دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

بی خوابی های شبانه برای سلامت روان خطرناك است
 
یك مطالعه جدید تایید می كند كه فقط چند شب بی خوابی می تواند آسیب بزرگی بر سلامت روان بگذارد.
بی خوابی های شبانه برای سلامت روان خطرناك است یك مطالعه جدید تایید می كند كه فقط چند شب بی خوابی می تواند آسیب بزرگی بر سلامت روان بگذارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی، «صومی لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلوریدا جنوبی، در این باره می گوید: «بسیاری از ما فكر می كنیم كه می توانیم كم خوابی هایمان را آخر هفته ها جبران كنیم و در روزهای هفته بهره وری بیشتری داشته باشیم.»

وی در ادامه می افزاید: «با این حال نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد كه فقط یك شب كم خوابی می تواند به طور قابل توجهی عملكرد روزانه را مختل كند.»

محققان اثرات خواب كمتر از شش ساعت در شب را ارزیابی كردند، كه به گفته كارشناسان حداقل مدت مورد نیاز بزرگسالان برای سلامتی مطلوب است.

این مطالعه شامل تقریباً 2000 بزرگسال آمریكایی میانسال بود كه نسبتاً سالم و تحصیل كرده بودند. آنها سلامت روحی و جسمی خود را به مدت هشت روز مستقیم در یك دفترچه ثبت كردند.

كم خوابی منجر به بروز احساسات منفی مانند عصبانیت، خشم، تنهایی، تحریك پذیری و ناامیدی می شود. علائم جسمی ظاهرشده نیز شامل مشكلات تنفسی فوقانی، انواع دردها و مشكلات دستگاه گوارش است.

بر اساس مطالعه، این مسائل روحی و جسمی همچنان باقی بود تا اینكه شركت كنندگان یك شب خواب بیش از شش ساعت داشتند.

به گفته لی، «بیشترین علائم بعد از یك شب كم خوابی بود و این روند تا سه روز ادامه داشت.»

تحقیقات قبلی توسط لی نشان داد كه از دست دادن فقط 16 دقیقه خواب می تواند به عملكرد شغلی آسیب برساند. همچنین كمبود خواب جزئی می تواند باعث كاهش هوشیاری روزانه شود كه برای كنترل استرس و حفظ روال سالم زندگی بسیار مهم است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۷:۱۷ - ۲۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۱