دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

شایع ترین عوامل بروز دیسك گردن
 
یك متخصص ارتوپد از شایع ترین عوامل بروز دیسك گردن و راه های جلوگیری از بروز این عارضه گفت.
ذبیح الله حسن زاده، متخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد در گفت وگو با خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار كرد: ستون فقرات ما از تعدادی مهره تشكیل شده است و در بین هر دو مهره یك دیسك وجود دارد كه وظیفه جذب شوك و یا ضربات وارده به استخوان ها، با آنهاست.

او افزود: ستون فقرات ما چهار انحنا دارد؛ انحنای گردنی، انحنای پشتی، انحنای كمری و انحنای لگنی. این چهار انحنا نقش بسیار موثری دارند و اگر نباشند راه رفتن افراد موزون نیست، اما بعضاً به دلیل فعالیت های سخت، داشتن شغل های سنگین، وزن زیاد و یا بروز ضربات و ایجاد حوادث؛ دیسك های ما دچار فشار و ضربه مكانیكی و در نتیجه و در نتیجه آسیب شوند.

حسن زاده ادامه داد: دیسك های بدن به ویژه دیسك ناحیه كمر شایع هستند و 85 درصد بیماران معمولاً یك بار در طول زندگی، درد كمر را تجربه می كنند.

او گفت: به طور كلی درد های ناحیه كمری چهار علت عمده دارد؛ شایع ترین دلیل، علت مكانیكی است. بروز عفونت ها، بیماری های التهابی و روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید یا بیماری هایی مثل لوپوس و تومور ها از دیگر دلایل شایع كمردرد است.

این متخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد بیان كرد: هر كدام از این دلایل می تواند علت های متفرقه دیگری را نیز به همراه داشته باشند كه پزشك با معاینه و تصویربرداری های مناسب، به تشخیص قطعی می رسد و برای درمان اقدام لازم صورت می گیرد.

او ادامه داد: به طور كلی دیسك های كمری بیماری های شایعی هستند كه مردم ما در طول زندگی آن را تجربه می كنند و برای اینكه دچار این مشكلات نشوند، نیاز به مراقبت ویژه و تشخیص به موقع دارند. وقتی دیسك در ناحیه ای از بدن ایجاد می شود باید جدی گرفته شود. یكی از شایعترین موارد، دیسك در ناحیه كمر و سپس گردن است، به طور نادر در قفسه سینه نیز به دلیل كم تحركی بروز می كند و این درد ها زمانی كه بیش از دو هفته طول بكشند و یا منشا عصبی داشته باشند باید حتما جدی گرفته شوند.

حسن زاده گفت: در موارد طولانی شدن درد، بیمار در اندام تحتانی احساس گزگز و مورمور می كند و این احساس در اندام هایی مثل انگشت ها و یا پاشنه پا منتشر می شود.

او در مورد راه های پیشگیری از بروز دیسك كمر و گردن گفت: درست نشستن و به اندازه نشستن می تواند در جلوگیری از بروز دیسك كمر بسیار موثر باشد. توصیه ما این است كه افراد بیشتر از 20 دقیقه در جایی ننشیند. همچنین از رانندگی و یا مسافرت های طولانی كه نیاز به نشستن های طولانی مدت دارد، پرهیز كنند. توصیه دیگر این است كه اجسام سنگین را بلند نكنند و به طور خاص ، خانم ها نحوه صحیح برداشتن وسیله های سنگین از زمین را رعایت كنند. همچنین افراد باید سعی كنند با مراجعه به موقع به پزشكان و متخصصان ارتوپد و مغز و اعصاب و طب فیزیكی و فیزیوتراپیست ها، بتوانند با تشخیص زودرس و به موقع، درمان مناسب را انجام دهند.

درمان دارویی برای دیسك كمر تنها 30 تا 40 درصد موثر است

او تصریح كرد: همه این درمان ها با همكاری بیمار و با رعایت جزء به جزء توصیه های پزشك معالج، قابل حل است. در مورد درمان دیسك ها بخش دارویی تنها 30 تا 40 درصد می تواند موثر باشد اما فیزیوتراپی و ورزش های تقویت كننده ناحیه كمر و هم چنین كاهش وزن ، می تواند بسیار موثر و پیشگیرانه باشد.

این جراح ارتوپد گفت: دیسك گردن به تنهایی می تواند چند وضعیت را شامل شود و در 4 درجه بروز پیدا كند؛ ابتدا مهره گردن، آبی كه در درون خود دارد را از دست می دهد و یك برجستگی در آن ایجاد می شود. در مرحله دوم شاهد بروز فتق در مهره و پارگی دیسك و بیرون زدگی هستیم. در مرحله سوم بخشی از دیسك كنده می شود و داخل فضای نخاعی یا روی ریشه عصب قرار می گیرد و در مرحله چهارم قطعاتی از دیسك در فضای كانال نخاعی قرار می گیرند كه درمان را بسیار سخت می كنند. معولاً اغلب بیماران، مرحله 1 و 2 را تجربه می كنند و اگر به موقع مراجعه كنند و درمان های خودسر و سنتی را انجام ندهند و به پزشك مراجعه كنند، می توانند جلوی بروز درد در مراحل سوم و چهارم را بگیرند اما در صورت سهل انگاری و استفاده از برخی روش های سنتی غیر استاندارد و غیر علمی، ممكن است تبعات بسیار جبران ناپذیری را تجربه كند.

حسن زاده گفت: هر گونه ماساژ، تزریق و نرمش كه توسط افراد غیرمتخصص و غیرعلمی برای بیمار، انجام می گیرد، بسیار خطرناك و آسیب زننده خواهد بود. یكی از توصیه های مهم ما این است كه درد كمر در اطفال را جدی بگیریم اگر بچه ها، بیش از دو هفته از كمردرد رنج می بردند و یا بی دلیل تب كردند، سریعا به پزشك مراجعه كنیم تا فورا جلوی بروزاحتمالی یك بیماری بدخیم مثل لوسمی را بگیریم.

او گفت: درد كمر می تواند در سنین بالا، با پوكی استخوان و در نتیجه شكستگی بی سروصدا، خودش را نشان دهد. با مراجعه به موقع تشخیص دقیق و همكاری با پزشك متخصص و رعایت بعضی از اصول می توان در درمان و سلامتی بیمار نقش بسیار موثری داشت.

انتهای پیام /
   تاریخ: ۱۷:۰۵ - ۲۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۳