مثال كم بینایان با استفاده از رنگ بندی های صورت گرفته در ایستگاه مترو و نابینایان از طریق مسیر ویژه ای كه برای آنها در نظر گرفته شده، می توانند به قطار درون شهری دسترسی پیدا كنند. به هر صورت، اقداماتی در مسیر مناسب سازی مترو برای معلولان در دستور كار شركت بهره برداری متروی تهران و حومه قرار دارد.

عبدالله پور با اشاره به اینكه مخاطبان شهر زیر زمینی عمدتاً مسافران شهر تهران و حومه هستند، گفت: طبق آماری كه از سازمان بهزیستی دریافت كردیم، بین 100 تا 120 هزار نفر مانند كم بینایان، نابینایان و معلولانی كه از ویلچر استفاده می كنند، نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند بنابراین، طبق استانداردهای موجود دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا كه ممكن است آسان كردیم.

وی در خصوص اجرای رنگ زرد لبه سكو، گفت: شركت بهره برداری مترو زمانی كه شروع به اجرای این طرح كرد، لبه سكوها به رنگ قرمز در آمده بود اما سازمان بهزیستی با بررسی هایی كه انجام داده بود، معتقد بود انعكاس رنگ زرد در چشم افراد كم بینا بیشتر است، بنابراین تمامی خطوط قرمز رنگ در ایستگاه های متری تهران و حومه به زرد تبدیل شدند.

مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه اظهار كرد: برای نابینایان جز مشخص كردن لبه سكو به رنگ زرد، مسیر ویژه ای را مشخص كره ایم تا در زمان تردد در ایستگاه های مترو بتوانند با عصای سفید یا تماس كفِ كفش به زمین، وارد قطار شوند. بدین ترتیب، در طول مسیر 140 متری روی سكو آنها می توانند به داخل واگن هدایت شوند.

وی خاطرنشان كرد: این كار هم از طریق همكاری و همفكری شركت بهره برداری متروی تهران و حومه با سازمان بهزیستی اتفاق افتاد. به این ترتیب كه مسیرهای مستقیم، با شیارهای مستقیم مشخص شده و در زمان تغییر مسیر به سمت چپ یا راست از دكمه هایی كه شبیه سكه است، استفاده شده است.

عبدالله پور با بیان اینكه تلاش شد تمامی امكانات ایجاد شده برای افراد شرایط خاص در ایستگاه های مترو از طریق سایت شركت به آدرس metro.tehran.ir اطلاع رسانی شود، گفت: برای آگاه سازی شهروندان از امكانات از راه های مختلفی اطلاع رسانی انجام می شود یكی اینكه همكارانم در مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شركت بهره برداری مترو از طریق سایت شركت اقدام می كنند و رسانه هایی مختلفی كه در اختیار دارند و همچنین همكارانم در ایستگاه ها از طریق بلندگوهای روی سكو و... اطلاع رسانی می كند.

وی ادامه داد: علاوه بر این طی تفاهمنامه ای كه با سازمان بهزیستی داشتیم و آنها هم نشریاتی برای خود دارند، اطلاع رسانی به شكل دیگری هم صورت می گیرد. مثلا ایستگاه هایی كه آسانسور دارند و جلوی آنها رمپ قرار گرفته و ایستگاه هایی كه مناسبِ روشندلان است را فهرست كرده و به سازمان بهزیستی داده شده است.

مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان كرد: در كنار كارهای انجام شده یكسری سیستم های دریافت كننده و ارسال كننده روی عصای سفید هم به ایستگاه ها اضافه كردیم. در لحظه ای كه فرد نابینا یا كم بینای وارد ایستگاه شود، دستگاهی كه روی عصا متصل است، روشن می شود و در این هنگام گیرنده ای كه در ایستگاه قرار دارد، متوجه حضور فرد روشندل می شود و با سیستم صوتی فرد را راهنمایی و هدایت می كند.

وی افزود: البته استفاده از این سیستم هنوز عمومی نشده و در 2 ایستگاه اجرا شده است، اما به دلیل اینكه هزینه زیادی داشت و نگهداری آن نیز دست و پاگیر بود و پارازیت هایی هم روی مسیر سیگنالینگ ما ایجاد می شد، فعلا از دستور كار خارج شده است با این حال در تلاش هستیم این سیستم مانند یك اپلیكیشن روی مویابل ایجاد شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

عبدالله پورگفت: در گذشته بعضی ایستگاه های مترو بدون آسانسور افتتاح می شدند اما در حال حاضر هر ایستگاه باید حداقل با یك آسانسور به شركت بهره برداری مترو تحویل داده شود و این در دستور كار شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است. با این رویكرد دیگر افراد گروه خاص كه مورد توجه ما قرار دارند، می توانند راحت تر از مترو استفاده كنند.

آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه میدان اتریش در خط 10 مترو
اتصال خط 6 مترو تهران به خط یك تا پایان سال جاری
2 ایستگاه مترو تهران در انتظار بهره برداری
تجربه حدود 8 هزار سفر تركیبی مترو و دوچرخه توسط شهروندان
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۷:۰۳ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۹