دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

دلایل افت یادگیری در شرایط آموزش های مجازی دوران كرونا
 
به اعتقاد محققان حوزه روانشناسی در دوران شیوع كرونا و ارائه آموزش های مجازی یادگیری افراد كاهش یافته است و از آنجایی كه یادگیری از طریق تعامل جمعی بهترین شیوه آموزشی است، بر توسعه سامانه های تعاملی تاكید دارند.
دلایل افت یادگیری در شرایط آموزش های مجازی دوران كرونا مریم داودوندی متخصص مشاوره و روانشناس در گفت وگو با ایسنا، با تاكید بر اینكه یادگیری از طریق تعامل جمعی بهترین شیوه مؤثر در ارتقاء مهارت های فردی، اجتماعی و آموزش كودكان و نوجوانان است، افزود: بی تردید تعامل با همسالان یكی از موثرترین راهكارهای ارتقای یادگیری در كودكان و نوجوانان است كه متاسفانه به دلیل محدودیت های ناشی از كرونا این روش از چرخه آموزش خارج شده و جای تعجب نیست كه روند یادگیری به ویژه در كودكان به كندی پیش رود.

وی با بیان اینكه در شیوه های نوین آموزشی تاكید بر اهمیت فعالیت های گروهی است و اثربخشی آن در پژوهش های علمی متعدد به اثبات رسیده است، خاطر نشان كرد: درك اهمیت كار گروهی و هم افزایی كه در اثر تعامل انسان ها پدید می آید، آسان است؛ چرا كه هر فردی دارای توانایی ها و استعدادهای خاصی است كه ناشی از تعامل عوامل متعددی از جمله وراثت و آموزش های دریافتی متعدد است و طبیعی است كه تعامل دو انسان موجب هم افزایی خواهد شد و به همین ترتیب، تعامل بیشتر میان انسان ها می تواند بر تسریع فرآیند یادگیری تاثیر شگرفی بگذارد.

داودوندی اضافه كرد: افت یادگیری دانش آموزان در دوران شیوع كرونا را باید درك كرد، ولی این موضوع نباید توجیهی بر عدم تلاش و یا كم كاری والدین و مربیان در امر یادگیری كودكان و دانش آموزان شود، بلكه آنها باید تلاش كنند كه با روش های مختلف، شرایط تعامل جمعی را برای كودكان و نوجوانان مهیا كنند.

این متخصص حوزه مشاوره ادامه داد: به طور نمونه در زمینه آموزش می توان سامانه هایی را با نظارت و تایید والدین طراحی كرد كه دانش آموزان به صورت گروهی به حل مساله بپردازند و به یكدیگر در امر یادگیری كمك كنند، علاوه بر آن تالارهای گفت وگو و "ویكی ها" در سامانه های مدیریت یادگیری می توانند ابزارهای مناسبی برای تشویق به یادگیری جمعی باشند. اینكه معلمان فایل صوتی تهیه كنند و دانش آموزان فقط شنونده باشند و یا نهایتا پاسخ سوالات ارائه شود، توصیه نمی شود.

وی یادآور شد: برقراری پیوند بین منابع اطلاعات و افراد و تضعیف یا حذف اطلاعات نامناسب روشی مفید است، ولی لازمه اجرای این امر و تحقق آن، تمركز بر محتوای مطالب است كه خود نیاز به سازماندهی و مدیریت دارد. انجام این فرآیند را می توان از طریق طراحی سامانه هایی فراهم آورد كه با دقت، برنامه ریزی، مدیریت، پایش و ارزیابی شوند و دانش آموزان نیز می توانند در تقویت و توسعه این سامانه ها مشاركت داشته باشند و مطالبی كه آنها تهیه می كنند، پس از وارسی سردبیر، بر روی سامانه قرار گیرد.

این روانشناس اضافه كرد: در حال حاضر كتاب های درسی موجود با توجه به سرعت توسعه اطلاعات و دانش در صحنه علم و فناوری نمی تواند پاسخگو باشد و شبكه های اجتماعی می توانند این نقیصه را جبران كنند و دانش آموزان را با آخرین یافته های علمی آشنا كنند.

داودوندی خاطر نشان كرد: یكی از نكات مهمی كه می بایست مورد توجه قرار گیرد، آن است كه اگر دانش آموز نگرش مثبتی به یادگیری داشته باشد، فرایند یادگیری را با انگیزه درونی خود دنبال می كند، در غیر این صورت، یادگیری برای او امری تحمیلی خواهد بود؛ از این رو توصیه می شود برای تعطیلات تابستانی دانش آموزان فضایی تعاملی همراه با تقویت انگیزه یادگیری به طور همزمان فراهم شود تا تاثیر محدودیت های كرونایی در یادگیری آنها كمتر شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۳۶ - ۲۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۴