دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

ضرورت ازدواج و فرزند آوری در ذهن نسل جدید به ضرورت ثانویه تبدیل شده است!
 
مسئول اندیشكده جمعیت دانشگاه فردوسی با بیان اینكه برای افزایش ازدواج و فرزندآوری در سطح ملی باید توسعه خانواده محور باشد، گفت: متاسفانه در كشورمان ضرورت ازدواج و فرزند آوری در اذهان نسل جدید به یك ضرورت ثانویه تبدیل شده است!
ضرورت ازدواج و فرزند آوری در ذهن نسل جدید به ضرورت ثانویه تبدیل شده است!
مسئول اندیشكده جمعیت دانشگاه فردوسی با بیان اینكه برای افزایش ازدواج و فرزندآوری در سطح ملی باید توسعه خانواده محور باشد، گفت: متاسفانه در كشورمان ضرورت ازدواج و فرزند آوری در اذهان نسل جدید به یك ضرورت ثانویه تبدیل شده است! - اخبار اجتماعی -
غلامرضا حسنی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به عوامل موثر در افزایش سن ازدواج در كشور اظهار كرد: متغیرهایی در افزایش سن ازدواج موثرند، از جمله می توان به تحصیل و اشتغال به ویژه در حوزه زنان اشاره كرد كه باعث طولانی شدن روند جامعه پذیری و بلوغ اجتماعی افراد شده است.

وی ادامه داد: اوضاع به گونه ای شده است كه تحصیلات و اشتغال لازم و ملزوم هم شده اند، به عبارتی این دو به هم وابسته شدند؛ از طریق صدا و سیما و رسانه ها در ذهن نسل جدید، القاء شده است كه افراد برای اینكه مشاغل بهتری را به دست بیاورند، باید تحصیلات بیشتری داشته باشند؛ این موضوع جامعه پذیری را طولانی كرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح كرد: از طرفی، اشتغال زنان كه یك ضرورت توسعه ای نیز بود، آثاری را در پی داشته كه افزایش سن ازدواج یكی از آنهاست؛ در نتیجه افراد خود به خود به دنبال تحصیلات بالاتر می روند؛ مسئله دیگر اینكه هزینه های اقتصادی ازدواج و تشكیل زندگی بالا رفته است و طرفین خواهان امكانات خاصی هستند و دو طرف نسبت به هم انتظارات متفاوتی از لحاظ اقتصادی دارند؛ هزینه مسكن و افزایش قیمت ها تشكیل زندگی را به تاخیر می اندازد.

وی افزود: مسائل اقتصادی در كنار تغییرات اجتماعی و فرهنگی باعث شده همه كشورهایی كه قصد دارند روند توسعه را طی كنند در موضوع ازدواج دچار تغییر و تأخیر شوند؛ این مسئله در كشور ما هنوز خیلی مشهود نیست اما ضرورت ازدواج و فرزند آوری در اذهان نسل جدید به یك ضرورت ثانویه تبدیل شده است! نوع و شكل توسعه وقتی به سوی توسعه غربی و اقتصاد لیبرالیستی می رود، ارزش هایی متعاقب آن ایجاد می شود، یكی از آنها تحصیل و اشتغال و وابستگی این دو به هم است، در نتیجه فرآیندهای توسعه در سطح كلان بر روی ازدواج و فرزند آوری تأثیر می گذارد و نظام خانواده را دچار دگرگونی می كند.

مسئول اندیشكده جمعیت دانشگاه فردوسی خاطرنشان كرد: در كشورهای اروپایی این اتفاق افتاد است، وقتی فرزند آوری حتی خارج از ازدواج صورت می گیرد! در كشور ایران هم مثلاً همین ازدواج سفیدی كه می شنویم با اینكه عمومیت ندارد اما در حال شایع شدن است! این الگوهای توسعه ای در افراد و زوج ها تأثیر می گذارند؛ مثلاً افزایش قیمت دلار هزینه های ازدواج را نیز افزایش می دهد.

حسنی گفت: با تمام تغییراتی كه رخ داده است، ایرانیان هنوز ازدواج و فرزندآوری را دوست دارند اما تاثیر تغییرات مذكور برای نسل جدید كاملاً مشهود است؛ ایجاد شرایط مناسب در زمینه ازدواج، تحت تأثیر سیاست های كشور و تسهیلات این حوزه است اما وقتی نگرش تغییر كند بازگشت از آن، سخت و پرهزینه خواهد بود؛ اگر توسعه بر مدار توسعه لیبرالی و ایندیویژوالیسم(فردگرایی) سوار شود و به این شكل به سمت مدرنیته حركت كنیم، بازگشت به فرزندآوری و ازدواج مخصوصاً در سنین پایین سخت و دشوار خواهد بود.

وی افزود: این مسئله را در اروپا می بینیم، در كشورهای در حال توسعه مثل ایران نیز اگر توسعه خانواده محور نباشد، نتیجه همان خواهد بود البته با یكسری از تفاوت ها در جامعه، افزایش میزان طلاق و روابط خارج از ازدواج مواردی است كه نشان از كمرنگ شدن ضرورت ازدواج دارد؛ تغییر در الگوهای ازدواج و افزایش سن آن، تعداد فرزندان و فاصله بین فرزندان نیز از جمله مواردی است كه از این موضوع تاثیر می گیرند؛ ما با یك سقوط آزاد در حوزه باروری مواجه بوده ایم و از حدود 6 فرزند در سال 65 به نرخ باروری 1.7 در زمان حاضر رسیده ایم و براساس برآوردها این عدد حتی به 1.6 فرزند در سال 1400 رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی متذكر شد: این تغییرات اگر با همین روند ادامه پیدا كند تا 20 سال آینده رشد جمعیت منفی خواهد شد! دولت آینده باید زمینه هایی كه باعث افزایش سن ازدواج و عدم اشتغال پایدار می شود را برطرف كند و برای هر خانواده حداقل یك شغل تامین كند؛ نباید اشتغال زنان مثل مردان 8 ساعت باشد؛ به خاطر این مسئله ملی باید بر روی مواردی كار كنیم كه حضور زوجین در خانواده بیشتر شود تا بتوانند فرزندان خود را تربیت كنند؛ دو چیز برای فرزند آوری لازم است یكی فرصت تربیت و دیگری بحث اقتصادی آن است.

حسنی ادامه داد: در این زمینه باید فرصت بیشتری به زنان داده شود تا در خانه حضور داشته باشند، مردان نیز باید این فرصت را داشته باشند اما در زمان حاضر چون این فرصت وجود ندارد و اقتصاد دچار اشكال است، خانواده ها به سمت حداقل ها كشیده می شوند و به سمت كیفیت می روند؛ از این رو، در سطح ملی، ساختاری و قوانین باید از خانواده حمایت شود، در واقع توسعه باید خانواده محور باشد یعنی هر تصمیمی كه می گیریم در آن خانواده در نظر گرفته شود و سیاست های توسعه ای باید در چارچوب حمایت از خانواده قرار گیرند.

تغییرات جمعیتی آینده چگونه خواهد بود؟/ ایران تا 2050 پیرترین كشور خاورمیانه می شود
بسته شدن "پنجره جمعیتی ایران" طی 30 سال آینده چه تبعاتی برای كشور دارد؟
جمعیت كشور در سراشیبی میانسالی و سالخوردگی!/ خطر ورشكستگی صندوق های بازنشستگی كشور
روستاها پیشتاز سالخوردگی جمعیت در ایران
پدیده "سالمندان سرراهی" در انتظار جامعه ایرانی!/ تمایل 68درصد زنان ایرانی برای داشتن 3 فرزند و بیشتر!
كلیپ/ فاجعه شیوع "تك فرزندی" میان زوج های ایرانی
"حیوانات خانگی" نتیجه بی فرزندی بسیاری از زوج های ایرانی!
سبك مدرنیته در زندگی نرخ فرزندآوری را به سرعت كاهش داده است
فرزندآوری هزینه نیست سرمایه گذاری است!
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۴۷ - ۲۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۸۰